• Tue 5 Jan 2021 13:27
    1511 visningar
    17 svar
    17
    1511

    Hur har erat illamående eskalerat?

    Hej! Ni som mått illa under graviditeten, hur har erat illamående eskalerat? Har det börjat lite varsamt och sedan successivt ökat? Eller har det varit ungefär likadant från början? Hur var det för er?

  • Svar på tråden Hur har erat illamående eskalerat?
  • Tue 5 Jan 2021 13:35
    #1

    Det var nog ganska lika från första början för att avta lite innan det försvann. V.25 resp. 27. Var dock mer luktkänslig med andra barnet så utsattes jag för de lukterna mådde jag ännu sämre än med första. 

  • Mon 11 Jan 2021 11:54
    #2
    Juney skrev 2021-01-05 13:27:39 följande:

    Hej! Ni som mått illa under graviditeten, hur har erat illamående eskalerat? Har det börjat lite varsamt och sedan successivt ökat? Eller har det varit ungefär likadant från början? Hur var det för er?


    Jag började må illa i typ vecka 5-6 med dottern som nu är 2,5. Mådde typ konstant illa och kändes som 3 minuter från kräkningen men jag spydde aldrig. Det höll i sig så till vecka 23-25.

    Nu är jag bara i vecka 4 men började må illa 8 dagar efter Äl och tog därför ett test dagen efter i fredags som var positivt. Mått lla till och från varje dag men inte som förra graviditeten, hoppas att det håller sig på denna nivå den här gången
  • Wed 13 Jan 2021 16:23
    #3

    Jag är just nu i vecka 5+0, mår inte minsta illa, vilket oroar mig faktiskt.

  • Thu 14 Jan 2021 11:37
    #4

    Tack snälla för era svar! :)


    Kvinna1989 skrev 2021-01-13 16:23:01 följande:

    Jag är just nu i vecka 5+0, mår inte minsta illa, vilket oroar mig faktiskt.


    Jag började må illa i v.6/7 och nu är det faktiskt lite bättre (v 8). Har kommit in i en ok rutin med mat och postafen :P
  • Thu 14 Jan 2021 22:25
    #5

    Med första mådde jag illa i ca fyra-fem veckor (ca v 5-10). Det var på en och samma "åksjukenivå" och släppte nästan plötsligt.

    Med andra började jag må illa men hörde om extra vitamin B (B6) som jag började ta och så försvann illamåendet - dock ff dålig aptit samma veckor som jag mådde illa med första...

    Nu med tredje kom illamåendet igen men nu visste jag ju att B6 funkade och jag hade det hemma ff så jag var snabb på det och mådde genast bättre - dock ff dålig aptit och inte sugen på nåt ungefär motsvarande samma veckor som första två gångerna. Illamåendet har smugit sig på om jag slarvat med att ta B6, men gett sig av igen när jag börjat ta :) Nu är jag dock förbi den perioden och har även fått aptit.

  • Thu 14 Jan 2021 22:40
    #6
    Kvinna1989 skrev 2021-01-13 16:23:01 följande:

    Jag är just nu i vecka 5+0, mår inte minsta illa, vilket oroar mig faktiskt.


    Jag har inte mått illa under någon av mina graviditeter, det där är individuellt och inte ett tecken på att något är fel.
  • Thu 14 Jan 2021 23:02
    #7
    mammabitch skrev 2021-01-14 22:40:48 följande:

    Jag har inte mått illa under någon av mina graviditeter, det där är individuellt och inte ett tecken på att något är fel.


    Låter ju bra då :)
  • Fri 15 Jan 2021 09:45
    #8
    Goldenrobot skrev 2021-01-14 22:25:15 följande:

    Med första mådde jag illa i ca fyra-fem veckor (ca v 5-10). Det var på en och samma "åksjukenivå" och släppte nästan plötsligt.

    Med andra började jag må illa men hörde om extra vitamin B (B6) som jag började ta och så försvann illamåendet - dock ff dålig aptit samma veckor som jag mådde illa med första...

    Nu med tredje kom illamåendet igen men nu visste jag ju att B6 funkade och jag hade det hemma ff så jag var snabb på det och mådde genast bättre - dock ff dålig aptit och inte sugen på nåt ungefär motsvarande samma veckor som första två gångerna. Illamåendet har smugit sig på om jag slarvat med att ta B6, men gett sig av igen när jag börjat ta :) Nu är jag dock förbi den perioden och har även fått aptit.


    Beställde b6 vitaminer nu, så får vi se om det hjälper även för mig :) Jag är som sagt inte galet illamående längre, det är precis som du säger åksjuka och inget intresse för mat.. Har jättesvårt för lagad mat, vissa dagar går det, andra inte.. Tycker dock allt jag äter nu smakar salt, extremt mycket salt.. :I
  • Sun 14 Feb 2021 09:48
    #9
    Goldenrobot skrev 2021-01-14 22:25:15 följande:

    Med första mådde jag illa i ca fyra-fem veckor (ca v 5-10). Det var på en och samma "åksjukenivå" och släppte nästan plötsligt.

    Med andra började jag må illa men hörde om extra vitamin B (B6) som jag började ta och så försvann illamåendet - dock ff dålig aptit samma veckor som jag mådde illa med första...

    Nu med tredje kom illamåendet igen men nu visste jag ju att B6 funkade och jag hade det hemma ff så jag var snabb på det och mådde genast bättre - dock ff dålig aptit och inte sugen på nåt ungefär motsvarande samma veckor som första två gångerna. Illamåendet har smugit sig på om jag slarvat med att ta B6, men gett sig av igen när jag börjat ta :) Nu är jag dock förbi den perioden och har även fått aptit.


