• Anonym (Aktie­kvinna­)
    Thu 14 Jan 2021 08:49
    1023 visningar
    11 svar
    11
    1023

    Köpa aktier

    Försöker få bättre ekonomi, är arbetslös.
    Jag har några fonder som har gått bra, månadssparar i fonder.
    Nu har jag tänkt börja köpa aktier.
    Ni som köper aktier, hur ofta köper ni?
    Tittat på Tesla, Vestas Wind Systems och NIO Är det försent att köpa? Eller kan man köpa i t.ex NIO till dagens kurs.

  • Svar på tråden Köpa aktier
  • Anonym (F)
    Thu 14 Jan 2021 11:23
    #1
    +1

    Gå med i en aktiegrupp på Facebook istället.

    Generellt sett kommer du inte få vare sig sälj- eller köpråd. Annat än tomtar som försöker snacka upp en kurs eller rätt lama svar om ev innehav. Dessutom vet du aldrig vad personen som svarar har för erfarenhet, kunskap eller avsikter.

    Sätt dig in i vad företaget du vill köpa aktier i gör och vad du tror på framöver.

    Jag har mest fonder men har kryddat portföljen med lite aktier. Med blandad framgång.

    Du kan också bygga en portfölj av stabila utdelningsaktier men rådet är enkelt. Läs på.

  • Anonym (Kalle­)
    Thu 14 Jan 2021 11:31
    #2
    +1
    Anonym (Aktiekvinna) skrev 2021-01-14 08:49:02 följande:

    Försöker få bättre ekonomi, är arbetslös.
    Jag har några fonder som har gått bra, månadssparar i fonder.
    Nu har jag tänkt börja köpa aktier.
    Ni som köper aktier, hur ofta köper ni?
    Tittat på Tesla, Vestas Wind Systems och NIO Är det försent att köpa? Eller kan man köpa i t.ex NIO till dagens kurs.


    Jag köper både aktier och fonder regelbundet varje månad. Har cirka 25 olika aktier och 8 fonder, köper inte i alla bolag varje månad. Jag köper bolag med utdelning, så jag är inte så intresserad av kurserna. Jag har ett långsiktigt tänk, om kursen går upp eller ner dagen efter jag köpt spelar ingen roll, jag ska inte sälja mina aktier.

    Om du vill börja köpa aktier för att kortsiktigt få en bättre ekonomi, så tänk dig för väldigt noga. Det är svårt att veta vad som händer i den nära framtiden, hur marknaden reagerar på olika händelser osv. Investera inga pengar du inte har råd att förlora. 
  • Anonym (My)
    Thu 14 Jan 2021 11:44
    #3
    +1

    Mitt tips är att läsa på noga om aktier så du förstår vad det är du handlar med. Jag har en hel del aktier. Köper allt från några ggr veckan till 1ggr månaden. Förstår inte hur du menar med om det är försent att köpa? Du kan ju lägga en köporder när du vill, men den kommer ju inte gå igenom förens börsen är öppen.

    Två av aktier du nämt ovan är usa aktier och handlar på deras tid. Den börsen öppnar inte förens 15.30 svensk tid. När man handlar utländska aktier lär man tänka på att dels har de flesta banker högre courtage på utländska aktier, avgiften för köpet är högre och blir ju då dyrt om du bara köper några enstaka aktier.(beroende på aktiens pris).

    Du tar även en högre risk med utländska aktier eftersom de handlas i lokal valuta. Det blribdå en valuta risk. Dvs idag kostar en usa dollar ca 10 svenska kronor. Om du köper säg 1 tesla aktie för 850 USD kostar det ca 8500kr för 1 aktie. Går aktien upp säg 10% och du sen säljer den för 935 USD, men under samma period har valutan förändrade och nu kostar 1 USD bara 9 svenska kronor. När du då säljer aktien får du bara 935 × 9 = 8415kr (inte räknad med skatt om sånt behöver betalas beroende på kontoform aktien är köpt i) så trots att aktien har gått upp 10% så har du förlorat 85kr pga valutaförändring.

