• Wed 6 Jan 2021 12:50
    2239 visningar
    18 svar
    18
    2239

    Träffat äldre tjej som vill bilda familj

    Jag har nyligen träffat en tjej som jag tycker mycket bra om. Men hon är några år äldre en mig (hon är 34 och jag är 30) och vill bilda familj. 
     
    Vi har kul ihop tycker jag, hon är lättsam och rolig och hakar inte upp sig på småsaker. Alltså hon har bra karaktär tycker jag, hon har varit med om saker som jag tror många skulle ha svårt att klara av men hon är en person som ändå håller humöret uppe. Hon är från Kina och håller på att doktorera, och det gör att vi också har mycket gemensamt och kan förstå varandra när vi pratar om jobb och sånt. Vi har inte träffats så länge, bara under några veckor, men när vi gjort det har det aldrig kännts tråkigt.
     
    Trots detta så sa jag att jag inte ville bli tillsammans ca. 2 veckor efter att vi träffats, och vi bestämde att vi skulle hålla kontakten men bara ses som vänner. Det fanns flera skäl till detta: jag vet inte riktigt om jag skulle vilja ha barn så snart. I alla fall är jag ganska rädd för det, för jag blev väldigt orolig att hon skulle ha blivit gravid en gång efter att vi setts, även om det egentligen inte fanns något skäl att tro det. Sedan tycker jag det känns lite jobbigt att hon är äldre, det märks lite att hon håller på att åldras och det gör mig nog lite mindre attraherad av henne än jag varit annars. Och jag kan tycka att det skulle vara jobbigt att vara tillsammans men en tjej som ser betydligt äldre ut än jag själv, då jag inte ser ut att vara mer än 25 år. Sedan är jag också lite rädd för att binda mig, det finns flera saker jag skulle vilja göra någon gång som blir svårare i så fall, tex ta ledigt ett bra tag och resa, jag kanske vill flytta utomlands när jag är färdig med min utbildning etc. Sedan finns också lite små negativa saker med henne, hon är lite slarvig och har kanske inte så bra smak. En annan sak som jag haft på hjärnan är att jag aldrig träffat en svensk tjej och att jag skulle vilja göra det, för att kunna säga vad jag vill ha för förhållande, och ifall jag vill skaffa barn som blir tvåspråkiga. Jag har tidigare träffat tjejer från olika länder i Centraleuropa och Östasien, av någon anledning funkar jag inte så bra med svenska tjejer när jag går på dejter, antagligen delvis för att jag bara är 1.70 lång. Och jag uppskattar kulturer där man värdesätter kunskap högt, som tex. i Tyskland och Kina. Och de gånger svenska tjejer varit intresserade har det ofta fallit på någonting som att hon redan har barn eller att jag bara inte varit attraherad av henne.   
     
    Sista dagarna har jag alla fall börjat tänka att det är dumt som jag gjort och att jag borde säga att jag vill bli tillsammans. Alltså, ifall hon varit typ 30 och jag inte känt någon tidspress så skulle jag inte tvekat att blir tillsammans med henne, som det är nu har jag intalat mig själv att eftersom jag har vissa tvivel är det bättre att inte bli det så vi båda har chans att träffa någon annan. Det är ju också en extrem situation nu med corona, man känner sig mer ensam så behovet att träffa någon kanske ökar. 
     
    Så vad säger er livserfarenhet att jag borde göra? Jag kanske inte är mogen för ett förhållande och borde vänta lite? Men blir man någonsin det? Till slut måste man väl bestämma sig att man vill ha ett förhållande, göra ett val och sedan stå fast vid det, ungefär som med sitt yrkseval? Men hur kan man veta att man inte ångrar sig efteråt? Och ifall åldern är det största problemet, är det inte något som slutar betyda så mycket när man varit tillsammns ett tag? 
  • Svar på tråden Träffat äldre tjej som vill bilda familj
  • Anonym (I)
    Wed 6 Jan 2021 12:56
    #1

    Hoppas för hennes skull ni ej blir tillsammans. Om du gillade henne på riktigt skulle du inte bry dig om att hon var äldre när det gäller något så ytligt. Om det bara handlat om att hon ville ha barn snabbt skulle det vara en annan sak. 

  • Wed 6 Jan 2021 13:20
    #2

    Förlåt, men jag slutade läsa efter "det känns lite jobbigt att hon är äldre, det märks lite att hon håller på att åldras". 

    Är hon 34 eller 54?!

