• Anonym (Anony­m)
    Tue 12 Jan 2021 16:39
    979 visningar
    61 svar
    61
    979

    En god vän som inte dyker upp på begravningen

    En av mina bästa vänner gick bort i självmord för något år sedan, vill inte skriva ut exakt när. Hon hade många vänner och en av hennes vänner var en kille, som hon hade daglig kontakt med och pratade i telefon med ganska ofta. De var inte bästa vänner men de var ändå goda vänner som hade daglig kontakt. Vet att de hade planerat att umgås bara någon dag innan hon begick självmord.

    När begravningen ägde rum så dök denna kille aldrig upp och jag förstår verkligen inte varför. Jag känner honom inte så värst bra men jag vet att de två var bra vänner och så dyker han inte ens upp på hennes begravning? Jag vet att han inte var sjuk, arbetade eller någonting sådant. Han var hemma och satt vid sin dator, vilket jag har fått höra av folk som är vän med honom och hade kontakt med honom under den dagen.

    Det har ju gått en tid nu så det här är inget jag sitter och tänker på dagligen längre men jag kom bara att tänka på det nu och kunde inte låta bli att fundera. Hur hade ni reagerat?

  • Svar på tråden En god vän som inte dyker upp på begravningen
  • sextio­talist
    Tue 12 Jan 2021 16:40
    #1

    Folk sörjer på olika sätt. Så jag hade inte reflekterat över detta.

  • neverp­reggo
    Tue 12 Jan 2021 16:42
    #2
    +1

    Jag skulle inte ha reagerat alls. Alla vill inte gå på en begravning. Det har inget att göra med att man inte är ledsen och alla får hantera sin sorg hur de vill (så länge ingen skadas).

  • Anonym (Svar på tal)
    Tue 12 Jan 2021 16:43
    #3

    Men han mådde väl dåligt! Han kanske till o med klandrar sig själv på nåt sätt eftersom de skulle ses. Du behöver inte lägga energi på att fundera på det i vilket fall.

  • Anonym (.)
    Tue 12 Jan 2021 16:45
    #4

    Kan finnas många anledningar, han kan ha varit sjuk, är introvert, långt att resa osv osv. Eller så ville han inte, han kanske inte känner sig bekväm med att träffa hennes släktingar. 

    Det är mer konstigt att du fortfarande inte släppt detta. 

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Tue 12 Jan 2021 16:51
    #5
    Anonym (.) skrev 2021-01-12 16:45:30 följande:

    Kan finnas många anledningar, han kan ha varit sjuk, är introvert, långt att resa osv osv. Eller så ville han inte, han kanske inte känner sig bekväm med att träffa hennes släktingar. 

    Det är mer konstigt att du fortfarande inte släppt detta. 


    Jag skrev tydligt i mitt inlägg att han ej var sjuk. Han var hemma och satt vid sin dator. Läs hela texten innan du kommenterar. Introvert är han inte. Långt att resa var det inte heller, han bodde (och bor fortfarande) i närheten.

    Som jag skrev så sitter jag inte och tänker på detta så ofta längre. Det är bara det att det har gått ett bestämt antal dagar sedan hon dog nu och jag var vid hennes grav idag. Då dök dessa tankar upp igen. Inte mer med det.
  • Anonym (U)
    Tue 12 Jan 2021 16:54
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 16:51:43 följande:

    Jag skrev tydligt i mitt inlägg att han ej var sjuk. Han var hemma och satt vid sin dator. Läs hela texten innan du kommenterar. Introvert är han inte. Långt att resa var det inte heller, han bodde (och bor fortfarande) i närheten.

    Som jag skrev så sitter jag inte och tänker på detta så ofta längre. Det är bara det att det har gått ett bestämt antal dagar sedan hon dog nu och jag var vid hennes grav idag. Då dök dessa tankar upp igen. Inte mer med det.


    Du känner honom inte så värst väl men vet att han inte är introvert?
  • neverp­reggo
    Tue 12 Jan 2021 16:56
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 16:51:43 följande:
    Jag skrev tydligt i mitt inlägg att han ej var sjuk. Han var hemma och satt vid sin dator. Läs hela texten innan du kommenterar. Introvert är han inte. Långt att resa var det inte heller, han bodde (och bor fortfarande) i närheten.

    Som jag skrev så sitter jag inte och tänker på detta så ofta längre. Det är bara det att det har gått ett bestämt antal dagar sedan hon dog nu och jag var vid hennes grav idag. Då dök dessa tankar upp igen. Inte mer med det.

    fast du känner uppenbarligen inte honom för då hade du frågat så du kan inte vara så insatt i hur han faktiskt fungerar :)


    Det är långt ifrån självklart att man är med på en begravning.

  • Anonym (.)
    Tue 12 Jan 2021 16:56
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 16:51:43 följande:
    Jag skrev tydligt i mitt inlägg att han ej var sjuk. Han var hemma och satt vid sin dator. Läs hela texten innan du kommenterar. Introvert är han inte. Långt att resa var det inte heller, han bodde (och bor fortfarande) i närheten.

    Som jag skrev så sitter jag inte och tänker på detta så ofta längre. Det är bara det att det har gått ett bestämt antal dagar sedan hon dog nu och jag var vid hennes grav idag. Då dök dessa tankar upp igen. Inte mer med det.
    Fast du vet inte om han var sjuk, har han någon slags redovisningsplikt till dig eller? Du vet vad andra sagt till dig, varför kan du inte bara acceptera att han inte gick på begravningen?
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Tue 12 Jan 2021 17:00
    #9
    Anonym (U) skrev 2021-01-12 16:54:55 följande:

    Du känner honom inte så värst väl men vet att han inte är introvert?


    Jag har väl antagligen träffat honom några gånger? Och umgåtts med honom i grupp? Det betyder dock inte att jag är vän med honom.
  • Tue 12 Jan 2021 17:02
    #10
    +1

    Hans frånvaro vid begravningen är hans ensak, bara hans.

Svar på tråden En god vän som inte dyker upp på begravningen