• Tue 12 Jan 2021 15:58
    875 visningar
    12 svar
    12
    875

    Kan ni som förälder se ett samband mellan ert barns användning av sociala medier och psykisk ohälsa? (Ålder 14-19)

    Hej, skriver ett examensarbete om psykisk ohälsa kopplat till sociala medier och gör därmed denna poll  att få en tydligare inblick. Era svar kommer att vara anonyma. Tack på förhand :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan ni som förälder se ett samband mellan ert barns användning av sociala medier och psykisk ohälsa? (Ålder 14-19)
  • Anonym (Ja, kanske­?)
    Tue 12 Jan 2021 17:52
    #1

    Jag vet inte om det är en psykisk störning, men min dotter har utvecklat någon slags...narcissism? Av social media. Spegla sig, fota, posera i olika "outfits" "cosplay" och blivit exhibitionistisk?

    Fått väldigt bra självförtroende och det är ju positivt...men liksom blivit för mycket av det så det blivit lite negativt istället.

  • Anonym (föräl­der)
    Tue 12 Jan 2021 17:57
    #2
    Ellen321 skrev 2021-01-12 15:58:03 följande:

    Hej, skriver ett examensarbete om psykisk ohälsa kopplat till sociala medier och gör därmed denna poll  att få en tydligare inblick. Era svar kommer att vara anonyma. Tack på förhand :)


    Det beror på hur du menar. Din fråga verkar förutsätta att det alltid är ett negativt samband så jag kan inte fylla i något svar. 

    Jag har ett barn som hade depression och det enda som höll hen flytande var just att ha några kontakter via onlineforum för hen hade inga riktiga vänner IRL under den perioden. Vi fick tips från andra föräldrar som inte förstod vidden av det hela, och som tyckte vi skulle att bort datorn för honom osv, men det hade det varit vägen till självmord. Jag är helt säker på det. Hen var deprimerad och senare när hen blivit frisk berättade hen just att hen var så tacksam att vi inte gjort så, för det hade tagit bort den enda lilla ljusning som fanns och de stunder hen var online med de som räknades som vänner, så kunde hen tänka bort depressionen för korta stunder. 
  • Anonym (Samma­)
    Tue 12 Jan 2021 19:57
    #3
    Anonym (förälder) skrev 2021-01-12 17:57:51 följande:

    Det beror på hur du menar. Din fråga verkar förutsätta att det alltid är ett negativt samband så jag kan inte fylla i något svar. 

    Jag har ett barn som hade depression och det enda som höll hen flytande var just att ha några kontakter via onlineforum för hen hade inga riktiga vänner IRL under den perioden. Vi fick tips från andra föräldrar som inte förstod vidden av det hela, och som tyckte vi skulle att bort datorn för honom osv, men det hade det varit vägen till självmord. Jag är helt säker på det. Hen var deprimerad och senare när hen blivit frisk berättade hen just att hen var så tacksam att vi inte gjort så, för det hade tagit bort den enda lilla ljusning som fanns och de stunder hen var online med de som räknades som vänner, så kunde hen tänka bort depressionen för korta stunder. 


    Har en familjemedlem som också har överlevt psykisk sjukdom tack vare onlinevärlden. Synd att det är sån rädsla kring internet och skärmar. Det är inte alla människor som klarar eller orkar vanligt umgänge och för dem kan skärmen vara enda livlinan.
  • Anonym (.)
    Tue 12 Jan 2021 20:06
    #4
    Anonym (Samma) skrev 2021-01-12 19:57:08 följande:
    Har en familjemedlem som också har överlevt psykisk sjukdom tack vare onlinevärlden. Synd att det är sån rädsla kring internet och skärmar. Det är inte alla människor som klarar eller orkar vanligt umgänge och för dem kan skärmen vara enda livlinan.
    Är det hållbart i längden, för ett lyckligt och välmående liv, tror du, att hålla sig borta från den verkliga världen?
  • Anonym (Samma­)
    Tue 12 Jan 2021 21:11
    #5
    Anonym (.) skrev 2021-01-12 20:06:36 följande:

    Är det hållbart i längden, för ett lyckligt och välmående liv, tror du, att hålla sig borta från den verkliga världen?