  • Anonym (I)
    Wed 6 Jan 2021 13:25
    #3
    bananmilkshake skrev 2021-01-06 13:20:21 följande:

    Förlåt, men jag slutade läsa efter "det känns lite jobbigt att hon är äldre, det märks lite att hon håller på att åldras". 

    Är hon 34 eller 54?!


    Jag tänkte samma när jag läste.Ts verkar vara lite av en skitstövel 
  • Anonym (Ssk)
    Wed 6 Jan 2021 13:37
    #4

    Vad menar du med att hon håller på att åldras?
    Jag har funderat på det där själv, ser jag ut som 40 eller 30 må tro?

  • Wed 6 Jan 2021 13:39
    #5

    Är det så konstigt att man bryr sig om ålder då? Jag menar rent krasst så minskar chansen att blir gravid för kvinnor från ca. 35 års ålder, så då är det väl naturligt att man tänker en extra gång om man träffar en tjej som är i den åldern?


    Det är ju inte säkert man ger samma svar ifall man ställer sig frågan om man vill vara tillsammans med någon eller om man vill skaffa barn med någon.

  • Wed 6 Jan 2021 13:45
    #6
    Anonym (Ssk) skrev 2021-01-06 13:37:18 följande:

    Vad menar du med att hon håller på att åldras?
    Jag har funderat på det där själv, ser jag ut som 40 eller 30 må tro?


    Jag bara menar att hon inte ser ut att vara 25. En del lägger på sig lite när de blir äldre, man kan få ringar under ögonen etc.
  • Anonym (ooo)
    Wed 6 Jan 2021 13:55
    #7
    ErikAxel skrev 2021-01-06 13:45:37 följande:
    Jag bara menar att hon inte ser ut att vara 25. En del lägger på sig lite när de blir äldre, man kan få ringar under ögonen etc.
    Hon ska inte se ut som 25 om hon är 34 heller!

    Du verkar vara rätt omogen så bättre för henne att ni inte blir ihop. Du säger ju själv du inte är redo för detta som hon verkar vilja, med familj mm  - då är det självklart fel. 
  • Wed 6 Jan 2021 14:00
    #8
    bananmilkshake skrev 2021-01-06 13:20:21 följande:

    Förlåt, men jag slutade läsa efter "det känns lite jobbigt att hon är äldre, det märks lite att hon håller på att åldras". 

    Är hon 34 eller 54?!


    Hahahaa! Tänkte likadant! Eller att han var tjugo och hon trettio!

    Fyra år? Kom igen!
  • Wed 6 Jan 2021 14:00
    #9
    bananmilkshake skrev 2021-01-06 13:20:21 följande:

    Förlåt, men jag slutade läsa efter "det känns lite jobbigt att hon är äldre, det märks lite att hon håller på att åldras". 

    Är hon 34 eller 54?!


    Hahahaa! Tänkte likadant! Eller att han var tjugo och hon trettio!

    Fyra år? Kom igen!
  • Wed 6 Jan 2021 14:15
    #10
    Dethärärmittnamn skrev 2021-01-06 14:00:26 följande:
    Hahahaa! Tänkte likadant! Eller att han var tjugo och hon trettio!

    Fyra år? Kom igen!
    Alltså ni verkar inte riktigt ha fattat att det inte är åldersskillnaden i sig, utan mer det faktum att det gör att jag inte vill gå i ett förhållande ifall jag inte vet att jag vill att vi skaffar barn som är grejen. Ifall ingen av oss ville ha barn så skulle det inte vara något problem.
  • Wed 6 Jan 2021 14:30
    #11
    ErikAxel skrev 2021-01-06 14:15:21 följande:

    Alltså ni verkar inte riktigt ha fattat att det inte är åldersskillnaden i sig, utan mer det faktum att det gör att jag inte vill gå i ett förhållande ifall jag inte vet att jag vill att vi skaffar barn som är grejen. Ifall ingen av oss ville ha barn så skulle det inte vara något problem.


    Jo, vi fattar. Tyckte bara det var ett så tråkigt och omoget sätt att skriva om hennes ålder, som att hon håller på att förfalla. Du blandar in så mycket irrelevanta saker, som din längd, svenska eller utländska tjejer, att det blev lite svårt att ta det hela på allvar och förstå var ditt fokus låg.
  • Anonym (Sakta­)
    Wed 6 Jan 2021 14:39
    #12

    Hej!

