• Tue 5 Jan 2021 15:56
    2011 visningar
    11 svar
    11
    2011

    Ni som har kunskap om Utomkvedshavandeskap

    Hej!

    Om det bekräftas att man har en fungerande äggledare och det finns passage; hur stor är risken att ytterligare ett x förekommer? Då är det väl relativt otänkbart att man löper lika stor risk som när det bekräftas att man har en trång alt skadad äggledare?

    Vad tror/vet ni?

  • Svar på tråden Ni som har kunskap om Utomkvedshavandeskap
  • Tue 5 Jan 2021 15:58
    #1

    Eller brukar det förekomma x även fast det konstateras att allting är ok med äggledaren? Ngn som vet...?

  • Wed 6 Jan 2021 00:58
    #2

    Fick ägglossning på vänstersida och ägget hoppade över till höger äggledare och där fastnade det och jag fick ett utomkveds. Så skulle väl säga att man kan få det oavsett, då jag inte hade några problem alls med mina äggledare. Hade bara otur att den hamnade helt fel

  • Wed 6 Jan 2021 09:24
    #3
    Norberg1998 skrev 2021-01-06 00:58:39 följande:

    Fick ägglossning på vänstersida och ägget hoppade över till höger äggledare och där fastnade det och jag fick ett utomkveds. Så skulle väl säga att man kan få det oavsett, då jag inte hade några problem alls med mina äggledare. Hade bara otur att den hamnade helt fel


    Hej!

    Vad trist. Hoppas att allting ändå gick bra därefter och att det inte påverkade dina möjligheter att bli gravid på naturlig väg :) ????

    I mitt fall är det också oklart varför jag fick det. Blev ställd ett flertal frågor huruvida jag haft klamydia, endometrios eller spiral varpå jag svarade nej. Har inte alls haft något som ska ha påverkat äggledarens funktion. Men fick även reda på att man ibland har otur och att en äggledare dessvärre kan visa sig ha dålig passage och därmed vara väldigt trång.

    Nu är den äggledaren bortopererad.

    Hursomhelst undrade jag om det är sannolikt att samma sak upprepas i kvarstående äggledare när läkaren t ex gjort spolning i äggledare och bedömt att passagen är god?
  • Wed 6 Jan 2021 16:52
    #4
    judith90 skrev 2021-01-06 09:24:02 följande:

    Hej!

    Vad trist. Hoppas att allting ändå gick bra därefter och att det inte påverkade dina möjligheter att bli gravid på naturlig väg :) ????

    I mitt fall är det också oklart varför jag fick det. Blev ställd ett flertal frågor huruvida jag haft klamydia, endometrios eller spiral varpå jag svarade nej. Har inte alls haft något som ska ha påverkat äggledarens funktion. Men fick även reda på att man ibland har otur och att en äggledare dessvärre kan visa sig ha dålig passage och därmed vara väldigt trång.

    Nu är den äggledaren bortopererad.

    Hursomhelst undrade jag om det är sannolikt att samma sak upprepas i kvarstående äggledare när läkaren t ex gjort spolning i äggledare och bedömt att passagen är god?


    Opererade bort höger äggledare och för mig har chanserna minskat ganska mycket. Äter Letrozol och har PCOS och har fått ägglossning bara på den sidan jag opererats på sedan 1 år tillbaka och ingen gång på ?rätt sida?. Vilket är jätte tråkigt.

    Gjorde en spolning på vänster äggledare och den såg bra ut, men problemet är att jag aldrig får ägglossning nå mer på den sidan. Blir alltid på sidan där jag opererades på.

    Svar på din fråga så vet man aldrig. Hört av många och även läkare att man kan få ett utomkveds även om det inte är något fel på äggledaren. Fast man vet ju inte helt säkert, man får bara hoppas att det går bra! :)
  • Anonym (D)
    Wed 6 Jan 2021 17:00
    #5

    Hej! Jag tror inte det finns något riktigt säkert svar på den frågan. Men en äggledare med dålig passage har definitivt högre risk för att stoppa upp ett embryo än en "frisk". I mitt fall hade jag dock väldigt otur och embryot fastnade i den öppna äggledaren (som sedan fick opereras bort). Så nu har jag bara en äggledare kvar med begränsad passage. Så vad som helst verkar kunna hända dessvärre. Lycka till!

  • Wed 6 Jan 2021 19:17
    #6
    Anonym (D) skrev 2021-01-06 17:00:00 följande:

    Hej! Jag tror inte det finns något riktigt säkert svar på den frågan. Men en äggledare med dålig passage har definitivt högre risk för att stoppa upp ett embryo än en "frisk". I mitt fall hade jag dock väldigt otur och embryot fastnade i den öppna äggledaren (som sedan fick opereras bort). Så nu har jag bara en äggledare kvar med begränsad passage. Så vad som helst verkar kunna hända dessvärre. Lycka till!


    Nä, såklart.. man är aldrig garanterad något.. Men hur fick du veta att den äggledaren där det fastnade var ?frisk?/öppen? Var det något som kollades upp?
  • Anonym (D)
    Thu 7 Jan 2021 00:53
    #7
    judith90 skrev 2021-01-06 19:17:28 följande:
    Nä, såklart.. man är aldrig garanterad något.. Men hur fick du veta att den äggledaren där det fastnade var ?frisk?/öppen? Var det något som kollades upp?
    Precis, det hade kollats upp tidigare i en fertilitetsutredning. Och sen efter operationen kollades den resterande äggledaren igen och det var fortsatt stopp i den. 
  • Thu 7 Jan 2021 09:54
    #8
    Anonym (D) skrev 2021-01-07 00:53:06 följande:

    Precis, det hade kollats upp tidigare i en fertilitetsutredning. Och sen efter operationen kollades den resterande äggledaren igen och det var fortsatt stopp i den. 


    Vad tråkigt! Men hoppas att det gick bra för dig tillslut :)
  • Anonym (D)
    Thu 7 Jan 2021 13:22
    #9
    judith90 skrev 2021-01-07 09:54:15 följande:
    Vad tråkigt! Men hoppas att det gick bra för dig tillslut :)
    Tack! :) Jag kämpar vidare med IVF, men känner mig hoppfull! Hoppas allt går bra för dig också! Lycka till!
  • Thu 7 Jan 2021 13:32
    #10
    Anonym (D) skrev 2021-01-07 13:22:18 följande:

    Tack! :) Jag kämpar vidare med IVF, men känner mig hoppfull! Hoppas allt går bra för dig också! Lycka till!


    Går igenom ett MA just nu. Men äggledaren såg i alla fall till att allting hamnade rätt. Så förhoppningsvis går det bra även nästa gång :) tack!! Lycka till :)
  • Anonym (D)
    Thu 7 Jan 2021 17:47
    #11
    judith90 skrev 2021-01-07 13:32:45 följande:
    Går igenom ett MA just nu. Men äggledaren såg i alla fall till att allting hamnade rätt. Så förhoppningsvis går det bra även nästa gång :) tack!! Lycka till :)
    Tufft med MA, beklagar verkligen. Men bra jobbat av äggledaren! Då håller vi tummarna för framtiden! 
Svar på tråden Ni som har kunskap om Utomkvedshavandeskap