• sandra­29
    Tue 12 Jan 2021 14:58
    1352 visningar
    32 svar
    32
    1352

    När varannan vecka?

    Jag och min pojkvän har delat på oss.

    När rekommenderar man att barnet kan bo varannan vecka?

    Jag är gravid så barnet kommer bo hos mig det första året när jag är mammaledig.

    Och hos pappan det halvåret han är föräldraledig alltså när barnet är 1 år tills hon blir 1,5 år.

    Vid vilken ålder är det mest lämpligt att bo varannan vecka?

    Mitt ex tycker vid 1,5 alltså i samband med att vi skolar in henne på förskolan men är inte det för tidigt?

  • Svar på tråden När varannan vecka?
  • Tue 12 Jan 2021 15:13
    #1

    Inte före 3 är det lämpligt med varannan vecka. Detta beror på att barnet inte ska utsättas för separationer då detta är skadligt. Utifrån det förstår ni säkert också att det är högst olämpligt att barnet ska slitas upp från sitt hem där hon bott första året för att sedan flytta heltid till ett annat hem. Och sedan då eventuellt flytta tillbaks till dig efter pappas föräldraledighet?

    Barn ska ha ett stabilt boende de första åren.

  • Magica­l
    Tue 12 Jan 2021 15:32
    #2
    sandra29 skrev 2021-01-12 14:58:46 följande:

    Jag och min pojkvän har delat på oss.

    När rekommenderar man att barnet kan bo varannan vecka?

    Jag är gravid så barnet kommer bo hos mig det första året när jag är mammaledig.

    Och hos pappan det halvåret han är föräldraledig alltså när barnet är 1 år tills hon blir 1,5 år.

    Vid vilken ålder är det mest lämpligt att bo varannan vecka?

    Mitt ex tycker vid 1,5 alltså i samband med att vi skolar in henne på förskolan men är inte det för tidigt?


    Jo det är rent generellt för tidigt men jag är lite undrande över hur ni tänker innan? Om ni tror det bara är att flytta barnet som en möbel när pappan ska vara ledig? Men ni kanske har en noga uttänkt plan för att under flera månader innan den tiden, vänja barnet vid båda ställena? 
  • Tue 12 Jan 2021 15:39
    #3

    När vi separerade när mitt barn var 1år bestämde vi att hen bor hos mig för att ha en plats, trygg bas. Sedan tog pappan ut fp två dagar i veckan vilket gör att planen är att han spenderar tre dagar i veckan hemma hos mig med henne, nu med corona är jag hemma men annars åker jag iväg övet dagen så att de får egen tid. Beror ju på hur er relation ser ut. Det viktigaste är att tänka vad som är det bästa för barnet sedan handlar det inte om vad som är rättvist för någon av föräldrarna vilket kan vara kämpigt. Barnet kommer ha dig som första anknytningsperson då det låter som att du kommer spendera mest tid med den det första året och det är inte bra för barnet att dras ifrån sin anknytningsperson. Pappan bör träffa barnet regelbundet det först året, gärna kortare stund oftast än vara 1 dag i veckan sedan bör en långsam övergång ske om barnet ska byta boende och att pappa ska ha hand om barnet på heltid. Kanske är det bättre att ni delar halvtid tidigare men beror ju på hur du tänkt med amning och vilket ansvar pappan tar för barnet och knyter an till det. Prata med familjerätten om ni har svårt att komma överäns.

  • sandra­29
    Tue 12 Jan 2021 15:47
    #4
    Magical skrev 2021-01-12 15:32:31 följande:

    Jo det är rent generellt för tidigt men jag är lite undrande över hur ni tänker innan? Om ni tror det bara är att flytta barnet som en möbel när pappan ska vara ledig? Men ni kanske har en noga uttänkt plan för att under flera månader innan den tiden, vänja barnet vid båda ställena? 


    Jag är väldigt noga och min högsta önskan är att barnet ska bo kvar hos mig när hon fyller 1 år och pappan ska vara föräldraledig här hos mig istället. Men han vill absolut ha henne hos sig när han ska vara pappaledig det halvåret.

    Men vi har tänkt att pappan ska vara här flera gånger i veckan under det första året och även hitta på saker tillsammans med sin dotter själva och vara med vid jul och andra högtider. Och jag och barnet och pappan kommer vara mycket även hos pappan och ?hälsa på?.

    Men funderar ändå på om det inte är bättre att hon ska slippa flytta för ett halvår när hon bara är 1 år.
  • Tue 12 Jan 2021 16:08
    #5
    -1
    sandra29 skrev 2021-01-12 15:47:20 följande:

    Jag är väldigt noga och min högsta önskan är att barnet ska bo kvar hos mig när hon fyller 1 år och pappan ska vara föräldraledig här hos mig istället. Men han vill absolut ha henne hos sig när han ska vara pappaledig det halvåret.

