• Fri 8 Jan 2021 17:15
    1962 visningar
    89 svar
    89
    1962

    Gravid första gången BF 2021

    Hej! Vad tycker ni, ska vi ha en tråd för oss som nu är gravida för första gången och har BF 2021 där vi kan dela tankar, känslor, berätta hur de går osv? :)

    Om någon eller några är på hoppar hoppar jag gärna in! :)

    Svara på så mycket du känner och vill av dessa frågor:

    1. Ålder

    2. När plussade du eller hade BIM?

    3. Hur långt har du kommit?

    4. Symtom i början

    5. Symtom just nu

    6. Övriga tankar/känslor

    Kommer någon på mer frågor är de bara att fråga, så svarar man på det man känner. :)

  • Svar på tråden Gravid första gången BF 2021
  • Anonym­4848
    Fri 8 Jan 2021 17:28
    #1

    Bra idé! Är gärna med i flera trådar :)

    1. Ålder

    - 35 år.

    2. När plussade du eller hade BIM?

    - Plussade 21/12, BIM 15/12.

    3. Hur långt har du kommit?

    - 7+1 idag. BF 25/8.

    4. Symtom i början

    - Lite ömma bröst, inget mer.

    5. Symtom just nu

    - Fortfarande samma, bara brösten.

    6. Övriga tankar/känslor

    - Känner mig väldigt orolig pga knappt några symtom. Känner mig mer och mer uppgiven och nu tänker jag att det troligtvis inte är nåt därinne.. Kommer nog göra privat ultraljud om 2 veckor, kommer inte fixa att vänta på kub. Så trist att inte kunna glädjas alls, men förhoppningsvis kanske man ändå får göra det längre fram! Vill bara veta känner jag..

  • Fri 8 Jan 2021 17:38
    #2

    1. Ålder

    - 27 år

    2. När plussade du eller hade BIM?

    - Plussade den 3/1, hade BIM på nyår.

    3. Hur långt har du kommit?

    - Enligt appen så är jag i vecka 5 (4+5)

    4. Symtom i början

    - Mensvärk och ömma bröst

    5. Symtom just nu

    - mensvärk, ömma bröst, humörsvängningar, gasig i magen haha

    6. Övriga tankar/känslor

    - Är överlycklig samtidigt som jag är livrädd att få ett missfall. Har försökt bli gravid sen augusti 2019 och fått medicinsk hjälp för att framkalla ägglossning. Ska på ett tidigt ultraljud i slutet av januari

  • Fri 8 Jan 2021 17:44
    #3
    Anonym4848 skrev 2021-01-08 17:28:13 följande:

    Bra idé! Är gärna med i flera trådar :)

    1. Ålder

    - 35 år.

    2. När plussade du eller hade BIM?

    - Plussade 21/12, BIM 15/12.

    3. Hur långt har du kommit?

    - 7+1 idag. BF 25/8.

    4. Symtom i början

    - Lite ömma bröst, inget mer.

    5. Symtom just nu

    - Fortfarande samma, bara brösten.

    6. Övriga tankar/känslor

    - Känner mig väldigt orolig pga knappt några symtom. Känner mig mer och mer uppgiven och nu tänker jag att det troligtvis inte är nåt därinne.. Kommer nog göra privat ultraljud om 2 veckor, kommer inte fixa att vänta på kub. Så trist att inte kunna glädjas alls, men förhoppningsvis kanske man ändå får göra det längre fram! Vill bara veta känner jag..


    Å känns skönt att någon mer än mig är i samma sits, även om jag såklart inte önskar någon sån här oro...

    Jag då:

    1. Ålder 31

    2. Hade BIM 6 januari (90 % iaf) plussade den 7 Januari .

    3. Enligt en app är jag i vecka 4+2 (barnmorskan tror dock vecka 5+) så inte säker än.

    4. Symtom i början (för mig då före BIM): "konstig" känsla i mage, höft, rygg plus kissenödig.

    5. Symtom nu: Fortfarande samma men att de även kliar som tusan på magen, runt naveln,konstigt? Haft korta stunder med rejäl huvudvärk, när jag blir hungig skakar både ben och händer och smått illemående, inte så farligt men lite.

    6. Tankar och känslor: Orolig för missfall eller att något är fel.. men även glad i vissa stunder för försöker att inte oroa mig.

    Har alltså tagit Depakine mot epilepsi, som man aboslut inte får, men den ska vi sluta med , men risken finns alltid eftersom jag redan tagit den.

    Sen är jag orolig över mina så lätta symtom, brösten gör tex inte ALLS ont. Och mina test (3 olika tester), strecken var suuuuuuper svaga, man såg de tillslut tydligt men ändå svagt, tog digitalt som de stod gravid 1-2 för qtt va helt hundra.. Någon annan som haft svagt plus på/efter BIM?
  • Anonym (2021a­pril)
    Fri 8 Jan 2021 18:48
    #4

    1.Ålder

    28

    2. När plussade du eller hade BIM?

    10/8

    3. Hur långt har du kommit?

    V.27 (26+0) bf 15 april

    4. Symtom i början

    Utebliven mens, lite ömma bröst av och till

    5. Symtom just nu

    Magen växer, anfådd, konstant kissnödig, lite tröttade än vanligt.

