• Tue 5 Jan 2021 10:46
    3300 visningar
    15 svar
    15
    3300

    Foster 2v mindre än beräknat på VUL

    Jag är så orolig och ledsen. Var på tidigt VUL igår i v 7+4 och läkaren kunde bara se ett litet foster som mätte till vecka 5+5. Hon sa aldrig några mått men kunde ana något som pulserade och trodde det var hjärtat. Läkaren lät inte så hoppfull och anade att det skulle bli ett missfall av det hela. Har ny tid om en vecka. 

    Har någon annan varit med om något liknande? Hur gick det för er?

  • Svar på tråden Foster 2v mindre än beräknat på VUL
  • Anonym (Gravi­d)
    Mon 11 Jan 2021 09:36
    #1

    Hej

    Vid min förra graviditet var jag pä tidigt Vul där gyn knappt såg ngnting o hon sa att antingen det missfall eller så är det för tidigt. Fick tid igen ca 2v senare o såg hjärtat slå. Fick dessvärre missfall iaf ngra dagar senare men det kan ju bara vara så det är tidigare än man tror ????

  • Anonym (1 och 3)
    Mon 11 Jan 2021 12:42
    #2
    Annaingela skrev 2021-01-05 10:46:29 följande:

    Jag är så orolig och ledsen. Var på tidigt VUL igår i v 7+4 och läkaren kunde bara se ett litet foster som mätte till vecka 5+5. Hon sa aldrig några mått men kunde ana något som pulserade och trodde det var hjärtat. Läkaren lät inte så hoppfull och anade att det skulle bli ett missfall av det hela. Har ny tid om en vecka. 

    Har någon annan varit med om något liknande? Hur gick det för er?


    Det har hänt mig 2 gånger (jag gör tidiga vul pga medicinska skäl)

    1a graviditeten fick allt bra trotts att fostret såg mindre ut. Var ca 1.5 vecka det diffade.

    3e graviditeten så fick jag ma. Det hade avstannat i v6 och i v9 kom det ut. Behövde ingen medicinsk behandling, kroppen skötte allt själv. Gjorde vul 2 veckor efter och då såg läkaren att jag hade ägglossning och inga rester.

    Valde att vänta en mens sen blev vi gravida direkt efter det och allt gick bra.
  • Anonym (.)
    Mon 11 Jan 2021 12:53
    #3
    Annaingela skrev 2021-01-05 10:46:29 följande:

    Jag är så orolig och ledsen. Var på tidigt VUL igår i v 7+4 och läkaren kunde bara se ett litet foster som mätte till vecka 5+5. Hon sa aldrig några mått men kunde ana något som pulserade och trodde det var hjärtat. Läkaren lät inte så hoppfull och anade att det skulle bli ett missfall av det hela. Har ny tid om en vecka. 

    Har någon annan varit med om något liknande? Hur gick det för er?


    Hur säker är du på när du blev gravid? Det är ju inte helt ovanligt att man har äl lite senare än man tror och sedan kan det ju ta kortare eller längre tid innan ägget fäster osv. 
    Håller tummarna för att det ser bra ut även nästa gång. 
  • Anonym (Karin­a)
    Wed 13 Jan 2021 16:09
    #4

    Hej?? Samma hände mig idag.. borde vara i 8+4 men läkaren sa att bebisen mätte v.6. Gick i hopp om att få höra hjärtat.

    Var på gynakuten 1/1 för hade haft lite ont (livmodern som växer sa de) och det var lite oklarheter redan då, barnmorskan frågade mig vilken vecka. Jag svarade 6+4 och hon sa något i stil med att den var lite liten, att den mätte som i vecka 4 eller 5. När jag skulle gå frågade hon när min första dag på sista mensen var och räknade om. Då sa hon ?jaha din barnmorska måste ha räknat rätt!?

    Jag VET att risker finns och är inte fostret bra är jag tacksam att kroppen är smart och stöter ut. Men jag önskade verkligen.

    Gynekologen idag sa att ibland är det så med spermier som innehåller för lite kromosomer. Förstod inte mycket men ja.. väntar på att barnmorskan ska ringa mig. Var rädda om er därute ??

  • Anonym (??)
    Wed 13 Jan 2021 16:15
    #5

    Undrar också angående vul.. när dom mäter i vecka 5 eller vecka 6, så mäter dom väl inte crl ? Alltså huvud till rumpa? De går väl inte när de är så litet. Man mäter väl hela embryot då? Om någon vet =)

  • Anonym (Gravi­d)
    Thu 14 Jan 2021 04:15
    #6
    Anonym (??) skrev 2021-01-13 16:15:14 följande:

    Undrar också angående vul.. när dom mäter i vecka 5 eller vecka 6, så mäter dom väl inte crl ? Alltså huvud till rumpa? De går väl inte när de är så litet. Man mäter väl hela embryot då? Om någon vet =)


    Finns videos på youtube i när de gör vul i v5 o v6 som man kan kolla på :) 
  • Anonym (??)
    Thu 14 Jan 2021 10:05
    #7

    Är det inte ganska vanligt att typ alla tror dom är mindre gångna efter tidigt vul ? Verkar som de växer smått i början men kanske har helt fel ? Ägget fäster kanske senare