    Nu säger jag inte att det blir så, kan lika gärna vara åt andra hållet också ville bara visa på att du måste vara medveten om risken med att handla i olika valutor och har du inte handlat med aktier tidigare/ kunnig på aktier skulle jag börja med att handla i svensk valuta och tagit bredare företag för att minska risken att alla sparpengar försvinner om det går åt helsike för företaget.

  • Anonym (32)
    Thu 14 Jan 2021 13:56
    #4
    +1

    Såhär, mitt tips till dig är att 1 läs på. Finns många bra bloggare inom området.

    2. Ta hem appen AVANZA och skaffa ett isk konto (det är skattefritt i bemärkelsen att du inte åker på restskatt vid vinster).

    3. Nu vet jag inte hur mycket pengar du har att köpa in dig i aktier med, men en större summa om ett par tusen tycker jag är lagom att gå in med. Har du dock inte dessa direkt, kan du spara ner pengar i avanzas PLÅNBOK och när du kommit upp i en viss summa kan du handla för den.

    4. Tänk smart. Satsa inte alla pengar på 1 aktie utan sprid ut tillgångarna.

    5. Köp inte på måfå. Utan kunskap är färdighet. Tex G5 en aktie jag köpte när den låg på ca 165 kr per aktie, kände jag att den kunde vara bra. Detta eftersom rapporter sade att G5 skulle lansera flertalet mobilspel osv. Jag köpte därför in mig om 100 aktier. När den låg 250 kr sålde mina föräldrar aktien. Men eftersom det spådded att den skulle stiga mer väntade jag och vips var den värd över 440 kr per aktie. (Nu har den sjunkit lite dock). När man märker att man gör en vist brukar jag sälja av delar av värdet för att på såvis kunna köpa in mig i ännu mer aktier.

    Det hela handlar om att läsa. Läsa. Läsa. Våga. Vänta

    Och ibland chansa.

    Ett tips är att inför att aktiemarknaden ska öppna kolla på olika aktier OM det ligger eventuella köp som ska göras när marknaden öppnas, det kan betyda att den aktien kommer stiga en del redan under samma dag.

    6. Det handlar OM antal inte en SUMMa på en aktie. Ja tesla och tex andra aktier har ett HÖGT aktievärde, men säg såhär. Du köper 3 aktier för 1000 kr styck, vilkens värde höjs till 1100 kr. Du har då en vinst med 300 kr.

    Säg att du istället köper in dig med 1000 aktier värde 10 kr styck, vilken stiger med 8.70 per aktie så har du istället gjort en vinst på omkring 17000 kronor. Så ANTAL är viktigt:)

    PS. Jag är själv rätt ny på området men jag kör mellan 3-8 olika aktier i stöpet. Vissa har jag för långsiktigt sparande

    Andra mer kortsiktigt. Ibland provar jag att "daytraida" men.. oftast går det inte så bra.

    Jag tror jag på 7 månader har lyckats gått plus omkring 32.000 kr. Men då ska sägas att jag inte är så intressera. Jag började med 7 tusen att sätta in på avanza.

    Min pappa har gått plus 175.000 på ett år. De satsar dock större större pengar.

    Min pappas fru omkring 280.000 (november) men hon ser det som sitt jobb nu och läser allt som har med de bolag hon vill satsa på och sådär.

  • Anonym (Kalle­)
    Thu 14 Jan 2021 14:14
    #5
    +1
    Anonym (32) skrev 2021-01-14 13:56:57 följande:

    Såhär, mitt tips till dig är att 1 läs på. Finns många bra bloggare inom området.

    2. Ta hem appen AVANZA och skaffa ett isk konto (det är skattefritt i bemärkelsen att du inte åker på restskatt vid vinster).

