• Anonym (Vanli­gt?)
    Wed 13 Jan 2021 16:45
    44916 visningar
    233 svar
    233
    44916

    Människor som inte har några vänner

    Har aldrig tänkt på det förut, men min man har inga vänner alls. Hans enda kontakter i telefonboken är (enligt honom själv, har ej kollat) mig, chefen, mamma, pappa och brorsan. Mitt ex har inte heller några andra vänner än mig och sina föräldrar och syskon.

    Båda har haft vänner som barn, men glidit isär från dessa i vuxen ålder. De ser normala ut och har lyckats bilda familj. Hur vanligt (eller ovanligt) är detta? Har du som vuxen vänner som du träffar i vardagen? Är du man eller kvinna?

  • Svar på tråden Människor som inte har några vänner
  • Anonym (Jag)
    Wed 13 Jan 2021 16:48
    #1

    En enda som jag kan kalla vän. mer bekant egentligen. Vi ses ca 3 ggr per år. Ringer aldrig. Viss kontakt på F.B. Haft många vänner genom åren, men flera flyttar, svek och tiden har gjort att jag tappat alla. Nu är jag så gammal att jag aldrig kommer få några vänner mer. Sånt är livet.

  • Anonym (oooo)
    Wed 13 Jan 2021 16:48
    #2
    Anonym (Vanligt?) skrev 2021-01-13 16:45:17 följande:

    Har aldrig tänkt på det förut, men min man har inga vänner alls. Hans enda kontakter i telefonboken är (enligt honom själv, har ej kollat) mig, chefen, mamma, pappa och brorsan. Mitt ex har inte heller några andra vänner än mig och sina föräldrar och syskon.

    Båda har haft vänner som barn, men glidit isär från dessa i vuxen ålder. De ser normala ut och har lyckats bilda familj. Hur vanligt (eller ovanligt) är detta? Har du som vuxen vänner som du träffar i vardagen? Är du man eller kvinna?


    Man måste ligga i och värna om sina relationer, annars dör de ut och det är för en del, lite svårt att hitta nya. Man blir lätt bara arbetskompisar, eller föreningskompisar osv. 
    De flesta barn har vänner men en grupp av dessa är barn som är de som hänger på/blir inbjuda osv, inte de som själva aktivt söker upp nya bekantskaper. Är man den första gruppen kan det nog vara lite svårt som vuxen att hitta nya för man är inte van att vara den som "drar" så att säga. 
  • Anonym (30)
    Wed 13 Jan 2021 16:49
    #3

    Jag har alltid haft det kämpigt socialt. Hade kompisar i barndomen, men var mycket konflikter.

    Nu är jag 30, gift och har tre barn och extremt ensam. Umgås sporadiskt med grannarna och min bästa vän har jag inte träffat på flera år.

  • Anonym (S)
    Wed 13 Jan 2021 16:54
    #4

    Jag (kvinna) har ett par bekanta som jag träffar några gånger per år, min man har en.

  • Wed 13 Jan 2021 17:00
    #5

    Jag är man och har inga egna vänner, de tär inget jag saknar. Min fru är min bästa vän, hon har inte heller några egna vänner. Men vi har gemensamma vänner som vi träffar.

  • Anonym (x)
    Wed 13 Jan 2021 17:14
    #6

    Har inga vänner eller någon överhuvudtaget. Det finns inga människor i mitt liv. På något sätt är det som att ha dött redan innan den slutgiltiga döden.

  • Anonym (Ensam­)
    Wed 13 Jan 2021 17:18
    #7

    Jag är kvinna, 23 år, har inga vänner. Mina enda kontakter i telefonen (för att statuera ett exempel) är mina föräldrar, syskon, två äldre släktingar.

    Det bara blev så efter gymnasiet. Ingen som bara såg mig skulle nog tro att min situation såg ut såhär. Hade tänkt försöka ändra på det men pandemin kom ivägen där...

  • Anonym (Inga)
    Wed 13 Jan 2021 17:26
    #8

    Jag är kvinna och har inga vänner. Lider av social fobi så kan inte skaffa vänner pga det. Men visst hade det varit roligt att ha vänner om jag inte haft social fobi.

  • Anonym (kvinn­a 46)
    Wed 13 Jan 2021 17:26
    #9

    Allt ser bra ut.
    Gift, barn, jobb, uppskattad kollega, ställer upp för idrottsföreningar, skola mm.
    Men jag har ingen väninna.

  • Anonym (socia­lt ointre­sserad­)
    Wed 13 Jan 2021 17:34
    #10

    Jag har inga vänner. Jag har inte haft vänner sedan jag var barn, typ mellanstadiet. Jag är inte intresserad av vänner, jag har lärt mig att det inte är värt det. I min kontaktlista i telefonen har jag min bror, den lokala mataffären och min chef.

Svar på tråden Människor som inte har några vänner