    Men vi har tänkt att pappan ska vara här flera gånger i veckan under det första året och även hitta på saker tillsammans med sin dotter själva och vara med vid jul och andra högtider. Och jag och barnet och pappan kommer vara mycket även hos pappan och ?hälsa på?.

    Men funderar ändå på om det inte är bättre att hon ska slippa flytta för ett halvår när hon bara är 1 år.


    Du får helt enkelt vägra det upplägget. Pappa tänker inte på barnets bästa helt uppenbart. Skriv inte på för gemensam vårdnad när barnet föds innan han visat att han sätter barnets bästa före sina egna önskningar. Detta är faktiskt inget du behöver gå med på. Han kan visserligen stämma dig på vårdnaden men det finns ingen tingsrätt i sverige som skulle gå med på ett så tokigt upplägg det kan jag lova och garantera. Du har inget att vara orolig för.
  • Tue 12 Jan 2021 16:10
    #6

    Ni kan faktiskt redan nu, innan barnet ens är fött vända er till familjerätten i er kommun för att diskutera samarbete. De kommer att informera honom om att det han önskar är jättedåligt för barnet.

  • Tue 12 Jan 2021 18:51
    #7
    +1

    Ni kan ju diskutera växelvis boende, dvs ett par dar i taget istället for en hel vecka i taget.

  • Tue 12 Jan 2021 19:19
    #8
    Tow2Mater skrev 2021-01-12 18:51:52 följande:

    Ni kan ju diskutera växelvis boende, dvs ett par dar i taget istället for en hel vecka i taget.


    Folk verkar väldigt ofta fastna i tänket "varannan vecka" när de tänker på att ha barn växelvist...

    Det som generellt rekommenderas för barn under 3år är ett växelvist boende med tätare byten, bara 2-3dagar hos vardera förälder.
    Det är inte separationer som är problemet, istället blir det problem med anknytningen när barnet är ifrån en förälder för länge.....

    Jag hoppas innerligt att ni även planerar in ett omfattande umgänge med föräldern som barnet enligt er plan första 1,5åren inte bor med?

    Köp gärna boken "Att skiljas med barn" av Malin Bergström.
  • sandra­29
    Tue 12 Jan 2021 20:59
    #9
    Drottningen1970 skrev 2021-01-12 15:13:52 följande:

    Inte före 3 är det lämpligt med varannan vecka. Detta beror på att barnet inte ska utsättas för separationer då detta är skadligt. Utifrån det förstår ni säkert också att det är högst olämpligt att barnet ska slitas upp från sitt hem där hon bott första året för att sedan flytta heltid till ett annat hem. Och sedan då eventuellt flytta tillbaks till dig efter pappas föräldraledighet?

    Barn ska ha ett stabilt boende de första åren.


    Tack för ditt svar. Du har helt rätt i det du skriver.

    Jag har ikväll pratat med pappan och han vill fortfarande ha sin dotter boende hos sig när han är föräldraledig. Men han kan tänka sig att han är pappaledig här hos mig så våran dotter kan bo kvar hos mig. Han kan också tänka sig att hon bor kvar hos mig på heltid tills hon är 3 men att han är här varannan vecka med henne.
  • Tue 12 Jan 2021 21:10
    #10
    sandra29 skrev 2021-01-12 20:59:00 följande:

    Tack för ditt svar. Du har helt rätt i det du skriver.

    Jag har ikväll pratat med pappan och han vill fortfarande ha sin dotter boende hos sig när han är föräldraledig. Men han kan tänka sig att han är pappaledig här hos mig så våran dotter kan bo kvar hos mig. Han kan också tänka sig att hon bor kvar hos mig på heltid tills hon är 3 men att han är här varannan vecka med henne.


    Att han är hos dig med barnet dagtid när du jobbar och han är föräldraledig är väl en utmärkt ide. Däremot är det rätt orimligt att han ska flytta in. Det behöver du såklart inte gå med på. Han är helt orimlig. När barnet är tre eller kanske två rent av kan ni ha växelvist boende men inte hela veckor i sträck utan snarare ett upplägg på 2 och 3 dagar i taget. Mitt råd till dig är som sagt att absolut inte skriva på för gemensam vårdnad när ni skriver faderskap. Då kan du styra själv över om du vill ge bort föräldradagar till honom. Vilket du naturligtvis ska göra om han går med på ett upplägg som är till barnets bästa. Du ska göra allt i din makt för att barnet ska få en nära och bra relation med pappa. Men det måste utgå ifrån barnets bästa inte från pappas helt världfrånvända önskningar. Om tre år har antagligen både du och pappa nya partners. Och han tänker att han ska bo hos dig varannan vecka? Hur som helst. Aldrig i helvete att barnet ska behöva flytta vid ett års ålder . Och bli inte rädd om han hotar att stämma dig på vårdnad el boende. Finns inte en chans att han får igenom det han vill.
Svar på tråden När varannan vecka?