• Anonym (Kaffedraken)

    Hur beskriver ni er molvärk?

    Jag är gravid i vecka 10 och har haft molvärk sedan innan bim.

    Jag har dock en molvärk som är väldigt olik den andra beskriver. När jag läser andra beskriva molvärk brukar dom beskriva den som en dov, djup värk i tjejmagen. Min är dock varken dov eller djup utan ytlig och skarp.

    För att förklara närmre - tryck läppen mellan pekfinger och tumme tills en skarp smärta uppstår - så där känns min molvärk och den känns på framsidan runt livmodern ytligt, som att det är utsidan på livmodern. Inte dovt och inte djupt.

    Detta gjorde att jag i början av graviditeten och till viss del även nu varit orolig för begynnande missfall. Särskilt dagar då molvärken hållit i sig ganska konstant hela dagen. Idag är en sådan dag då jag oroar mig lite extra pga värken.

    Jag tänkte därför höra med er hur ni beskriver er molvärk?

  • Svar på tråden Hur beskriver ni er molvärk?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Som diffus mensvärk. Just lite molande, inte ont. Om du haft den värken sen före BIM är det inte pga m.f. Då hade det satt igång för länge sen. När jag fått m.f har blödningen kommit nästan samtidigt med väldig smärta. Har du gjort VUL? Om inte så boka in ett. Även UL går göra så här tidigt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Jag är bara jag skrev 2021-01-03 16:35:16 följande:

    Som diffus mensvärk. Just lite molande, inte ont. Om du haft den värken sen före BIM är det inte pga m.f. Då hade det satt igång för länge sen. När jag fått m.f har blödningen kommit nästan samtidigt med väldig smärta. Har du gjort VUL? Om inte så boka in ett. Även UL går göra så här tidigt.


    Jag gjorde ett VUL i vecka 9 som visade en lagom stor bebis med fungerande hjärta. Men jag oroar mig ändå då min värk är väldigt skarp när den sätter igång, för att just denna gången ska vara den där värken är ett begynnande missfall. Just för att den när den kommer är så skarp och faktiskt smärtsam.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har man sett hjärtat slå v.9 är missfallsrisken väldigt liten. Endast ca 2%. Smärta vid m.f kommer när missfallet satt igång. Haft 4 missfall och aldrig haft smärta innan. Däremot kan ju ligamenten kännas ganska rejält. Jag hade dessutom ont i själva magomhöljet. Dvs vare sig i livmodern eller i magen utan i det som håller ihop magen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min molvärk kommer och går och känns som dov mensvärk. Är detta normalt? Min andra graviditet. Min första 2018 ledde till missfall. Skall molvärk en komma och gå?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag upplever att det plötsligt kan hugga till i ryggen som plötslig smärta (knivhuggsliknande typ) och det håller i sig och jag har svårt att säga var den kommer ifrån men känner den främst i ländryggen och nedre delen av bilen..gjorde ett vul i v7 där såg man ett tickande hjärtat..är nu i v 8(7+4) så jag hoppas det går vägen ..: men jag har inte heller den molande smärtan utan mer den skarpa smärtan

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har haft molande värk i ca 1,5v. Blödde 3 droppar ljust blod förra tisdagen. Haft knivhuggande känsla i magen innan molande värken drog igång..

    Jag har inte konstant men lite då och då molande värk i magen typ som mensvärk men inte så "kraftig" men så pass att det känns som mensen ska komma när som. Ont i brösten, illamående, trött och törstig. Dock inte testat mig ännu för att jag är rädd att det inte är pos...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har haft molande värk i ca 1,5v. Blödde 3 droppar ljust blod förra tisdagen. Haft knivhuggande känsla i magen innan molande värken drog igång..

    Jag har inte konstant men lite då och då molande värk i magen typ som mensvärk men inte så "kraftig" men så pass att det känns som mensen ska komma när som. Ont i brösten, illamående, trött och törstig. Dock inte testat mig ännu för att jag är rädd att det inte är pos...

Svar på tråden Hur beskriver ni er molvärk?