• Anonym (Qwert­y)
    Mon 11 Jan 2021 15:42
    4720 visningar
    192 svar
    -1
    192
    4720

    Vill verkligen så många människor bo i lägenhet?

    Jag bor i en av Stockholms kranskommuner i vad jag tror man från början kallade för en villastad. Man har nu byggt massor av lägenheter vid kommunens större centrum och även i villastaden ska det byggas ett 5-våningskvarter med lägenheter vilket så klart alla fastighetsägare som bor i närheten har motsatt sig. Flera av grannfastigheterna har också bytt ägare senaste året innan bygget kom igång.

    Det byggs så tätt och gärna också högt idag att jag därför undrar om folk egentligen vill bo så eller om det så gott som alltid är en nödlösning för det är vad man har råd med fast å andra sidan är nybyggt så gott som alltid svindyrt också så det går inte riktigt ihop. Tycker inte det borde finnas SÅ många människor som är beredda att betala så mycket pengar för att bo i lägenhet. Drömmer

    Så hur ligger det till? Vill verkligen väldigt många som bor i lägenhet bo just i lägenhet eller är det bara i väntan på nåt bättre? Vi skaffade hus när vi bildade familj och nu skulle jag ha väldigt svårt att gå tillbaka till lägenhetsliv. Om maken hade dragit och barnen flyttat ut så det bara var min vilja som gällde så skulle jag helt klart fördra att bo i ett tämligen litet hus men med lite tomt istället för att bo i en större lägenhet även om det innebär mer "jobb" och man blir kanske mer bunden till hemmet. Känner flera singlar som alla bor i lägenhet som vill bo i hus, men endast om dom lyckas skaffa sig en respektive först. Hur resonerar ni andra?

  • Svar på tråden Vill verkligen så många människor bo i lägenhet?
  • Mon 11 Jan 2021 15:47
    #1
    Anonym (Qwerty) skrev 2021-01-11 15:42:54 följande:

    Jag bor i en av Stockholms kranskommuner i vad jag tror man från början kallade för en villastad. Man har nu byggt massor av lägenheter vid kommunens större centrum och även i villastaden ska det byggas ett 5-våningskvarter med lägenheter vilket så klart alla fastighetsägare som bor i närheten har motsatt sig. Flera av grannfastigheterna har också bytt ägare senaste året innan bygget kom igång.

    Det byggs så tätt och gärna också högt idag att jag därför undrar om folk egentligen vill bo så eller om det så gott som alltid är en nödlösning för det är vad man har råd med fast å andra sidan är nybyggt så gott som alltid svindyrt också så det går inte riktigt ihop. Tycker inte det borde finnas SÅ många människor som är beredda att betala så mycket pengar för att bo i lägenhet. Drömmer

    Så hur ligger det till? Vill verkligen väldigt många som bor i lägenhet bo just i lägenhet eller är det bara i väntan på nåt bättre? Vi skaffade hus när vi bildade familj och nu skulle jag ha väldigt svårt att gå tillbaka till lägenhetsliv. Om maken hade dragit och barnen flyttat ut så det bara var min vilja som gällde så skulle jag helt klart fördra att bo i ett tämligen litet hus men med lite tomt istället för att bo i en större lägenhet även om det innebär mer "jobb" och man blir kanske mer bunden till hemmet. Känner flera singlar som alla bor i lägenhet som vill bo i hus, men endast om dom lyckas skaffa sig en respektive först. Hur resonerar ni andra?


    Dels, vad är ett rimligt alternativ som man har möjlighet att skaffa?

    Under många perioder i mitt liv har lägenhet varit där jag valt att bo. Enkelt och begränsat med underhåll, inget större att hålla på att fixa med, möjligt att bo centralt, rätt storlek.
  • Mon 11 Jan 2021 15:48
    #2

    Det är tur att så många kan tänka sig att bo i lägenhet, tänk om alla ville ha varsitt hus. Hur mycket skog/åkrar/natur skulle finnas kvar då?

    Jag bodde i hus men nu i lägenhet, ser för- och nackdelar med båda. Just nu tycker jag att det är fantastiskt smidigt med lägenhet, njuter för fullt. Men tror absolut att jag kommer att flytta till hus igen i framtiden.