    6. Övriga tankar/känslor

    Hej, skriver här för att jag själv var väldigt orolig i början av min graviditet då jag inte hade de symtom man ?tycker? att man ska ha som gravid.

    Har inte varit illamående alls, ingen avsmak för direkta lukter, smaker. Lite trög i magen och gasig i början (runt v.8-9). Nu sitter jag här med en livlig liten kille i magen som inte vill sluta sparka.

    Förstår er oro, har varit där själv, men försök att njuta :)

  • Anonym­4848
    Fri 8 Jan 2021 19:36
    #5
    Anonym (2021april) skrev 2021-01-08 18:48:08 följande:

    1.Ålder

    28

    2. När plussade du eller hade BIM?

    10/8

    3. Hur långt har du kommit?

    V.27 (26+0) bf 15 april

    4. Symtom i början

    Utebliven mens, lite ömma bröst av och till

    5. Symtom just nu

    Magen växer, anfådd, konstant kissnödig, lite tröttade än vanligt.

    6. Övriga tankar/känslor

    Hej, skriver här för att jag själv var väldigt orolig i början av min graviditet då jag inte hade de symtom man ?tycker? att man ska ha som gravid.

    Har inte varit illamående alls, ingen avsmak för direkta lukter, smaker. Lite trög i magen och gasig i början (runt v.8-9). Nu sitter jag här med en livlig liten kille i magen som inte vill sluta sparka.

    Förstår er oro, har varit där själv, men försök att njuta :)


    Tack snälla för ditt bidrag! Man läser ju mest om hur folk ligger och kräks konstant osv..
  • Fri 8 Jan 2021 20:00
    #6
    Anonym4848 skrev 2021-01-08 19:36:05 följande:

    Tack snälla för ditt bidrag! Man läser ju mest om hur folk ligger och kräks konstant osv..


    Ja eller hur! Ska försöka njuta så mycket som möjligt, svårt när de ännu inte är bekräftat att allt är bra bara...
  • Anonym­4848
    Fri 8 Jan 2021 20:38
    #7
    Kvinna1989 skrev 2021-01-08 20:00:39 följande:

    Ja eller hur! Ska försöka njuta så mycket som möjligt, svårt när de ännu inte är bekräftat att allt är bra bara...


    Precis så..och varje gång man går på toa tror man att det ska komma blod.. :(
  • Fri 8 Jan 2021 20:44
    #8
    Anonym4848 skrev 2021-01-08 20:38:37 följande:

    Precis så..och varje gång man går på toa tror man att det ska komma blod.. :(


    Ja precis, så jobbigt.

    Asså jag är hungrig konstant nu.. så fort jag blir hungrig blir jag även yr och fötter och ben börjar skaka, läskigt..
  • Fri 8 Jan 2021 21:30
    #9

    Kul tråd! Jag hakar på!

    1. Ålder
    Fyller 33 i mars

    2. När plussade du eller hade BIM?
    Plussade första advent på en dag innan BIM.

    3. Hur långt har du kommit?
    10 veckor nu!

    4. Symtom i början
    Illamående och trötthet.

    5. Symtom just nu
    Ömma bröst, fortfarande trött och trög i magen...

    6. Övriga tankar/känslor 
    Har försökt bli gravida sen sommar 2019, hade ett MA i juli förra året. Så har så klart varit lite mer nervösa denna gång och lite mer försiktigt glada. Var på VUL idag och fick se fostret röra sig och hjärtat som tickade! Så glad och lättad för typ två timmar sen kom nästa oro - hoppas att allt är ok fram till KUB om två veckor! >.<
    Kastas fram och tillbaka i det där men vågade i alla fall berätta för familjen idag. <3

  • Fri 8 Jan 2021 22:09
    #10
    Mochi1 skrev 2021-01-08 21:30:14 följande:

    Kul tråd! Jag hakar på!

    1. Ålder

    Fyller 33 i mars

    2. När plussade du eller hade BIM?

    Plussade första advent på en dag innan BIM.

    3. Hur långt har du kommit?

    10 veckor nu!

    4. Symtom i början

    Illamående och trötthet.

    5. Symtom just nu

    Ömma bröst, fortfarande trött och trög i magen...

    6. Övriga tankar/känslor 

    Har försökt bli gravida sen sommar 2019, hade ett MA i juli förra året. Så har så klart varit lite mer nervösa denna gång och lite mer försiktigt glada. Var på VUL idag och fick se fostret röra sig och hjärtat som tickade! Så glad och lättad för typ två timmar sen kom nästa oro - hoppas att allt är ok fram till KUB om två veckor! >.<

    Kastas fram och tillbaka i det där men vågade i alla fall berätta för familjen idag. <3


    Åå grattis ! Och tråkigt att höra hur de gick sist, förstår verkligen din oro! Måste vart underbar känsla att se hjärtat!
Svar på tråden Gravid första gången BF 2021