• Anonym (Eva)
    Thu 14 Jan 2021 07:24
    981 visningar
    113 svar
    113
    981

    Har chefen verkligen rätt?

    Jobbar i en kommunal verksamhet och hade en kollega för några år sedan som jag inte gillade alls, vet att chefen inte heller gillade henne. Hur som helst slutade hon för 4 år sedan men skall tydligen komma tillbaka.

    Tog ett prat med chefen om detta, tydligen kommer hon tillbaka då vi har lediga tjänster och tjejen ifråga tydligen inte mår bra på sitt andra jobb. Ifrågasatte hur chefen kunde ta tillbaka en sån person. Chefen svarade då att hon är ett rehabärende och att chefen då inte kan tacka nej till henne även om hon velat. Kan det verkligen stämma? Eller ljuger chefen? Vill ju inte alls ha henne tillbaka som kollega.

  • Svar på tråden Har chefen verkligen rätt?
  • Anonym (Ghost­)
    Thu 14 Jan 2021 07:30
    #1

    Vad spelar det för roll om chefen ljuger? Hon kommer tillbaka ändå.
    Varför tror du att chefen ljuger, litar du inte på hen?
    Och ja, man får inte säga nej till rehab-ärenden om din chefs chef bestämt det.

    Det är lika bra du vänjer dig vid tanken och funderar på hur du ska hantera att den där människan kommer tillbaka.

  • Anonym (Do)
    Thu 14 Jan 2021 07:33
    #2

    Eftersom ni har vakanser och personen behöver omplaceras och har rätt kompetens för tjänsten så kan inte chefen säga nej.

    Att chefen inte gillar någon är inte skäl att säga nej.

    Däremot kan man fråga sig om den omplacerade personen verkligen vill komma till en avdelning med en så oprofessionell chef...

  • Anonym (Eva) Trådstartaren
    Thu 14 Jan 2021 07:33
    #3
    -1
    Anonym (Ghost) skrev 2021-01-14 07:30:39 följande:

    Vad spelar det för roll om chefen ljuger? Hon kommer tillbaka ändå.

    Varför tror du att chefen ljuger, litar du inte på hen?

    Och ja, man får inte säga nej till rehab-ärenden om din chefs chef bestämt det.

    Det är lika bra du vänjer dig vid tanken och funderar på hur du ska hantera att den där människan kommer tillbaka.


    Chefen har enligt egen utsago tyckt riktigt illa om den personen, men man vet inte. Kanske stämmer inte det.

    Varför skulle inte chefen kunna säga nej till ett rehabärende? Hon räknas inte som omplacering... chefen borde ju då tagit henne frivilligt?
  • Anonym (Eva) Trådstartaren
    Thu 14 Jan 2021 07:35
    #4
    Anonym (Do) skrev 2021-01-14 07:33:33 följande:

    Eftersom ni har vakanser och personen behöver omplaceras och har rätt kompetens för tjänsten så kan inte chefen säga nej.

    Att chefen inte gillar någon är inte skäl att säga nej.

    Däremot kan man fråga sig om den omplacerade personen verkligen vill komma till en avdelning med en så oprofessionell chef...


    Vad jag vet är personen inget omplaceringsärende utan har bara sagt till sin chef att hon mått dåligt. Alltså borde ju min chef haft rätt att tacka nej till förfrågan
  • Anonym (Do)
    Thu 14 Jan 2021 07:37
    #5
    Anonym (Eva) skrev 2021-01-14 07:33:39 följande:

    Chefen har enligt egen utsago tyckt riktigt illa om den personen, men man vet inte. Kanske stämmer inte det.

    Varför skulle inte chefen kunna säga nej till ett rehabärende? Hon räknas inte som omplacering... chefen borde ju då tagit henne frivilligt?


    Därför att arbetsgivaren har ett rehabansvar. Finns det andra tjänster som personen kan arbetsträna inom eller förflyttas till (oklart vad du menar med rehabärende) så ska personen få den möjligheten. Även om aktuell chef är en omogen och dålig chef som din verkar vara.
  • Anonym (Do)
    Thu 14 Jan 2021 07:38
    #6
    +1
    Anonym (Eva) skrev 2021-01-14 07:35:22 följande:

    Vad jag vet är personen inget omplaceringsärende utan har bara sagt till sin chef att hon mått dåligt. Alltså borde ju min chef haft rätt att tacka nej till förfrågan


    Fast helt ärligt, du vet nog ganska lite om ärendet om tom din chef kallar det för ett rehab-ärende.
  • Anonym (Ghost­)
    Thu 14 Jan 2021 07:39
    #7
    Anonym (Eva) skrev 2021-01-14 07:33:39 följande:
    Chefen har enligt egen utsago tyckt riktigt illa om den personen, men man vet inte. Kanske stämmer inte det.

    Varför skulle inte chefen kunna säga nej till ett rehabärende? Hon räknas inte som omplacering... chefen borde ju då tagit henne frivilligt?
    Chefen tycker säkert inte om personen men som jag sa, om din chefs chef har bestämt att personen ska tillbaka så kan naturligtvis inte er avdelning säga nej. Det spelar ingen roll vad hon räknas som.
  • Thu 14 Jan 2021 07:43
    #8
    Anonym (Eva) skrev 2021-01-14 07:33:39 följande:

    Chefen har enligt egen utsago tyckt riktigt illa om den personen, men man vet inte. Kanske stämmer inte det.

    Varför skulle inte chefen kunna säga nej till ett rehabärende? Hon räknas inte som omplacering... chefen borde ju då tagit henne frivilligt?


    Någon annan, högre upp i hierarkin, kan ha bestämt.
  • Anonym (???)
    Thu 14 Jan 2021 07:45
    #9
    Anonym (Eva) skrev 2021-01-14 07:35:22 följande:
    Vad jag vet är personen inget omplaceringsärende utan har bara sagt till sin chef att hon mått dåligt. Alltså borde ju min chef haft rätt att tacka nej till förfrågan
    Du skrev först att chefen sagt att hon är ett rehab-ärende. Nu skriver du att chefen bara sagt att hon mår dåligt - vilket är det nu? 
  • Anonym (Eva) Trådstartaren
    Thu 14 Jan 2021 07:47
    #10
    -1
    Kjell2 skrev 2021-01-14 07:43:18 följande:

    Någon annan, högre upp i hierarkin, kan ha bestämt.


    Enda som hänt är att hennes chef sagt till min att det är ett rehabärende men ingen omplacering
Svar på tråden Har chefen verkligen rätt?