• Sun 10 Jan 2021 22:31
    1252 visningar
    7 svar
    7
    1252

    Hund som skäller

    Hej! Jag köpte för snart 3 och ett halvt år sen en omplaceringshund. Han är kastrerad och är nu 8 år gammal. I början så hade han väldiga problem med att komma nära andra hundar och skällde så fort han såg en hund. Under första året kämpade vi väldigt mycket med detta och vi såg en förbättring. Senare har problemet fortsatt men inte alls i samma grad och vi har försökt med många saker för att få bort detta men ingenting fungerar. I vissa fall skäller han inte alls på hundar medan han med andra specifika hundar kastar sig framåt och skäller. Vissa gånger behöver han inte ens se hunden utan det räcker med att han känner doften för att han ska bli fullständigt galen (även fast detta är något som inte alls är lika illa som i början). Vi har försökt att sätta ner honom på avstånd från hunden och visa att det är jag som försvarar honom genom att jag ställer mig framför. Vi har även försökt med skvallerträning och andra liknande saker men det funkar helt enkelt inte. Jag har kommit till den punkten att jag inte längre vet vad jag ska göra, jag är student så att fixa en privattränare går inte i nuläget (även fast jag läser på mer om saken för att ändå kunna få hjälp senare) min fråga är då om det finns några tips om saker vi kan testa tills dess? Är tacksam för all hjälp vi kan få!

  • Svar på tråden Hund som skäller
  • Mon 11 Jan 2021 05:06
    #1

    Jag skulle tippa på att du har för kort avstånd till den andra hunden så din hund inte klarar av att fokusera på dig och att du inte har tillräckligt god belöning som motiverar hunden. Öka avståndet och hitta en bättre belöning är mitt råd. Promenera på områden där du har fri sikt och kan hålla avstånd så hunden lyckas fokusera på dig. Om det dyker upp en hund för nära och din gör ett utfall så gör ingen affär av det dvs skäll eller bli arg på hunden utan ignorera, avled med godis/leksak så gott det går och gå vidare.
    Det är dom lyckade hundmötena som bygger upp din hunds självförtroende och ger hundmöten en positiv upplevelse så se varje hundmöte som ett träningstillfälle.
    Hur aktiveras hunden mentalt ? Understimulerade hundar är oftast svårare att träna då dom är stressade, fyllda med överskottsenergi och ofta gör överslagshandlingar.

  • Mon 11 Jan 2021 06:06
    #2

    Jag känner igen mig. Hade också en omplacering som var en Dogo Argentino.
    Igen liten ras direkt. Han gjorde utfall mot ALLA hundar, JÄMT. 
    Däremot kunde jag höra skillnaden i hans skall. Ibland var det aggressivt och ibland inte, beroende på hund. Han fungerade faktiskt tom med vissa andra okastrerade hanar, om han väl fick träffa dem. Så hundar han kände slutade han skälla på. 

    Försökte med svallerträning länge, men det gjorde bara att så fort jag tog fram godis började han spana åt alla håll, VART ÄR HUNDEN!?
    Sen försökte jag med att alltid ha godiset i handen, men när jag sträckte fram det till honom började han också kolla efter hunden, HELT ointresserad av godis. 
    Fick då veta att man ska stoppa in godiset i hans mun trots att han inte vill. Fungerade inte alls, han var så upptagen av att skälla. 

    Försökte även med att ha vatten att spruta på honom, vilket känns hemskt nu i efterhand då. jag inte tror på bestraffning på det sättet, men jag kan bara lära av mina misstag. 

    Det slutade med att jag gav upp. Började ta omvägar vid hundmöten. Älskade den där jävla hunden. Han var helt fantastisk på alla andra sätt och jag gick in i en depression när han blev sjuk och jag fick ta bort honom 2015. 

    Detta hjälper ju dig noll, men du är inte ensam iaf. 

  • Mon 11 Jan 2021 06:11
    #3

    Ska tillägga att jag provade allt "godis" Korv, skinka, ost, kyckling. Allt som han älskade. 
    Tror säkert att skvallerträning fungerar, bara man ger det tid och gör det rätt. Jag borde ha börjat med att ge honom godis oftare ute så att han inte kopplar ihop det endast med hundmöten, men det är som sagt lätt att vara efterklok.