    3. Nu vet jag inte hur mycket pengar du har att köpa in dig i aktier med, men en större summa om ett par tusen tycker jag är lagom att gå in med. Har du dock inte dessa direkt, kan du spara ner pengar i avanzas PLÅNBOK och när du kommit upp i en viss summa kan du handla för den.

    4. Tänk smart. Satsa inte alla pengar på 1 aktie utan sprid ut tillgångarna.

    5. Köp inte på måfå. Utan kunskap är färdighet. Tex G5 en aktie jag köpte när den låg på ca 165 kr per aktie, kände jag att den kunde vara bra. Detta eftersom rapporter sade att G5 skulle lansera flertalet mobilspel osv. Jag köpte därför in mig om 100 aktier. När den låg 250 kr sålde mina föräldrar aktien. Men eftersom det spådded att den skulle stiga mer väntade jag och vips var den värd över 440 kr per aktie. (Nu har den sjunkit lite dock). När man märker att man gör en vist brukar jag sälja av delar av värdet för att på såvis kunna köpa in mig i ännu mer aktier.

    Det hela handlar om att läsa. Läsa. Läsa. Våga. Vänta

    Och ibland chansa.

    Ett tips är att inför att aktiemarknaden ska öppna kolla på olika aktier OM det ligger eventuella köp som ska göras när marknaden öppnas, det kan betyda att den aktien kommer stiga en del redan under samma dag.

    6. Det handlar OM antal inte en SUMMa på en aktie. Ja tesla och tex andra aktier har ett HÖGT aktievärde, men säg såhär. Du köper 3 aktier för 1000 kr styck, vilkens värde höjs till 1100 kr. Du har då en vinst med 300 kr.

    Säg att du istället köper in dig med 1000 aktier värde 10 kr styck, vilken stiger med 8.70 per aktie så har du istället gjort en vinst på omkring 17000 kronor. Så ANTAL är viktigt:)

    PS. Jag är själv rätt ny på området men jag kör mellan 3-8 olika aktier i stöpet. Vissa har jag för långsiktigt sparande

    Andra mer kortsiktigt. Ibland provar jag att "daytraida" men.. oftast går det inte så bra.

    Jag tror jag på 7 månader har lyckats gått plus omkring 32.000 kr. Men då ska sägas att jag inte är så intressera. Jag började med 7 tusen att sätta in på avanza.

    Min pappa har gått plus 175.000 på ett år. De satsar dock större större pengar.

    Min pappas fru omkring 280.000 (november) men hon ser det som sitt jobb nu och läser allt som har med de bolag hon vill satsa på och sådär.


    Fel. Det har inget med antal aktier att göra. Det har med värdeökningen att göra. I procent. Finns inget som säger att en billig aktie stiger mer än en dyrare
     procentuellt. Finns ju många exempel på att det är tvärtom också.

    Självklart gör man mer vinst i ditt andra exempel, men inte pga antalet aktier. Utan för att just den aktien steg med 87%, medan den första steg med 10% samt att man investerade en högre summa från början. 

    Så ja, man gör en högre vinst om man investerar 10 000 kr i en aktie som går upp 87% än om man investerar 3 000 kr i en aktie som stiger 10%. Men det har inget med antalet aktier att göra. 
  • Anonym (My)
    Thu 14 Jan 2021 14:29
    #6
    +1
    Anonym (32) skrev 2021-01-14 13:56:57 följande:

    Såhär, mitt tips till dig är att 1 läs på. Finns många bra bloggare inom området.

    2. Ta hem appen AVANZA och skaffa ett isk konto (det är skattefritt i bemärkelsen att du inte åker på restskatt vid vinster).

    3. Nu vet jag inte hur mycket pengar du har att köpa in dig i aktier med, men en större summa om ett par tusen tycker jag är lagom att gå in med. Har du dock inte dessa direkt, kan du spara ner pengar i avanzas PLÅNBOK och när du kommit upp i en viss summa kan du handla för den.