    Vadå den verkliga världen? Det är ju vi människor som är online, alltså är onlinevärlden verklig. Det är ju människor man chattar

    /spelar med, inte robotar. Så gammaldags att tänka att bara fysiskt umgänge räknas. Se på onlinemöten nu under coronapandemin. Innan pandemin sa man alltid att vanliga möten var oerhört viktiga för att få jobbet att funka, nu säger i princip alla att zoom-möten funkar precis lika bra. Onlinevärlden är lika verklig som den fysiska världen. Den har bara en annan form.
  • Anonym (Ja, kanske­?)
    Tue 12 Jan 2021 22:24
    #6

    En till grej är att hon pga detta blivit väldigt fäst vid telefonen. Nu är hon äldre än 19, hon är 22, men fixeringen började vid 16 och tog verkligen fart vid 18. För "När du fyller 18 får du lägga upp vilka bilder du vill men inte innan".

    Vart vi än skall, skall telefonen med, vara laddad, och hon missar saker i livet, att se saker i livet. Ser hon något fint så skall hon fota sig själv framför det så hon har tappat förmågan att se saker tycker jag. När hon ser något är det alltid "hur ser jag ut bredvid/framför" detta...inte själva sevärdheten. Den blir bara bakgrundsmiljö.

  • Anonym (Lo)
    Tue 12 Jan 2021 22:32
    #7
    Anonym (Samma) skrev 2021-01-12 19:57:08 följande:

    Har en familjemedlem som också har överlevt psykisk sjukdom tack vare onlinevärlden. Synd att det är sån rädsla kring internet och skärmar. Det är inte alla människor som klarar eller orkar vanligt umgänge och för dem kan skärmen vara enda livlinan.


    Skillnad på sociala medier och sociala medier. Facebook är verkligen inte hälsosamt men forum där man umgås ofta anonymr, och kan prata av sig tror jag är bra för psykiska hälsan.

    Det är like-funktionen i kombination med offentligheten i sociala medier som skapar psykiska ohälsan tror jag.
  • Anonym (Samma­)
    Tue 12 Jan 2021 22:51
    #8
    Anonym (Lo) skrev 2021-01-12 22:32:34 följande:

    Skillnad på sociala medier och sociala medier. Facebook är verkligen inte hälsosamt men forum där man umgås ofta anonymr, och kan prata av sig tror jag är bra för psykiska hälsan.

    Det är like-funktionen i kombination med offentligheten i sociala medier som skapar psykiska ohälsan tror jag.


    Jag menade inte sociala medier i det jag skrev ovanför, det jag skrev handlade om spelvärlden. Däremot känner jag själv kanske speciellt nu när jag är föräldraledig och ensam hemma mycket, lite som du skriver, att sociala medier och forum är ett andningshål där jag får tanka energi och kan hitta likasinnade och känna mig stöttad. Jag är ofta för trött för att ringa eller träffa vänner och då är Facebook bra för att ändå kunna skriva korta meddelanden och hålla kontakten och se vad som händer i vännernas liv.

    Jag har inga bestämda åsikter om likes och offentliga konton och psykisk ohälsa för jag har ingen egen erfarenhet av det men kan förstå att vissa kan falla i en fälla där. Tyvärr är det väl så att människor som får (korta stunder av) energi av andras uppmärksamhet söker uppmärksamheten annars också, även utanför sociala medier..? Den typen av människa har ju alltid funnits, även innan Facebook.
  • Anonym (.)
    Wed 13 Jan 2021 08:21
    #9
    Anonym (Samma) skrev 2021-01-12 21:11:06 följande:
    Vadå den verkliga världen? Det är ju vi människor som är online, alltså är onlinevärlden verklig. Det är ju människor man chattar

    /spelar med, inte robotar. Så gammaldags att tänka att bara fysiskt umgänge räknas. Se på onlinemöten nu under coronapandemin. Innan pandemin sa man alltid att vanliga möten var oerhört viktiga för att få jobbet att funka, nu säger i princip alla att zoom-möten funkar precis lika bra. Onlinevärlden är lika verklig som den fysiska världen. Den har bara en annan form.
    Ja, du vet, den verkliga världen. Där vi ser varandra, rör varandra, läser av kroppsspråk, interagerar, umgås, leker, sportar osv.