  • LFF
    Mon 11 Jan 2021 14:00
    #4

    När vår hund hade problem vid hundmöten gjorde jag följande:

    Först och främst gällde det att vara 100% uppmärksam så jag hann se den andra hunden före min hund såg den så jag kunde gå åt sidan innan han hann låsa sig.

    Steg två, se till att ha en belöning som är extremt speciell för hunden och som bara kommer fram vid hundmöten. I vårt fall hade vi en hund som både var godis- och lekmotiverad så det var rätt enkelt att där kunna variera belöningen. Men favoriten var en dragleksak som vi kampade med.

    Steg tre: När vi fick hundmöten så gick jag typ 10m från gångvägen med belöningen synlig. Då var belöningen mer intressant än den mötande hunden och han fick belöningen och beröm. Sen jobbade vi oss sakta tillbaks till gångvägen. 

    Den största utmaningen vi hade var när (speciellt större) hundar la sig ner vid möten. Detta då han som valp/unghund blivit attackerad av en hund som la sig ner (den lyckades inte komma åt honom men det satte sig hos honom ändå). Men, med hjälp av favoritleksaken så kunde vi till slut gå förbi alla hundar. Vår hund bar på sin leksak och jag höll i handtaget på den.

    Om man hamnar i en situation med ett "ouppmärksammat" hundmöte som man missat eller där det är för trångt att gå undan och den egna hunden låst sig så är det bästa bara att fortsätta gå förbi och ignorera hundens beteende. 

  • Mon 11 Jan 2021 14:15
    #5

    Du har redan fått en del bra tips. Det är ett svårt beteende att bryta när den andra hunden redan kommit innanför uppmärksamhetszonen, så träna på låååångt håll till andra hundar och minska successivt först när du känner att det verkligen funkar på valt avstånd. Inte ha för bråttom.

    Sen undrar jag hur mycket han umgås med andra, trygga hundar? Det låter som att han kanske skäller för att han inte riktigt vet hur han ska bemöta den andra hunden, lite "ovårdat hundspråk". Kanske kan du avdramatisera andra hundar genom promenader med andra, det brukar ordnas grupper på Facebook för gemensamma promenader. Det kan vara rörigt i början men han behöver kanske komma till insikt att andra hundar inte behöver innebära drama? Det kan ju vara ett bra sätt att minska spänningarna om alla går åt samma håll, annars är det ju vanligt om man möter någon ute att hundarna kommer rakt emot varandra och hinner spänna sig redan på långt håll. Det blir redan där svårare förutsättningar.

    Lycka till!

  • Fri 15 Jan 2021 09:27
    #6

    Tack för alla svar! Känns väldigt skönt att inte vara ensam som har problem med en skälig hund!

    För att svara på några frågor så ska jag tillägga att jag och vovven brukar försöka köra lite spårträning då och då för att träna honom mentalt men får gärna tips om det finns moment att testa när det gäller annan mental träning :)

    Vad gäller andra hundar så umgås han inte med andra hundar, vi känner helt enkelt ingen annan som har hund. Mina föräldrar hade hund förut som han kunde umgås med men tyvärr så gick hon bort för något år sen. Så att kolla om det finns någon grupp här där jag bor så att vi kan följa med ett gäng på promenader låter som en toppen idé!

  • Mon 18 Jan 2021 09:56
    #7

    Hej ts.

    Nu har vi olika problem men metoden skulle kunna funka för dig och din hund.

    Jag säger; avstånd och mjukost på tub!

    Du måste i början se till att hålla avstånd. Börja med 200m, 500m om det så krävs och mata på med mjukost. Först när han är tyst vid ex 200m, börja närma er, gå ej för fort fram. En meter i taget räcker. Du närmar dig så klart inte på en gång utan med tiden, och det kommer ta tid. Mig tog det månader. Och bakslag kunde komma även efter år, dock enbart om han blev provocerad och en annan hund gjorde utfall mot oss. Men han är mycket lättare att avleda och tar alltid kontakt med mig för att "stämma av". Känns som om han kollar om matte har koll på läget. Och det har jag.

    Jag körde avstånd med min hund och mjukost. Mjukosten blev räddaren när vi den dagen kunde möta hundar på 2m avstånd. Idag kan vi gå förbi hundar utan utfall. Han kan ibland gny men det kan jag leva med.

    Kör inte med samma smak jämt, byt så han inte tröttnar.

    Du är jättevälkommen att fråga och undra - vet hur det är även om "problemen" skiljer sig.

Svar på tråden Hund som skäller