• Tue 12 Jan 2021 23:39
    2277 visningar
    10 svar
    -3
    10
    2277

    "flytande" engelska? normalt?

    Vår 4.5 åring ligger efter lite med språket. Vi går till logoped etc. Men nu sista dagarna har vi märkt att han kan, nästan bättre, engelska än svenska. Han kan föra konversationer på engelska, sätta ihop långa meningar, enormt ordförråd etc. Nu menar jag inte att han kan lite fraser, utan hans engelska är alltså minst lika bra som hans svenska. Allt från att ha tittat på engelskspråkiga barnprogram/streams på youtube. Vi har hört att han pratat lite engelska ibland, men inte "testat" honom förrens nu. 

    Är det normalt? Jag antar att barn är betydligt bättre på engelska än vi vuxna var  i deras ålder generellt.

  • Svar på tråden "flytande" engelska? normalt?
  • Wed 13 Jan 2021 02:05
    #1

    Jag skulle tro att mycket handlar om att man måste tänka i förväg vad man vill säga. Man måste tänka igenom ord och då kan det bli lättare att prata. En del har svårt att prata på avenska få de hakar upp sig. Men om de ska ta samma mening på engelska så går det oftast bättre.

    Exempel

    - Vad gjorde du då när vasen gick sönder?

    - Ehm jo jag du vet typ liksom jag ropade

    På engeska kan det bli

    - I saw it fell and called you.

  • Gameof­throne­s
    Wed 13 Jan 2021 05:31
    #2

    Mina tre barn är engelsk/american talande, flytande, asian /flytande och svenska. För att vi har pratat hemma, som naturligt utan att pushat fram ngt vi lyssnar mkt på asian pop, serier, filmer, Netflix är bra på det sättet ändra språket, text mm.

  • LFF
    Wed 13 Jan 2021 11:14
    #3
    kebabtallrik skrev 2021-01-12 23:39:28 följande:

    Vår 4.5 åring ligger efter lite med språket. Vi går till logoped etc. Men nu sista dagarna har vi märkt att han kan, nästan bättre, engelska än svenska. Han kan föra konversationer på engelska, sätta ihop långa meningar, enormt ordförråd etc. Nu menar jag inte att han kan lite fraser, utan hans engelska är alltså minst lika bra som hans svenska. Allt från att ha tittat på engelskspråkiga barnprogram/streams på youtube. Vi har hört att han pratat lite engelska ibland, men inte "testat" honom förrens nu. 

    Är det normalt? Jag antar att barn är betydligt bättre på engelska än vi vuxna var  i deras ålder generellt.


    Pratar ni engelska hemma?

    En av mina barns klasskamrater (de gick även på förskolan hemma) har en språkstörning. När de bytte logoped och fick rådet att se vilket språk barnet helst använde så blev båda språken mycket bättre. Barnet använder helst engelska i sin kommunikation med sina föräldrar (och numera med skolan). Ingen korrigerar barnet i dess språkval, lärarna pratar svenska med barnet och den svenskspråkiga föräldern lika så. Detta har även gjort att svenskan har börjat lossna och barnet har mer börjat blanda språk. Barnet går nu i första klass och det är sen i somras det har gått väldigt mycket framåt.
  • Wed 13 Jan 2021 12:08
    #4
    -1
    LFF skrev 2021-01-13 11:14:33 följande:
    Pratar ni engelska hemma?

