• Anonym (Varfö­r?)
    Thu 14 Jan 2021 01:45
    1505 visningar
    79 svar
    +7
    79
    1505

    Tråd utan elaka kommentarer: Ni som tycker att "någon annan" ska betala för era barns slarv - hur tänker ni?

    Ständigt ser man dessa trådar på familjeliv, eller hör uppgivheten hos folk man är bekant med: "Mitt barn lämnade inte tillbaka en bibliotekbok, som jag aldrig har sett - hur kan de kräva att jag ska betala?", "Min 3-åring kröp runt i buskarna och jackan gick sönder - varför står inte förskolans försäkring för kostnaden?." - "Mitt barn förstörde en bänk/glasruta etc. måste jag verkligen betala?!" - "Vi valde skola i en annan kommun än den vi bor i - men vår kommun vill inte betala busskortet, varför ska vi göra det?", etcetera. 

    Alltså, hur tänker den förälder som släpper dessa funderingar? Har DU tänkt så någon gång och kan du vara snäll och förklara (utan att få påhopp) kring hur du resonerar, kring att "någon annan" ska betala?

    Jag är inte ute efter att klanka ner här - jag är alltså uppriktigt nyfiken kring hur man tänker - när ens barn uppenbarligen har gjort fel, och då man själv måste stå för kostnaden, men ändå anser att "någon annan" ska betala?

  • Svar på tråden Tråd utan elaka kommentarer: Ni som tycker att "någon annan" ska betala för era barns slarv - hur tänker ni?
  • Anonym (Magda­)
    Thu 14 Jan 2021 02:05
    #1

    Det är nog mer att man hoppas att någon annan ska stå för utgiften, för då blir det mer kvar i min egna kassa.

    Vi är nog ganska bortskämda med försäkringar idag, och blir lite förvånade när de inte kickar in...

  • Anonym (Yyyy)
    Thu 14 Jan 2021 05:32
    #2
    +1

    Har också undrat över det. Barnet har med flit sönder något i skolan och föräldern blir helt kränkt över att det kommer en faktura!?

    Jobbar själv bl a med skolbibliotek och alla föräldrar skriver på att de är betalningsskyldiga om barnet har sönder eller slarvar bort en bok. Kan väl säga att det är extremt sällsynt att vi faktiskt skickar en faktura trots många försvunna böcker men om vi gör det är ofta responsen att ?varför ska vi betala, barnet lånade boken med skolan!??

    Ehh, slutar föräldraansvaret när barnet går utanför dörren? Vad sönder det för signaler om barnet kan förstöra och slarva bort hur som helst och någon annan alltid får stå för det?

  • Anonym (IB)
    Thu 14 Jan 2021 05:37
    #3
    Anonym (Yyyy) skrev 2021-01-14 05:32:01 följande:

    Har också undrat över det. Barnet har med flit sönder något i skolan och föräldern blir helt kränkt över att det kommer en faktura!?

    Jobbar själv bl a med skolbibliotek och alla föräldrar skriver på att de är betalningsskyldiga om barnet har sönder eller slarvar bort en bok. Kan väl säga att det är extremt sällsynt att vi faktiskt skickar en faktura trots många försvunna böcker men om vi gör det är ofta responsen att ?varför ska vi betala, barnet lånade boken med skolan!??

    Ehh, slutar föräldraansvaret när barnet går utanför dörren? Vad sönder det för signaler om barnet kan förstöra och slarva bort hur som helst och någon annan alltid får stå för det?


    När barnet är i skolan är barnet skolans ansvar så då tycker jag inte att föräldrarna ska betala. Om barnet r själ eller med föräldern däremot bör föräldern betala.
  • Anonym (IB)
    Thu 14 Jan 2021 05:39
    #4
    Anonym (Yyyy) skrev 2021-01-14 05:32:01 följande:

    Ehh, slutar föräldraansvaret när barnet går utanför dörren? Vad sönder det för signaler om barnet kan förstöra och slarva bort hur som helst och någon annan alltid får stå för det?


    Du har rätt. Jag ändrar mig. Föräldrarna bör betala även i skolan.
  • Anonym (Yyyy)
    Thu 14 Jan 2021 05:47
    #5
    +1
    Anonym (IB) skrev 2021-01-14 05:37:15 följande:

    När barnet är i skolan är barnet skolans ansvar så då tycker jag inte att föräldrarna ska betala. Om barnet r själ eller med föräldern däremot bör föräldern betala.


