• Tue 5 Jan 2021 10:54
    1560 visningar
    7 svar
    7
    1560

    Två MA i rad, trombyl och progesteron har de hjälpt er?

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt få barn i två år.

    Vi fick under 2019 ett MA i v 15, fostret dog i v 8. Det tog nästan ett år innan vi blev gravida igen, jag mådde mycket sämre denna gången och kräktes massor, så jag trodde verkligen att det skulle gå bra den här gången. Vi såg hjärtat slå i v 8 och då läste jag att risken för missfall när man sett hjärtat i v 8 var minimal. Vi var väldigt lättade, men på nästa ultraljud i v 13 slog inte hjärtat längre. Det hade slutat i v 10. 

    Vi fick ingen hjälp från sjukvården så vi sökte oss privat och fick göra en liten utredning. Min sköldkörtel kollades och lite andra prover som jag är lite osäker på vilka de var, men allt såg bra ut. 

    Vi fick ändå trombyl och progesteron utskrivet som jag skulle börja med vid nästa plus. 

    Jag plussade igen den 23 december och är nu gravid i v 5+4. Jag har ultraljudstid nästa vecka, men jag mår knappt illa, jag har spända bröst men jag har inte speciellt ont i dem. Jag är SÅÅ orolig att vi på ultraljudet ska mötas av ännu ett MA. Jag har inte haft några blödningar, men bara att jag spänner mig och är orolig känns som att jag "framkallar" ett missfall. Jag tänker på precis allt jag gör för att försöka få detta lilla liv att fortsätta. Men jag känner verkligen att jag väntar ännu ett missfall och inte ett barn. 

    Jag måste få höra solskenshistorier, har det gått bra för er efter två MA i rad och har trombyl och progesteron hjälpt er? 

    Jag läser hela dagarna om hur liten risk det är att få 3 missfall på rad, risken är typ 1%. Men jag är så rädd att jag kommer vara en av de som får 3 missfall på rad. 

    Vad gör jag om det inte går denna gången heller, det måste ju vara något som är fel på mig. 

    Snälla kom med alla era erfarenheter och få mig att känna mig lugnareHjärta

  • Svar på tråden Två MA i rad, trombyl och progesteron har de hjälpt er?
  • Tue 5 Jan 2021 15:13
    #1

    Hej, har också haft två MA i rad men vi har haft svårare att bli gravida. Första gången tog de ett år naturligt innan ja blev gravid men som slutade upp i MA som konstatersdes vid UL i v10 hade stannat i v8+2. Andra gången blev vi gravida med IVF, 3 år senare som nyligen slutade upp i ett till MA som sågs i v7 men då hade den stannat i ca v6. Hade som du inga blödningar alls och fick båda gångerna en cytotec behandling. Kommer nästa gång få trombyl och progesteron från privata kliniken men inte via landstinget då dem är lite hårdare. Så undrar samma sak, är jätterädd att också tillhöra den skaran som det inte nog är jobbigt att vi inte blir lätt gravida heller. Vi är i 30 års åldern och började försöka när ja var 27 år så vi är inte äldre heller.

  • Thu 7 Jan 2021 11:08
    #2

    Det är verkligen fruktansvärt, man tror ju verkligen att allt ska gå bra när gravidsymptomen är kvar och inga blödningar.. jag fick verkligen en chock första gången för jag trodde knappt detta kunde hända..

    Jag är så orolig nu och jag har en hel vecka tills ultraljudet, jag är så rädd att det inte kommer finnas ett tickande hjärta där. Jag drömmer om det på nätterna och kan inte sluta tänka på det. Jag är så orolig!! Jag känner mig också så ensam och som att det är något stort fel på mig för ingen som jag vet runt mig har fått MA, alla andra blir gravida superlätt och graviditeten flyter på utan några problem. Det är så psykiskt påfrestande att det aldrig funkar för mig.

    Har de sagt något till dig vad de tror att missfallen beror på för dig? Jag vill bara få en orsak så att jag kan göra något åt det.. jag är så rädd att det aldrig kommer funka. Hur håller man hoppet uppe?

    Som du förstår tror jag redan nu att denna graviditet är körd.. jag tycker jag har för lite symptom för att allt ska vara okej :(

    Någon mer som har några solskenshistorier att berätta? Jag skulle verkligen behöva det.

