• Anonym (TS)
    Thu 14 Jan 2021 07:49
    1732 visningar
    44 svar
    44
    1732

    Är detta en rimlig läxa för en i åk 2?

    Sonen har fått hem en läxa i måndags som känns oövervinnlig för oss.

    Han har tre veckor på sig att läsa ut en bok samt skriva en recension på två A4 om boken samt rita en "detaljrik bild till boken där hela sidan ska vara fylld med färg".

    Detta innebär att han måste läsa 2-3 kapitel ur boken per dag. Tidigare läsläxor har bestått av ett kapitel som läses dagligen under en vecka. Läxor överlag är SÅ svåra. Han vill inte göra läxorna. I skolan funkar det utmärkt med skolarbetet. Han läser, gör alla uppgifter etc. Men hemma tar det tvärstopp. Han har diagnos och är i behov av skolmiljön för att det ska funka, men de har inte möjlighet att göra läxan med honom där..

    Denna läxa känns som att bestiga ett berg.. Får ångest och känner mig som en värdelös förälder. Detta kommer bara leda till tjafs och konflikter.

  • Svar på tråden Är detta en rimlig läxa för en i åk 2?
  • Anonym (lärar­e)
    Thu 14 Jan 2021 07:55
    #1

    2 A4-låter lite mycket för så unga barn men man kanske kan ha stor text? Själva läsningen ser jag enbart som positivt, men du kan ringa läraren och beskriva just det du skrivit här. Just ditt barn kanske behöver längre tid eller tydligare hjälp med strukturen, så att läsningen fungerar. Ni som föräldrar kanske också behöver lite tips från skolan hur ni bäst kan stötta barnet vid hemuppgifter. 

    Jag som jobbar på gymnasiet har ju sett de sista drygt 10 åren hur det verkligen är sant att läsförståelsen har dalat, så jag har ont i hjärtat var och varannan dag när jag ska hjälpa människor som snart är myndiga, men som har ett rätt skralt ordförråd. Bara de ska läsa en lite längre tidningsartikel så är det tufft för somliga (då pratar jag om helt "vanliga" ungdomar på tex samhällsprogrammet) och det visar sig att det är många ord i artikeln de är osäkra på. När jag frågar dem om deras läsvanor så är det många (trots att de alltså valt att gå teoretiskt program) som knappt läser alls, utom det de "måste" i skolan. 

  • Anonym (M)
    Thu 14 Jan 2021 07:56
    #2
    -1

    Det klarar ni. Kör några kapitel varje dag. Tjafs och konflikter ingår i uppfostran.

    Det är väl bra att han får lära sig att kämpa lite?

  • Anonym (lärar­e)
    Thu 14 Jan 2021 07:59
    #3

    Glömde: med tanke på att barnet har diagnos också (nu har du inte berättat vilken) men det ska ju skolan känna till? Har ni talat om att det är så mycket svårare att få uppgifter gjorda hemma? De kanske kan göra om så att just ert barn inte får hem så mycket, utan gör mer i skolan. 

    Jag tänker lite tillspetsat, att om man vet att barnet i princip kommer misslyckas för att man väljer att lägga upp arbetet på ett visst sätt - och ändå gör det - då blir det väldigt kontraproduktivt av skolan. Samtidigt vill säkert skolan att även ert barn ska bli bättre på att kunna göra vissa saker hemma. Jag tänker bara att det kanske inte är just NU det är läget för det. Viktigt med sådana här barn att man gör en deal med dem som de själva säger att de accepterar. Då kan det fungera trots diagnos, och det kan vara små små myrsteg framåt. Det här måste läraren som gett läxan prata mer noggrant med er och barnet om, tänker jag. 

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 14 Jan 2021 08:09
    #4
    Anonym (M) skrev 2021-01-14 07:56:19 följande:

    Det klarar ni. Kör några kapitel varje dag. Tjafs och konflikter ingår i uppfostran.

