• Wed 13 Jan 2021 21:39
    1123 visningar
    2 svar
    2
    1123

    Min 6-åring beter sig illa på förskolan

    Hej, just nu är jag så trött och förvirrad och ber om råd från någon som har varit i liknande situation (om det finns någon, har googlat och googlat angående detta). Jag har en nybliven 6-åring som bytte förskola i september 2019. De första veckorna gick fint sen brakade allt. Han började agera i affekt på förskolan, han bet personalen slog barnen, ville inte sitta med på samlingarna, förstörde aktiviteter och störde och retades med de andra barnen. Hemma var allt som vanligt och vi förstod ingenting när förskolan kontaktade oss efter en tid. Efter cirka 4 månader så släppte det och det fungerade bra fram tills ungefär september 2020 igen. Så nu upprepar historien sig. Hemma jobbade vi intensivt med att stödja honom i hans styrkor och ge honom mkt beröm när något var bra för att han skulle få balans då det var kaos på förskolan och INTE hemma. Vi hade mkt dialoger med förskolan som var nyöppnad september 2019 och personal och barn helt nya. Vi tog själva kontakt med barnpsykolog som trodde att det var en sorg i lämnandet av den gamla förskolan som han trivdes enormt bra på. Han går på en avdelning med 3-6 åringar och är född tidigt på året. Han är som person bl.a viljestark, aktivt, empatisk, känslig, modig och väldigt klok. Han går på simning och brasiliansk juijutsu som han älskar och är duktig och kämpar och lyssnar och ?rättar sig i ledet?. I privata sociala sammanhang är han som vilken annan 6-åring som helst. Vi har många privata vänner som har barn i samma ålder och han har kompisar från förskolan och utanför som han umgås med och det går jätte bra (han är till och med och leker själv hemma hos kompisar ibland och nöjd och trygg i det. MEN på förskolan fungerar det inte. Han lyssnar inte, har ett ovårdat språk (jag säger själv typ mest fan här hemma och då är det väldigt sällan). De beskriver honom såhär: Han kan inte anpassa sig i större grupper, lyssnar inte och respekterar inte andra barn, använder ett dåligt språk, ger sig på de mindre barnen när de provocerar honom, förstör lekar ibland (vilket resulterar i att han inte får vara med), är den ledande barnet till att hitta på dumma saker). Han blir lätt distraherad och dras med direkt när det är bus på gång trots uppmaningar från personalen. Han har en lillasyster på 2,5 år som han är så så fin mot (visst busar se och retas som andra syskon men inom de normala ramarna. Nu har förskolan gjort en handlingsplan som vi ska få ta del av snart. Så som de beskriver är för mig en helt annat barn. Jag förstår verkligen hur det kan vara sådan extrema skillnader (för mig hade det nästan varit lättare om den problematiken visat sig i andra sammanhang också (då kanske man skulle tänka kring beteendet och ha det under kontroll för att se om det fanns något som föreligger för framtida utredning). Men både jag och min man är helt förvirrade och förstår inte. Vi pratar om hur man ?ska? vara och ?inte ska? vara härhemma och förklara pedagogiskt. Ibland ger han till svar att ?de skyller allt på mig? och ?men hen gjorde så och så?. De kompisar han har på förskolan fungerar det bra med, de är de andra barnen och pedagogerna. Det har varit mkt turbulent med nya barn efter sommaren (och personal som är långtidssjuk) men man tänker att det är ok att ?spåra ut? en tid men inte mer. Just hans pedagoger är väldigt ?pedagogiska? och allt ska vara ?by the book?, vilket känns lite stelt ibland men vi vill ju att allt ska vara bra och därför har vi kontinuitet i dialog. De säger att det är något varje varje dag och vi märker ingenting härhemma. Här är han bara helt sig själv. Har även pratat men familj och vänner i vår omgivning som inte förstår någonting heller. Han har vill jag tillägga inga koncentrationssvårigheter eller sömnsvårigheter. Snälla någon ge feedback på om ni har varit i liknande situation. Nu har jag tagit kontakt med en barnpsykolog igen men på remiss och 3 månaders vårdgaranti.

  • Svar på tråden Min 6-åring beter sig illa på förskolan
  • Wed 13 Jan 2021 21:44
    #1

    Har du varit med en hel dag på förskolan? Jag hade liknande problem, det löste sig efter att jag varit med en dag på förskolan, då kunde jag observera och diskutera med personalen och komma fram till rotorsaken till sonens problem. Han blev utfrusen och reagerade genom  att slå och sparka och förstöra för de andra. Förskolan gjorde olika åtgärder, och allt blev lugnt och bra.

  • Wed 13 Jan 2021 21:49
    #2

    Ja, sista omgången var jag där en hel dag. Då var det inga problem under hela den dagen. Denna ?omgången har jag inte varit där ännu?. Men tack, ska nog vara där en dag igen. ????

Svar på tråden Min 6-åring beter sig illa på förskolan