    En av mina barns klasskamrater (de gick även på förskolan hemma) har en språkstörning. När de bytte logoped och fick rådet att se vilket språk barnet helst använde så blev båda språken mycket bättre. Barnet använder helst engelska i sin kommunikation med sina föräldrar (och numera med skolan). Ingen korrigerar barnet i dess språkval, lärarna pratar svenska med barnet och den svenskspråkiga föräldern lika så. Detta har även gjort att svenskan har börjat lossna och barnet har mer börjat blanda språk. Barnet går nu i första klass och det är sen i somras det har gått väldigt mycket framåt.
    Nej, eller min fru är inte från Sverige så det händer att vissa ord ibland kommer ut på engelska. Sedan Corona bröt ut så jobbar jag även hemma, och jag har ofta möten på engelska då 99% av mina kunder är utanför Sverige, så visst hör han när jag sitter och pratar på dagarna till och från. Kanske snappar han även upp lite engelska den vägen. Han värkar tycka det är roligare att prata engelska än svenska, och det blir länge och mer "komplicerade" konversationer när vi pratar det.
  • LFF
    Wed 13 Jan 2021 12:20
    #5
    kebabtallrik skrev 2021-01-13 12:08:31 följande:
    Nej, eller min fru är inte från Sverige så det händer att vissa ord ibland kommer ut på engelska. Sedan Corona bröt ut så jobbar jag även hemma, och jag har ofta möten på engelska då 99% av mina kunder är utanför Sverige, så visst hör han när jag sitter och pratar på dagarna till och från. Kanske snappar han även upp lite engelska den vägen. Han värkar tycka det är roligare att prata engelska än svenska, och det blir länge och mer "komplicerade" konversationer när vi pratar det.
    Då kan det nog vara dina jobbmöten som är "triggern" som löst ut det hela. 

    Som mina barns klasskamrats ena förälder beskrev det när det barnet började prata mer. "Jag struntar i vilket språk det är, bara ATT barnet pratar så även andra förstår är en lättnad". 

    Prata med logopeden om detta, men rent spontant så skulle jag fortsätta prata svenska med barnet men låta barnet svara på det språk det är mest bekvämt med. Det kommer att ge mer i slutändan tror jag och även göra barnet mer öppet även för det svenska språket :)
  • Wed 13 Jan 2021 16:59
    #6

    Väldigt många barn med högfungerande  autism och Språkstörning verkar av någon anledning ha lättare för engelska än svenska. 

  • Elin P
    Thu 14 Jan 2021 13:20
    #7
    +1
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-13 16:59:06 följande:

    Väldigt många barn med högfungerande  autism och Språkstörning verkar av någon anledning ha lättare för engelska än svenska. 


    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-13 16:59:06 följande:

    Väldigt många barn med högfungerande  autism och Språkstörning verkar av någon anledning ha lättare för engelska än svenska. 


    Tänkte samma att det ibland kan höra ihop med autism. Finns det någon misstanke om det?
  • Thu 14 Jan 2021 18:02
    #8
    +1

    Ni bör se till att bara erbjuda svenkspråkiga program för en tid framöver.
    Troligen är det inte en talstörning utan en språkstörning, där barnet inte hänger med i svenskan för att ni låtit dem kolla på massa engelskt och de blivit förvirrade.

    Skaffa Netflix eller  köp hem lite billiuga DVDS från myrorna och börja jobba med språket.

    Mitt barn är 3 och talar två språk flytande, men så har vi jobbat aktivt med det. Ditt barn låter förvirrat.

  • Kodia
    Thu 14 Jan 2021 18:06
    #9

    Jag funderar på om det kan vara så att han tillbringar ganska mycket tid tittandes på engelskspråkiga barnprogram. Då kanske han hör barnanpassade meningar upprepas många gånger, och lär sig dem utantill, och hur man kan byta ut vissa ord i dem. Antagligen får han inte den mängden repetitiv övning på svenska. Dessutom får han antagligen en sorts bildstöd i filmerna som han inte får när ni föräldrar pratar med honom. Ni kanske inte heller upprepar saker tusen gånger...

  • Thu 14 Jan 2021 18:14
    #10
    +2
    Gameofthrones skrev 2021-01-13 05:31:29 följande:

    Mina tre barn är engelsk/american talande, flytande, asian /flytande och svenska. För att vi har pratat hemma, som naturligt utan att pushat fram ngt vi lyssnar mkt på asian pop, serier, filmer, Netflix är bra på det sättet ändra språket, text mm.


    Vad är asian för språk?
Svar på tråden "flytande" engelska? normalt?