    Hur mycket b6 åt du per dag? Hur mycket är ok som gravid?
  • Sun 14 Feb 2021 12:33
    #10

    Mådde illa från ca vecka 6 till vecka 10. Det var lite på eftermiddagarna bara, nu mår jag bara illa om jag utsätts för vissa lukter eller maträtter. Även om jag blir hungrig nu i vecka 15 (14+6) kan jag bli illamående.

  • Sun 14 Feb 2021 14:12
    #11
    Holy93 skrev 2021-02-14 12:33:06 följande:

    Mådde illa från ca vecka 6 till vecka 10. Det var lite på eftermiddagarna bara, nu mår jag bara illa om jag utsätts för vissa lukter eller maträtter. Även om jag blir hungrig nu i vecka 15 (14+6) kan jag bli illamående.


    Lite samma som mig, fast första veckorna mest på morgon/fm+kväll, efter v. 10 har det hållt i sig från lunch till jag somnar. Upplever det betydligt värre sedan v. 10.. hoppades det skulle börja släppa nu.. o.O
  • Mon 15 Feb 2021 12:55
    #12
    Juney skrev 2021-02-14 14:12:20 följande:
    Lite samma som mig, fast första veckorna mest på morgon/fm+kväll, efter v. 10 har det hållt i sig från lunch till jag somnar. Upplever det betydligt värre sedan v. 10.. hoppades det skulle börja släppa nu.. o.O
    Är ju så himla olika det där, för de flesta blir det ju bättre mellan vecka 10/12 så om du fortfarande inte passerat 12 än så håll ut! Hört att vissa mår illa till typ vecka 18 :s
  • Mon 15 Feb 2021 13:42
    #13
    Holy93 skrev 2021-02-15 12:55:05 följande:

    Är ju så himla olika det där, för de flesta blir det ju bättre mellan vecka 10/12 så om du fortfarande inte passerat 12 än så håll ut! Hört att vissa mår illa till typ vecka 18 :s


    Har "Tyvärr" passerat v.12.. Spyr mer nu och mår så mycket sämre än jag tidigare gjort.. o.O Just nu hoppas jag bara att det inte håller i sig till v 40 xD
  • Mon 15 Feb 2021 14:51
    #14
    Juney skrev 2021-01-05 13:27:39 följande:

    Hej! Ni som mått illa under graviditeten, hur har erat illamående eskalerat? Har det börjat lite varsamt och sedan successivt ökat? Eller har det varit ungefär likadant från början? Hur var det för er?


    Mådde bara illa mellan v 8-10, va likadant hela veckorna. Började iof äta B6 i v9 så vet inte om det hjälpte eller om det bara gick över av sig själv! :) Hade 0 symptom innan V8, är nu i V34
  • Wed 17 Feb 2021 18:41
    #15

    Med mitt första barn kräktes jag i 7 veckor.

    Med mitt andra barn mådde jag illa från Bim(beräknad icke mens)-dagen tills förlossningen... spydde 2 månader resten på gränsen hela tiden.

    Nu är jag gravid med 3:e barnet och mått illa sedan jag plussade för en vecka sedan. Är orolig, kommer förmodligen må lika dåligt denna gången. Inget hjälper mig, inte ens receptbelagda mediciner.

    Äter b6-vitamin nu, 1,6 mg. Det gjorde jag förra graviditeten också och mådde ändå illa i nio månader. Hade ingen aning då om att det skulle minska illamående utan käkade gravidmultivitaminer för folsyran.

    Hur mycket b6 kan man ta?

  • Wed 17 Feb 2021 19:59
    #16
    Nojjig skrev 2021-02-17 18:41:01 följande:

    Med mitt första barn kräktes jag i 7 veckor.

    Med mitt andra barn mådde jag illa från Bim(beräknad icke mens)-dagen tills förlossningen... spydde 2 månader resten på gränsen hela tiden.

    Nu är jag gravid med 3:e barnet och mått illa sedan jag plussade för en vecka sedan. Är orolig, kommer förmodligen må lika dåligt denna gången. Inget hjälper mig, inte ens receptbelagda mediciner.

    Äter b6-vitamin nu, 1,6 mg. Det gjorde jag förra graviditeten också och mådde ändå illa i nio månader. Hade ingen aning då om att det skulle minska illamående utan käkade gravidmultivitaminer för folsyran.

    Hur mycket b6 kan man ta?


    Jag har - utöver de 1,3 mg B6 som finns i mina multivitaminer - tagit 2 st Beviplex forte om dagen under perioderna jag mått illa. En tablett innehåller 15 mg pyridoxin (B6) och doseringen är 1-3 tabletter om dagen (upp till 45 mg således). Jag har alltså tagit totalt 31,3 mg per dag, vilket hjälpt mig. Har läst om gravida som ordinerats mer än så (upp till 75 mg) men eftersom jag tagit på egen hand utan ordination har jag hållit mig till doseringen, och då på en medelväg :)
  • Tue 23 Feb 2021 14:23
    #17

    Jag mådde illa typ vecka 6-12 ungefär. Skulle säga att det var rätt lika i intensitet under den tiden och kräktes bara två gånger.

    Nu kom dock illamåendet tillbaka som en blixt i v 32. Mår mycket, mycket sämre än under första trimestern och kräks ibland flera gånger/dag. Längtar efter att bebisen ska sjunka ner vilket förhoppningsvis lättar lite på illamåendet.

Svar på tråden Hur har erat illamående eskalerat?