  • Anonym (F)
    Mon 11 Jan 2021 16:18
    #3
    +3

    Jag vill defintivt bo i lägenhet ja. Har inga planer på att köpa hus någonsin. Vill inte behöva hålla på och fixa med något hemma hela tiden, renovera, vara orolig över att något ska braka sönder och vad det i så fall ska kosta osv.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Mon 11 Jan 2021 16:18
    #4

    Innan jag träffade min sambo bodde jag i bostadsrättsradhus, perfekt för mig som inte har jätteintresse av att lära mig händiga saker. Behövde ringa till pappa för hjälp någon gång/år för hjälp och pratade med granngubbarna när vi skulle göra gemensamma saker. Antingen bytte vi arbetsuppgifter eller så visade de mig.

    Bor nu i hus, min sambo vill det, men gjort klart för honom att han får ta hand om det praktiska. Utan honom skulle jag välja bostadsrätt (radhus eller lägenhet). 

    men håller med om att det byggs för trångt, jag vill inte se in till grannen eller grannen ska se in till mig

  • Anonym (Lande­t)
    Mon 11 Jan 2021 16:35
    #5

    När jag var singel med dålig ekonomi var hyreslägenhet enda alternativet. Den sista jag hade hade dock uteplats och typ trädgård utanför jag kunde utnyttja. Det var helt okey. När vi gifte oss bodde vi båda där tills vi hittat hus drygt 1,5 år senare. Det var bådas dröm att bo på landet. Vi hade båda blitt knäppa både av att bo i lägenhet och av att bo i ett samhälle. En stad var 100% uteslutet.
    Men alla är olika och vill därmed olika. Ibland har man inte råd, ibland väntar man på annat som partner. Och vissa vill helt enkelt bo i lägenhet och slippa ansvar för hus och trädgård.

  • Anonym (Y)
    Mon 11 Jan 2021 16:37
    #6
    +1

    Jag föredrar lägenhet , jag vill inte alls bo i hus.

    Skulle kunna sälja lägenheten och köpa ett hus i en av Stockholms kranskommuner om jag ville bo i hus.

  • Mon 11 Jan 2021 16:37
    #7
    +7

    Jag fascineras alltid av människor som tror att andra, som fattat andra beslut än en själv, egentligen vill något annat. Jag bor i lägenhet, men går inte runt och tror att folk i hus egentligen vill leva samma typ av liv som jag gör.

    Det kanske är svar nog?

  • Anonym (Y)
    Mon 11 Jan 2021 16:41
    #8

    Men det beror oftast var man bor...

    De som har bostadsrätt i innerstan vill oftast bo där, men skulle ha råd med hus bara inte lika centralt om man absolut ville ha hus.

    Men har man hyresrätt eller bostadsrätt utanför stan har man oftast inte råd med dyrare boende.

    Såklart finns det undantag...

  • Anonym (Y)
    Mon 11 Jan 2021 16:46
    #9
    Anonym (Y) skrev 2021-01-11 16:41:49 följande:

    Men det beror oftast var man bor...

    De som har bostadsrätt i innerstan vill oftast bo där, men skulle ha råd med hus bara inte lika centralt om man absolut ville ha hus.

    Men har man hyresrätt eller bostadsrätt utanför stan har man oftast inte råd med dyrare boende.

    Såklart finns det undantag...


    Men det behöver såklart inte betyda att de inte är nöjda med sin hyresrätt/bostadsrätt utanför stan , bara att för de är det inte lika enkelt att flytta till hus.
  • Anonym (älska lägenh­et)
    Mon 11 Jan 2021 16:46
    #10

    Vill definitivt bo i lägenhet, ingen av oss vill sköta trädgård.

    Nu har vi efter flera års jagande fått tag i en åtråvärd äldre lägenhet. Huset har gemensam trädgård och bastu i källaren och dessa sköts av vår fastighetskille till en billig peng, han målar och grejar rätt mycket också.

    170 kvm, utsikt åt tre väderstreck, plan 3/3, balkong på solsidan, två fungerande kakelugnar, stuck och exceptionella takrosetter, fiskbensparkett, 5 minuter från vattnet.

    Det är perfekt för oss och avgiften här är som halva hyran för en nybyggd hyrestrea på 70 kvm några kvarter bort- det är rätt absurt.

Svar på tråden Vill verkligen så många människor bo i lägenhet?