  • Thu 7 Jan 2021 11:54
    #3

    Vi fick ju också världens chock första gången, fanns inte på kartan för ja hade symtom. Jag mådde ju aldrig så illa att jag spydde utan hade bara vädligt mycket illamående annars va jag okej och sen brösten var väldigt spända och ömma. Så ja tror inte jag tillhör dem som kommer spy som många gör. Men det var jobbigt jag var då gravid i samma vecka som två andra och för dem gick de bra. Ja har inte hellrr någon i min ålder som haft missfall eller MA, alla som haft problem blev gravida på första IVF försöket och allt gick bra sedan. Så har känt mig också väldigt ensam med detta.

    Ja hoppas de ska gå bra för dig för de skulle gett mig lite hopp också. Har inga lugnande råd att ge heller hade också oro och mardrömmar att de skulle gå dåligt andra gången vilket de sen gjorde också :( försök bara att hålla dig sysselsatt med andra saker så du inte tänker på de så mycket och så får du tiden att gå.

    Nä allt ser bra ut för oss. Ändå har vi gjort fertilitetsutredning. Nu tog man om värden för sköldkörteln igen då. Ja har haft skiljevägg men den tog man bort efter första MA. Mitt andra MA stannade av i tidigare vecka vilket kändes värre för då kanske det är genetiska fel om inte hjärtat kommit igång. Då kunde ju inte skiljeväggen varit orsaken. Sen har vi fått dåligt med bra embryon så jag börjar ju tro det är mina ägg :( önskar bara att allt skulle gå vägen en gång åtminstone :(

    Men du tar nu lutnius och trombyl som du började vid plusset?

  • Sat 24 Jul 2021 22:57
    #4

    Hur har det gått för er?? Jag är i samma situation med 2 ma bakom mig :(

  • Fri 30 Jul 2021 08:50
    #5

    Åh har inte uppdaterat. Kan säga vi gjorde ett 4e IVF där vi hade 8 fina embryon på dag 2, fick tillbaks ett 2dagars för att inte riskera att inte få tillbaks något på dag 5. Vi blev gravida och fick inget till frys :O trodde verkligen de skulle vara kört men är i skrivande stund i v23 och allt har gått bra hittills. Ja tog progesteron lutinus tabletter till v12. Trappade ner efter plusset från 3 tabl/dag till 2 och tog fram till v12+0. Trombyl tog ja till v19 och hittills har det gått bra utan, ja känner bebis varje dag flera gånger. Hoppas det kan ge lite hopp :)

  • Fri 30 Jul 2021 11:26
    #6
    Dhalia skrev 2021-07-30 08:50:09 följande:

    Åh har inte uppdaterat. Kan säga vi gjorde ett 4e IVF där vi hade 8 fina embryon på dag 2, fick tillbaks ett 2dagars för att inte riskera att inte få tillbaks något på dag 5. Vi blev gravida och fick inget till frys :O trodde verkligen de skulle vara kört men är i skrivande stund i v23 och allt har gått bra hittills. Ja tog progesteron lutinus tabletter till v12. Trappade ner efter plusset från 3 tabl/dag till 2 och tog fram till v12+0. Trombyl tog ja till v19 och hittills har det gått bra utan, ja känner bebis varje dag flera gånger. Hoppas det kan ge lite hopp :)


    Men åh vad glad jag blir för din skull!! GRATTIS <3 gjorde du privat ivf eller via landsting?

    Du ger mig verkligen hopp! Tusen tack för att du svarade! Kram
  • Fri 30 Jul 2021 17:06
    #7
    Steeph skrev 2021-07-30 11:26:32 följande:

    Men åh vad glad jag blir för din skull!! GRATTIS <3 gjorde du privat ivf eller via landsting?

    Du ger mig verkligen hopp! Tusen tack för att du svarade! Kram


    Tack <3 det var sista försöket via landstinget, gjorde på Sahlgrenska. I höstas eller slutet på förra sommaren gjorde vi privat emellan pga coronan men då blev det ju ett MA.

    Lycka till och hoppas ni får en bebis snart!
Svar på tråden Två MA i rad, trombyl och progesteron har de hjälpt er?