    Det är väl bra att han får lära sig att kämpa lite?


    Han kämpar dagligen. Förmodligen betydligt mer än ditt barn som förmodligen inte har någon diagnos med tanke på den attityden du har. Tjafs och konflikter ingår inte i uppfostran. Då är man en dålig förälder om man inte kan lösa saker utan tjafs och konflikter. Så länge man har ett normalfungerande barn. Vilket jag även har tre stycken av också. Där är det aldrig tjafs eller konflikter.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 14 Jan 2021 08:14
    #5
    Anonym (lärare) skrev 2021-01-14 07:59:50 följande:

    Glömde: med tanke på att barnet har diagnos också (nu har du inte berättat vilken) men det ska ju skolan känna till? Har ni talat om att det är så mycket svårare att få uppgifter gjorda hemma? De kanske kan göra om så att just ert barn inte får hem så mycket, utan gör mer i skolan. 

    Jag tänker lite tillspetsat, att om man vet att barnet i princip kommer misslyckas för att man väljer att lägga upp arbetet på ett visst sätt - och ändå gör det - då blir det väldigt kontraproduktivt av skolan. Samtidigt vill säkert skolan att även ert barn ska bli bättre på att kunna göra vissa saker hemma. Jag tänker bara att det kanske inte är just NU det är läget för det. Viktigt med sådana här barn att man gör en deal med dem som de själva säger att de accepterar. Då kan det fungera trots diagnos, och det kan vara små små myrsteg framåt. Det här måste läraren som gett läxan prata mer noggrant med er och barnet om, tänker jag. 


    Han har svår ADHD som han medicinerar för. Skolan är medveten om detta. Jag har beskrivit det många gånger för läraren. Hon är en jätte bra lärare överlag men tror inte hon riktigt förstår svårigheterna hemma då det fungerar så bra i skolan för honom. Hon är väldigt fyrkantig vilket passar honom jätte bra. Hemma blir det annorlunda med fler barn, ingen riktig skolmiljö utan buller och stök omkring när han ska göra läxan, medicinen har gått ur kroppen när jag slutat jobbet vilket gör det ännu jobbigare för honom.

    Medicinen sitter i mellan 8-16 ungefär. Sedan går den ur kroppen. Medicinen hjälper honom OTROLIGT mycket. Han funkar i princip felfritt i skolan, men hemma blir det svårt.

    Han har väldigt stort ordförråd. Han läser bra. Skriver bra. Det får han beröm för i skolan. Han har nog större ordförråd än många andra barn i hans ålder. De ser inte alls de problemen som jag ser hemma i skolan för då har han medicin. Hemma saknar han koncentration och uppmärksamhet för att kunna fokusera på läxan. Han saknar också ork efter en hel skoldag. Så det är jobbigt för honom!
  • Gameof­throne­s
    Thu 14 Jan 2021 08:50
    #6

    Generellt så är det normalt tycket jag. Där jag kommer ifrån är det tredubbla, dubbla i åk 2.

    Vad är det för diagnoser han har? Dem brukar ha andra uppgifter när det är så.

    Men det hänger nog på vad det är för skola, diagnoser mm.

  • Anonym (Mie)
    Thu 14 Jan 2021 08:53
    #7

    Jag antar att ni har en god uppföljning på bup men har ni diskuterat möjlighet att fördela om hans adhd-medicin eller komplettera den så att eftermiddagarna blir mindre svåra för honom? Jag tänker att det påverkar ert familjeliv och era relationer negativt om han ska kämpa hårt på en/kväll utan medicin när han redan har ansträngt sig hela dagen. Bara en tanke. (Jobbar med vuxna med bla ADHD som ofta får medicinjusteringar på olika vis)


    Anonym (TS) skrev 2021-01-14 08:14:13 följande:

    Han har svår ADHD som han medicinerar för. Skolan är medveten om detta. Jag har beskrivit det många gånger för läraren. Hon är en jätte bra lärare överlag men tror inte hon riktigt förstår svårigheterna hemma då det fungerar så bra i skolan för honom. Hon är väldigt fyrkantig vilket passar honom jätte bra. Hemma blir det annorlunda med fler barn, ingen riktig skolmiljö utan buller och stök omkring när han ska göra läxan, medicinen har gått ur kroppen när jag slutat jobbet vilket gör det ännu jobbigare för honom.