    Människan är ett flockdjur, en social varelse och hjärnan ser ut ungefär som på stenåldern. Vi är inte skapade för ett digitalt liv. 

    Och nej, alla säger inte att zoom fungerar lika bra som riktiga möten, tvärtom faktiskt. Det kan vara bra till en viss del, men inte som ersättning för allt. 

    Dessutom, tror du på allvar att människor mår bra av att inte träffa folk IRL nu under covid-19? 

    Anledningen till psykisk ohälsa bland barn är just den digitala världen, inte det faktum att man är på internet, utan det faktum att man inte lägger lika mycket tid på att umgås IRL. Föräldrar hänger där lika mycket som barnen, de har inte tid med sina barn, de pratar knappt med sina barn. Och framförallt, föräldrar vet inte vad deras barn gör på nätet, vilket näthat som finns.
  • Anonym (Samma­)
    Wed 13 Jan 2021 11:15
    #10
    Anonym (.) skrev 2021-01-13 08:21:03 följande:

    Ja, du vet, den verkliga världen. Där vi ser varandra, rör varandra, läser av kroppsspråk, interagerar, umgås, leker, sportar osv.

    Människan är ett flockdjur, en social varelse och hjärnan ser ut ungefär som på stenåldern. Vi är inte skapade för ett digitalt liv. 

    Och nej, alla säger inte att zoom fungerar lika bra som riktiga möten, tvärtom faktiskt. Det kan vara bra till en viss del, men inte som ersättning för allt. 

    Dessutom, tror du på allvar att människor mår bra av att inte träffa folk IRL nu under covid-19? 

    Anledningen till psykisk ohälsa bland barn är just den digitala världen, inte det faktum att man är på internet, utan det faktum att man inte lägger lika mycket tid på att umgås IRL. Föräldrar hänger där lika mycket som barnen, de har inte tid med sina barn, de pratar knappt med sina barn. Och framförallt, föräldrar vet inte vad deras barn gör på nätet, vilket näthat som finns.


    Förr trodde man att världen var platt också, men nu vet man bättre. Digitaliseringen är här för att stanna, inte för att skärmar styr våra liv, utan för att de flesta människor ser den som en stor fördel och gillar det skärmar ger. Annars hade digitaliseringen dött ut för länge sen. Eller hur? Jag antar f.ö att du inte umgås digitalt nu under pandemin då, eftersom det är så farligt ;)
  • Wed 13 Jan 2021 11:20
    #11

    Examensarbete med en enkel fråga på familjeliv?
    Examensarbete kräver betydligt bättre enkäter.

    Denna fråga ger ingen inblick för att frågan  är mer komplex än så. Det är snarare en hönan och ägget-diskussion.

  • Anonym (.)
    Wed 13 Jan 2021 22:02
    #12
    Anonym (Samma) skrev 2021-01-13 11:15:05 följande:
    Förr trodde man att världen var platt också, men nu vet man bättre. Digitaliseringen är här för att stanna, inte för att skärmar styr våra liv, utan för att de flesta människor ser den som en stor fördel och gillar det skärmar ger. Annars hade digitaliseringen dött ut för länge sen. Eller hur? Jag antar f.ö att du inte umgås digitalt nu under pandemin då, eftersom det är så farligt ;)
    Var har jag skrivit att jag är emot all digitalisering? 

    Felet är att det redan styr väldigt mångas liv, dvs det är inget komplement, utan det är folks hela liv. 

    Tror du på allvar att det är en slump att så många människor mår psykiskt dåligt, även barn och ungdomar?
Svar på tråden Kan ni som förälder se ett samband mellan ert barns användning av sociala medier och psykisk ohälsa? (Ålder 14-19)