    4. Tänk smart. Satsa inte alla pengar på 1 aktie utan sprid ut tillgångarna.

    5. Köp inte på måfå. Utan kunskap är färdighet. Tex G5 en aktie jag köpte när den låg på ca 165 kr per aktie, kände jag att den kunde vara bra. Detta eftersom rapporter sade att G5 skulle lansera flertalet mobilspel osv. Jag köpte därför in mig om 100 aktier. När den låg 250 kr sålde mina föräldrar aktien. Men eftersom det spådded att den skulle stiga mer väntade jag och vips var den värd över 440 kr per aktie. (Nu har den sjunkit lite dock). När man märker att man gör en vist brukar jag sälja av delar av värdet för att på såvis kunna köpa in mig i ännu mer aktier.

    Det hela handlar om att läsa. Läsa. Läsa. Våga. Vänta

    Och ibland chansa.

    Ett tips är att inför att aktiemarknaden ska öppna kolla på olika aktier OM det ligger eventuella köp som ska göras när marknaden öppnas, det kan betyda att den aktien kommer stiga en del redan under samma dag.

    6. Det handlar OM antal inte en SUMMa på en aktie. Ja tesla och tex andra aktier har ett HÖGT aktievärde, men säg såhär. Du köper 3 aktier för 1000 kr styck, vilkens värde höjs till 1100 kr. Du har då en vinst med 300 kr.

    Säg att du istället köper in dig med 1000 aktier värde 10 kr styck, vilken stiger med 8.70 per aktie så har du istället gjort en vinst på omkring 17000 kronor. Så ANTAL är viktigt:)

    PS. Jag är själv rätt ny på området men jag kör mellan 3-8 olika aktier i stöpet. Vissa har jag för långsiktigt sparande

    Andra mer kortsiktigt. Ibland provar jag att "daytraida" men.. oftast går det inte så bra.

    Jag tror jag på 7 månader har lyckats gått plus omkring 32.000 kr. Men då ska sägas att jag inte är så intressera. Jag började med 7 tusen att sätta in på avanza.

    Min pappa har gått plus 175.000 på ett år. De satsar dock större större pengar.

    Min pappas fru omkring 280.000 (november) men hon ser det som sitt jobb nu och läser allt som har med de bolag hon vill satsa på och sådär.


    Det går ju inte att jämföra äpplen och päron. Du är ju helt ute med dina exempel. I ena exemplet investerar du 3000kr och i andra 10 000kr. Klart att du får mer pengar då ju mer du investerar. Och du kan inte jämföra olika uppgångar. Alla aktier kan gå både upp och ner det är inte beroende av vad köpvärdet på aktien är. De som har lagt värde från början går ju inte automatisk upp bättre oftast åt andra hållet då de inte är till lika stora företag. Så för att göra jämförelsen rättvis i ditt exempel lär ju båda företagen gå upp lika många procent och investera samma summa.

    Vi har 10 000kr att investera.

    Företag A en aktie kostar 1000kr, du får då 10 aktier i det bolaget.

    Företag B en aktie kostar 10 kr du får då 1000 aktier.

    Båda företagen går upp 87% vilket ger dig en vinst på 8700kr oavsett om du köpt företag A eller B.
  • Anonym (F)
    Thu 14 Jan 2021 15:12
    #7
    +1

    Det gäller att skilja på. kronor och procent.

    En sak att se upp med i fondhandel är avgifterna. Nej jag menar inte att man ska leta efter den fond som har lägst avgifter. Då hamnar man i indexfonder och missar en massa chanser. Höga avgifter är bara ett problem med lågpresterande fonder.

    Avanza zero är populär, 0% avgift vilket jag gillar, de har alltid utmanat storbankerna. Den gick upp 11% 2020.

    Hade man istället lyckats pricka in den fond som placerades på plats 40 år 2020, högst utveckling under 1 år hade man betalat 2,23% i avgift men den steg 41%. Vad är bäst?

    Fackens utbildningar på fondval inom pensionen tjatar sönder om avgifter. Hela kollektivavtalet (åtminstone mitt) tänker bara på att pressa avgifter vilket för att pensionsbolagen begränsar utbudet av fonder att välja på inom tjänstepensionen.