    Eftersom ni träffats nyligen så tycker jag inte du behöver bestämma dig direkt om er framtid. Fortsätt att träffas och se om ni trivs ihop. Ni bör bo ihop ett år innan ni skaffar barn! Använd kondom, det finns en risk att hon vill bli gravid och kanske utnyttjar dig för det-särskilt om det finns risk att hon ej får stanna i landet

    Behöver absolut inte vara så men barn är inget man ska stressa in i, hon har troligen några år kvar att få barn.

  • Anonym (I)
    Wed 6 Jan 2021 14:56
    #13
    ErikAxel skrev 2021-01-06 13:45:37 följande:
    Jag bara menar att hon inte ser ut att vara 25. En del lägger på sig lite när de blir äldre, man kan få ringar under ögonen etc.
    Jag är under 30 och har svullnad under ögonen pga en kronisk sjukdom. Inte så kul att läsa sådana kommentarer då. 
  • Anonym (Fia)
    Wed 6 Jan 2021 17:52
    #14

    Du skriver en massa om hur du tänker men ingenting om hur du känner. Är det ett resonemangsäktenskap du är ute efter så ska du såklart inte ge dig i lag med någon som inte alls passar in med det du vill ha i ditt liv, men om ni däremot är kära så är väl kompromisser en möjlighet?

  • Anonym (Monni­64)
    Thu 7 Jan 2021 09:54
    #15
    Anonym (I) skrev 2021-01-06 13:25:09 följande:

    Jag tänkte samma när jag läste.Ts verkar vara lite av en skitstövel 


    Ts ser yngre ut en sin ålder. Ca 25 skriver han. Och hon 34

    Jag har själv dejtat killar som är yngre och som sett ännu yngre ut än sin ålder. Visst, folk glor när skillnaden i ålder är så tydlig. Men vem bryr sig?
  • sextio­talist
    Sun 10 Jan 2021 09:30
    #16

    Hade du varit förälskad och det sedan gått över i kärlek så hade du inte ens reflekterat över dessa detaljer

  • Anonym (.)
    Tue 12 Jan 2021 23:01
    #17

    Nej det blir aldrig bra när man har en checklista som man utgår ifrån istället för känslor och rationellt tänkande. Min make är 29 och jag är 32 så han är 3 år yngre än mig . Av utländsk härkomst, från Syrien,inga tidigare relationer, relativt ny i Sverige. Jag var ensamstående mamma, högutbildad med masterdegree, då 5 årigt barn, stalkad av ex-make på den tiden. Men jag ville gärna hitta en seriös make att bilda familj med, jag tog upp barnfrågan inom 2 veckor.Han friade till mig, jag ville gifta mig omgående då nära anhörig var döende, han ville också gifta sig så vi gifte oss. Han ville vänta med barn tills hans anställning övergått till fast anställning, jag ville försöka direkt. Vi kompromissade. Vi firade 2 åring bröllopsdag nyligen, vi har en son som snart blir 1 år.Vi är ännu kärare än när vi gifte oss. Vi bråkar i princip aldrig och han är verkligen min själsfrände, vi har aldrig höjt rösten, tjatat eller tjafsat. Uppfyllde han min checklista.....NEJ ... inte på långa vägar...jag resonerade som dig och förnekade att jag var intresserad..bekant till min familj så vi var ej vänner eller liknande...ibland blir inte livet som man planerat utan mycket bättre...han kan idag skämta om att jag ? krävde? barn direkt med hänvisning till min ålder...men han var ju uppenbarligen med på notorna..sonen är det absolut bästa han vet idag och nu är det han som föreslår fler barn..inte mig emot ..

  • Anonym (H)
    Sat 30 Jan 2021 11:50
    #18

    Vänta nu, du har alltså träffat en kvinna som doktorerar (uppenbarligen intelligent) med bra karaktär och du nojar över att hon som är _fyra_ år äldre åldras och är lite slarvig? Låt henne vara så att hon kan träffa en man som förstår vilket KAP hon är. Just sådana personlighetsdrag är precis vad de flesta söker hos en partner och hon skulle säkert få intelligenta barn.

    Det enda jag skulle ha nojat över i den här situationen är att det kan bli problem med var ni skulle bo om ni inte är överens om i vilket land. Det problemet blir ännu större om ni skiljer er.

    Fast låt henne gå, det är mitt råd till dig. Att du inte lyckas med svenska kvinnor är sannolikt inte din längd utan att du är omogen och ytlig. Du förtjänar inte den här kvinnan.

Svar på tråden Träffat äldre tjej som vill bilda familj