  • Anonym (.)
    Thu 14 Jan 2021 11:30
    #8
    Anonym (??) skrev 2021-01-14 10:05:24 följande:

    Är det inte ganska vanligt att typ alla tror dom är mindre gångna efter tidigt vul ? Verkar som de växer smått i början men kanske har helt fel ? Ägget fäster kanske senare


    När jag gjort tidigt ul/vul har det stämt bra. Sist diffade det med en dag mot min beräkning (vilket inte är något eftersom ul kan diffa några dagar hit eller dit) Däremot diffade det nu senast sedan en del till kub och rul.
  • Anonym (??)
    Thu 14 Jan 2021 11:41
    #9

    Okej vilken vecka+dag gjorde du vul när det bara diffade en dag ? :)

  • Anonym (.)
    Thu 14 Jan 2021 11:57
    #10
    Anonym (??) skrev 2021-01-14 11:41:52 följande:

    Okej vilken vecka+dag gjorde du vul när det bara diffade en dag ? :)


    I vecka 8+2.
    Har alltid gjort på magen den veckan annars, men fick göra vul eftersom jag åkte in pga blödning så dom ville göra en undersökning också.  
  • Anonym (??)
    Thu 14 Jan 2021 12:04
    #11

    Okej ja gjorde i vecka 7+5, då borde de kanske också bara diffa en dag för mig.. trodde KUB var säkrast när de gäller att räkna ut när man blev befruktad men kanske bättre att gå efter vul

  • Anonym (??)
    Thu 14 Jan 2021 12:13
    #12

    Hur många mm var din bebis i vecka 8+2?:) alltså från huvud till rumpa som dom räknas då.

    O hur många dagar diffade de på kub för dej sen? De diffade 2 dagar för mej mellan kub o vul, sen ändrade dom ej datumet från kub på Rul

  • Anonym (.)
    Thu 14 Jan 2021 13:00
    #13
    Anonym (??) skrev 2021-01-14 12:04:01 följande:

    Okej ja gjorde i vecka 7+5, då borde de kanske också bara diffa en dag för mig.. trodde KUB var säkrast när de gäller att räkna ut när man blev befruktad men kanske bättre att gå efter vul


    Det ska vara säkrast att datera vid kub. Min var lite för liten för att få datera så jag fick tyvärr inget datum då. 

    Dock tycker jag ju att om man får väldigt fel på senare ultraljud, säg närmre två veckor, så känns det ju orimligt att tex ett foster som var i vecka 6-7-8 på vul var felmätt och egentligen i v 4-5-6, det skiljer ju rätt mycket där i början. 
    Anonym (??) skrev 2021-01-14 12:13:08 följande:

    Hur många mm var din bebis i vecka 8+2?:) alltså från huvud till rumpa som dom räknas då.

    O hur många dagar diffade de på kub för dej sen? De diffade 2 dagar för mej mellan kub o vul, sen ändrade dom ej datumet från kub på Rul



    Kan inte kolla det nu, sonen ligger och sover i samma rum som jag har bilden. Om det står det måttet nerskrivet, annars vet jag tyvärr inte. Men jag kikar sedan och uppdaterar om det står. =) 

    Det diffade 4-5 dagar till kub och sedan 9 dagar totalt på rul. Så rul kan inte stämma eftersom jag i så fall plussat på äl+2 och det går ju inte haha..  Kub kan dock stämma för mig om jag lyckades plussa väldigt tidigt. I så fall fick jag svagt plus 7 dagar efter äl om jag räknar rätt. Svagt plus 11 dagar efter äl enligt första ultraljudet. 
  • Anonym (.)
    Thu 14 Jan 2021 13:02
    #14

    Sedan ska jag kanske tillägga att det inte är jättekonstigt om första ultraljudet diffar mot för när man själv tror. =)


    Ägglossningen kan tex ha varit lite senare än det kändes som, det kan ha tagit längre tid för ägget att fästa och lägger man då på några dagar extra på varje sak som kan diffa mot för sin egen beräkning så kommer man lätt upp i två veckor. Jag har hört om många som fått veta att dom är kortare gångna än dom tror och som haft lyckade graviditeter :) 

  • Anonym (Karin­a)
    Thu 14 Jan 2021 17:41
    #15

    Hej på er, vet inte om någon läste mitt inlägg men barnmorskan ringde mig tillslut och hon sa att jag inte ska lyssna på tokstollarna därnere. Den kliniken ligger nära min barnmorskas.. hur som, får remiss till aleris och ska få en andra åsikt. Men läkaren sa att jag borde förvänta mig ett missfall. Läste hans dokumentation på 1177, där skrev han att livmodern mätte 7+4 men fostret var 6mm (v 6+0). Vet att det inte finns bra sätt att säga en sån sak på men han kunde väl gett mig mer info och rådgivning? Fick ingenting utan mest att det var antagligen kromosomfel och att jag inte skulle glömma avboka tiden 24 timmar innan ifall jag får en blödning.. otrolig rå. Min barnmorska tvingade mig lova att aldrig mer gå dit igen. Sambon har hopp men jag är mer sådär -kan kroppen börja stöta ut nu?- Jag orkar inte vänta på att det ska hända. Jaja vi får se, jag hoppas det går bra för er alla och att ni träffar bättre läkare.

Svar på tråden Foster 2v mindre än beräknat på VUL