    Det blev nog lite OT här på slutet men nu fick jag skriva av mig.

    Däremot kan man ju leta efter att köpa en och samma fond till lägsta avgift beroende på plattform.

  • Anonym (aktie­tjejen­)
    Thu 14 Jan 2021 16:52
    #8
    +1
    Anonym (Aktiekvinna) skrev 2021-01-14 08:49:02 följande:

    Försöker få bättre ekonomi, är arbetslös.
    Jag har några fonder som har gått bra, månadssparar i fonder.
    Nu har jag tänkt börja köpa aktier.
    Ni som köper aktier, hur ofta köper ni?
    Tittat på Tesla, Vestas Wind Systems och NIO Är det försent att köpa? Eller kan man köpa i t.ex NIO till dagens kurs.


    Generellt med aktier så ska man ju se till att sprida sina risker, alltså inte vara 100% exponerad mot ex en bransch. Tror man brukar säga att 10-12 aktier i sin portfölj är mest framgångsrikt. 
    Köper inte så strukturerat, det blir när jag har tid över. Blir inte superrik på det, men bättre avkastning än sparkonto. Skulle gärna vilja köpa oftare och mer strukturerat, tex varje månad vid löning (oftare blir svårt pga jobbet). Det är väl något som nämns ofta, att om man köper löpande så sprider man igen risken och på (lång) sikt så går man plus.

    Jag gillar investmentbolag. Där får man ju på ett sätt en spridning av risken. Kan lite se det som att det är personer som är lite skarpare än en själv på att analysera och bedöma bolag som investerar pengarna. Tips här är att kolla på substansrabatten! 

    Jag gillar oxå aktier med utdelning, som någon nämner. 

    Funderar på om man skulle investera i nåt flygbolag nu kanske. De lär ju ligga ganska lågt nu, men iom vaccinationerna som dragit igång världen över så kommer väl alla börja flyga snart igen. 
  • Anonym (aktie­tjejen­)
    Thu 14 Jan 2021 16:59
    #9
    +1

    Jag har oxå försökt lära mig lite mer om teknisk analys, som ett komplement till fundamental analys. Tex glidande medelvärde är ganska lätt att förstå och då kan man se om man närmare sig köp- eller säljsignal för en aktie. 
    Så teknisk analys är något att kika på om du har lust! 

  • Anonym (Aktie­spekul­ation)
    Sun 17 Jan 2021 00:59
    #10
    +1
    Anonym (aktietjejen) skrev 2021-01-14 16:52:36 följande:
    Funderar på om man skulle investera i nåt flygbolag nu kanske. De lär ju ligga ganska lågt nu, men iom vaccinationerna som dragit igång världen över så kommer väl alla börja flyga snart igen. 
    Nej. Flygbolagen mådde inte bra ens före krisen. Hade det varit så att hälften av bolagen tillåtits gå i konkurs så hade det kanske kunnat vara en bra ide. Men flygbranschen hade problem redan tidigare och överlever nu på att det pumpas in skattepengar i bolagen. En annan osäkerhet är om och hur resemönstren ändrats.
  • Anonym (Aktie­spekul­ation)
    Sun 17 Jan 2021 01:07
    #11
    +1
    Anonym (Aktiekvinna) skrev 2021-01-14 08:49:02 följande:

    Försöker få bättre ekonomi, är arbetslös.
    Jag har några fonder som har gått bra, månadssparar i fonder.
    Nu har jag tänkt börja köpa aktier.
    Ni som köper aktier, hur ofta köper ni?
    Tittat på Tesla, Vestas Wind Systems och NIO Är det försent att köpa? Eller kan man köpa i t.ex NIO till dagens kurs.


    Som arbetslös och utan kunskap bör du inte ta risken med aktier. Det blir mer av ett lotteri än av en investering.
Svar på tråden Köpa aktier