    Det finns såklart massor med gråskalor och skolan har givetsvis ansvar att inreda med hållbara möbler osv men om barnet med flit kastar t ex en sten på ett fönster eller gör stopp i ett handfat eller sätter eld på klasskompisens skolväska, så kan jag personligen inte tycka annat än att det bör vara barnet (och då i förlängningen föräldrarna) som blir betalningsskyldiga. Tycker inte det har att göra med att skolan ska vara kostnadsfri. Det är den ändå, men att förstöra egendom är inte kostnadsfritt.

    En jämförelse: en tågbiljett kostar 50 kr. Jag drar i nödbromsen och blir bötfälld med 5000 kr. Jag kan inte hävda att boten ska rivas med hänvisning till att priset för tågresan ska vara 50 kr.

    Går bandyklubban sönder under lek (exempel) - skolans ansvar

    Medveten vandalism - barnet/förälderns ansvar
  • Anonym (S)
    Thu 14 Jan 2021 06:11
    #6
    Anonym (Yyyy) skrev 2021-01-14 05:32:01 följande:

    Har också undrat över det. Barnet har med flit sönder något i skolan och föräldern blir helt kränkt över att det kommer en faktura!?

    Jobbar själv bl a med skolbibliotek och alla föräldrar skriver på att de är betalningsskyldiga om barnet har sönder eller slarvar bort en bok. Kan väl säga att det är extremt sällsynt att vi faktiskt skickar en faktura trots många försvunna böcker men om vi gör det är ofta responsen att ?varför ska vi betala, barnet lånade boken med skolan!??

    Ehh, slutar föräldraansvaret när barnet går utanför dörren? Vad sönder det för signaler om barnet kan förstöra och slarva bort hur som helst och någon annan alltid får stå för det?


    Vad händer om man som förälder inte skriver på?
  • Anonym (Försv­unna böcker­na - mamman­)
    Thu 14 Jan 2021 06:23
    #7

    Om mitt barn med flit förstört något eller om det varit av ren vårdlöshet hade jag inte sagt något, men att det försvinner böcker jag aldrig godkänt att mitt barn lånade öht så är det inte lika självklart. Framför allt inte när mitt barn är bestämd med att böckerna är tillbakalämnade. Felet kan lika väl ligga på biblioteket, att det inte registrerats eller att något annat gått fel i processen.

    Jag har aldrig skrivit på papper om att vi är betalningsskyldiga för datorerna skolan kräver att barnen använder heller. Det är deras idé att de ska ha dem, då får de ta ansvaret för det också.

  • Thu 14 Jan 2021 06:37
    #8

    Skulle aldrig falla mig in att inte betala om mitt barn skulle förstöra något. Exempelvis om mitt barn råkar kissa på sig och det kommer på mattan. Skulle erbjuda att torka rent eller kemtvätt. Om något förstörs på förskolan så får man räkna med att kläder slits fort/går sönder eller råkar förstöra någons(familj som bekant) egendom i deras hem. Men sen har jag inte heller barn än, men samma gäller mig i verkligheten..

  • Anonym (Yyyy)
    Thu 14 Jan 2021 06:46
    #9
    Anonym (S) skrev 2021-01-14 06:11:40 följande:

    Vad händer om man som förälder inte skriver på?


    Vill föräldern inte att barnet ska ha lånekort, så blir det inget lånekort.
  • Anonym (Yyyy)
    Thu 14 Jan 2021 06:49
    #10
    Anonym (Försvunna böckerna - mamman) skrev 2021-01-14 06:23:22 följande:

    . Framför allt inte när mitt barn är bestämd med att böckerna är tillbakalämnade. Felet kan lika väl ligga på biblioteket, att det inte registrerats eller att något annat gått fel i processen.

    Jag har aldrig skrivit på papper om att vi är betalningsskyldiga för datorerna skolan kräver att barnen använder heller. Det är deras idé att de ska ha dem, då får de ta ansvaret för det också.


    Kan väl säga baserat på erfarenhet, att om barnet säger att boken är lämnad, så visar jag en bild på den, då säger barnet nio av tio gånger ?Jaså DEN... den är i bänken/hos mamma/den läser min kompis just nu?

    Står barnet på sig att den är lämnad så går vi och kollar i hyllan. Står den där är det ju inget konstigt, då avregistrerar vi den bara och så är saken ur världen. Annars får barnet leta lite till. Ofta kommer böckerna tillbaka vid terminsslutet när de städar klassrummen.
Svar på tråden Tråd utan elaka kommentarer: Ni som tycker att "någon annan" ska betala för era barns slarv - hur tänker ni?