• Anonym (Nyfik­en)
    Wed 13 Jan 2021 10:54
    978 visningar
    52 svar
    52
    978

    Är du trygg i din ekonomi?

    Min fråga gäller alltså inte om du har hög inkomst utan om du känner dig trygg och säker i din ekonomi. Man kan ha en mindre lön, men ett säkert jobb som man trivs med och leva gott för att man inte har så stora utgifter.

    För egen del så har maken och jag en väldigt god ekonomi och jag tror han känner sig väldigt trygg ekonomiskt medan jag på nåt sätt alltid lever med att saker kan hända som ändrar min situation. Jag har varit på mitt jobb i många år nu, men på flera tidigare jobb har jag varit med om neddragningar som drabbat mig. Det har alltid ordnat sig och jag har hittat nytt jobb relativt snabbt, men det sitter ändå i. Undrar även hur ekonomiskt beroende ni andra är av er respektive om ni har en sån? Vi har bra ekonomi så i vardagen finns inget beroende som man känner av, men jag tror ex.vis inte att nån av oss skulle klara av att köpa ut den andra från huset om vi skiljde oss. 

  • Svar på tråden Är du trygg i din ekonomi?
  • Wed 13 Jan 2021 11:00
    #1
    Finns ingen direkt orsak för mig att vara orolig för ekonomin.
    Efter att ha gått i psykoterapi har Min allmänna oro minskat, även den ekonomiska.
  • Anonym (S)
    Wed 13 Jan 2021 11:00
    #2

    Ja, jag är väldigt trygg med vår ekonomi. Vi är inga höginkomsttagare någon av oss. Vi behöver ungefär en av våra löner för att gå runt, så skulle någon bli arbetslös eller sjukskriven, så klarar vi oss bra ändå. Vi har ett lågt belånat hus med låga omkostnader, utflugna barn och ett bra sparande/investerande. Kommer antagligen att gå pension tidigare.

  • Anonym (Nej)
    Wed 13 Jan 2021 11:03
    #3

    Nej det är jag inte. Jag är ensamstående och föräldraledig. Blev varslad under graviditeten så har dessutom inget jobb att gå tillbaka till och har ingen aning om hur det ska gå och hur lång tid det kommer ta att hitta nytt sen.

  • Anonym (Sara)
    Wed 13 Jan 2021 11:09
    #4

    Nja. Som ensamstående är man alltid väldigt sårbar om man tex skulle bli långtidssjuk eller liknande. Så ekonomin är inte något som jag skulle säga att jag känner mig 100/ trygg med.

  • Anonym (C)
    Wed 13 Jan 2021 11:11
    #5

    Ja, det är jag. Har ett bra yrke med bra lön. Huset är åtminstone hyggligt lågt belånat. Ensamstående med tre barn på heltid.

  • Anonym (HOPPL­ÖSAJAG­)
    Wed 13 Jan 2021 11:32
    #6

    Jag har 3 kr på kontot. Hade -314 kr i början av året och fick sambon som swishade så banken inte skulle dra en avgift igen..

    Jag hatar mitt arbete och jag jobbar mindre än 45%.

    Jag klickar hem saker jag inte redigt behöver och betalar alltid med klarna o fakturor...

    Inga skulder förutom till stackars kille som betalar allt samt lånet på huset.

    Jag är så otrygg i min ekonomi som man kan vara bli..

  • Wed 13 Jan 2021 11:40
    #7

    Jag sadlade om från anställd till enmanskonsult genom eget bolag i september förra året.

    Det känns fortfarande lite nervöst och jag tror inte att jag kommer känna mig 100% bekväm fören jag i alla fall har en miljon sparad i vinst i bolaget.

    Det är inte en helt rationell känns då jag vet att jag har 9 månader med inkomstförsökring genom facket om jag skulle behöva det.

    Men men så känns det....

  • Anonym (Både och)
    Wed 13 Jan 2021 11:44
    #8

    Jag är över 30 och har aldrig haft ett heltidsjobb. Trots att jag har universitetsutbildning. Jag kan bara få extrajobb, och just nu är jag arbetslös (jag sade dock upp mig själv pga jobbet höll på att göra mig sjuk). Jag har gett upp att någonsin ha en stabil ekonomi. 

    Som TUR är, så är jag väldigt varsam med pengar. Jag är sällan intresserad av att köpa saker, har en hobby som ibland kan bli dyr men den drar in mer pengar än den kostar. Jag har lyckats spara ihop 100 000 på CSN, extrajobb och a-kassa. I det ingår mitt privata pensionssparande. Jag har också en sambo som är högavlönad och vet att jag inte kommer bli hemlös om något skulle hända. Vi har låga boendekostnader och delar lika på räkningar och mat. Jag är ganska stolt över mig själv att jag klarat att spara pengar på det sättet. :) 

  • Wed 13 Jan 2021 11:47
    #9

    Ja. Jag har en god balans mellan inkomster, utgifter och sparande. Har omställningskapital/buffert och utgifter som understiger det jag (inledningsvis) skulle få ut i A-kassa eller sjukpenning om olyckan är framme.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Wed 13 Jan 2021 12:07
    #10
    Anonym (HOPPLÖSAJAG) skrev 2021-01-13 11:32:40 följande:

    Jag har 3 kr på kontot. Hade -314 kr i början av året och fick sambon som swishade så banken inte skulle dra en avgift igen..

    Jag hatar mitt arbete och jag jobbar mindre än 45%.

    Jag klickar hem saker jag inte redigt behöver och betalar alltid med klarna o fakturor...

    Inga skulder förutom till stackars kille som betalar allt samt lånet på huset.

    Jag är så otrygg i min ekonomi som man kan vara bli..


    Hur menar du att du inte har skulder om du betalar med klarna? Eller menar du klarnas betala inom fjorton dagar (dvs faktura) och inte avbetalning via klarna?
Svar på tråden Är du trygg i din ekonomi?