    Medicinen sitter i mellan 8-16 ungefär. Sedan går den ur kroppen. Medicinen hjälper honom OTROLIGT mycket. Han funkar i princip felfritt i skolan, men hemma blir det svårt.

    Han har väldigt stort ordförråd. Han läser bra. Skriver bra. Det får han beröm för i skolan. Han har nog större ordförråd än många andra barn i hans ålder. De ser inte alls de problemen som jag ser hemma i skolan för då har han medicin. Hemma saknar han koncentration och uppmärksamhet för att kunna fokusera på läxan. Han saknar också ork efter en hel skoldag. Så det är jobbigt för honom!


  • Thu 14 Jan 2021 08:58
    #8

    Prata med läraren och se om han inte kan få ha boken som bänkbok typ. Att han kan läsa i skolan när tillfälle ges. Sen lånar du en likadan bok hemma och det sonen läst i skolan läser du sen för honom på kvällen. Då får du hänga med i boken och han får repetera vilket är mycket värt när det sen ska skrivas.

    Har han medicin på helgen så gör en plan att mellan 8-9 varje lördag och söndag så jobbar ni med läxan tills den är klar. Redan första dagen veckan borde han kunna rita en bild, det behöver man inte hela boken för att kunna göra. Sen så tar ni nästkommande veckor till att skriva. 2 sidor låter långt men så små barn skriver ofta stort.

    Och går det inte så går det inte, då gör ni det ni kan på den tiden.

  • Anonym (anpas­sning)
    Thu 14 Jan 2021 10:26
    #9
    Anonym (TS) skrev 2021-01-14 08:14:13 följande:
    Han har svår ADHD som han medicinerar för. Skolan är medveten om detta. Jag har beskrivit det många gånger för läraren. Hon är en jätte bra lärare överlag men tror inte hon riktigt förstår svårigheterna hemma då det fungerar så bra i skolan för honom. Hon är väldigt fyrkantig vilket passar honom jätte bra. Hemma blir det annorlunda med fler barn, ingen riktig skolmiljö utan buller och stök omkring när han ska göra läxan, medicinen har gått ur kroppen när jag slutat jobbet vilket gör det ännu jobbigare för honom.

    Medicinen sitter i mellan 8-16 ungefär. Sedan går den ur kroppen. Medicinen hjälper honom OTROLIGT mycket. Han funkar i princip felfritt i skolan, men hemma blir det svårt.

    Han har väldigt stort ordförråd. Han läser bra. Skriver bra. Det får han beröm för i skolan. Han har nog större ordförråd än många andra barn i hans ålder. De ser inte alls de problemen som jag ser hemma i skolan för då har han medicin. Hemma saknar han koncentration och uppmärksamhet för att kunna fokusera på läxan. Han saknar också ork efter en hel skoldag. Så det är jobbigt för honom!
    Tycker du ska skriva allt detta till läraren och be om någon anpassning för din son. Sedan kan ju 2 a4 vara vad som helst om man skriver på varannan rad med stora bokstäver. 
  • Anonym (S)
    Thu 14 Jan 2021 14:24
    #10

    Nej, det känns inte rimligt. Om det är en kort bok och han läser lite varje dag kanske han hinner. Recensionen ska vara max ett A4 och det ska inte vara någon bild till för det fyller ingen som helst funktion.

    /Också lärare

Svar på tråden Är detta en rimlig läxa för en i åk 2?