• Anonym (Kaffedraken)

    18 månaders vaccin MPR

    Hej
    Min son fick MPR vaccinet för några dagar sen. Efter ett dygn började han må dåligt. Han kräktes, fick jätte hög feber (39,9) och blev röd runt om ögonen och lite svullen. Grät och skrev hela natten som om han hade ont i magen eller kroppen.
    Det var många tecken som tydde på allergisk reaktion tycker jag. han har allergi mot mjölk protein. 
    Nu har jag läst ett par artiklar om barn som har fått akuta allergiska reaktioner så kallade (anafylaxi). men hittar inte så mycket om att reaktionen kan komma efter ett dygn. 
    Är det nån som har varit med om liknande?
    Har pratat med BVC och barnvårdcentralen men de vill inte koppla det till vaccinet förstås men jag är 100% säker på att det har med vaccinet att göra. 
    Kom gärna med input. 
    Om jag visste det som jag vet nu skulle jag aldrig låtit att han får MPR vaccinet.
    Länkar till ett par artiklar om allergiska reaktioner efter MPR vaccination.(kallas MMR på engelska :
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4384976/
    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21244488/

  • Svar på tråden 18 månaders vaccin MPR
  • Anonym (Kaffedraken)

    Fast hur kan du säga att han aldrig skulle fått vaccinet? Mässlingen skulle antagligen vara ännu värre även om det såklart är jobbigt att han är sjuk.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Lars48 skrev 2021-01-14 13:40:53 följande:

    Hej
    Min son fick MPR vaccinet för några dagar sen. Efter ett dygn började han må dåligt. Han kräktes, fick jätte hög feber (39,9) och blev röd runt om ögonen och lite svullen. Grät och skrev hela natten som om han hade ont i magen eller kroppen.
    Det var många tecken som tydde på allergisk reaktion tycker jag. han har allergi mot mjölk protein. 
    Nu har jag läst ett par artiklar om barn som har fått akuta allergiska reaktioner så kallade (anafylaxi). men hittar inte så mycket om att reaktionen kan komma efter ett dygn. 
    Är det nån som har varit med om liknande?
    Har pratat med BVC och barnvårdcentralen men de vill inte koppla det till vaccinet förstås men jag är 100% säker på att det har med vaccinet att göra. 
    Kom gärna med input. 
    Om jag visste det som jag vet nu skulle jag aldrig låtit att han får MPR vaccinet.
    Länkar till ett par artiklar om allergiska reaktioner efter MPR vaccination.(kallas MMR på engelska :
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4384976/
    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21244488/


    Verkar inte vara en allergisk reaktion, de brukar uppstå ganska direkt efter de blivit utsatta för allergenet. 
    Det kan absolut vara ett svar på vaccineringen, men då av samma anledning som det hade fått kontakt med viruset på annat sätt. Troligen hade din son mått än sämre av ett aktivt virus.
    Att barn kan få sjukdomssymptom efter vaccineringen är inget konstigt, ovanligt eller farligt. Tycker det var fel av BVC att avfärda att det kan varit en reaktion på vaccineringen, för det kunde det absolut vara. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    segelvind skrev 2021-01-14 13:46:20 följande:

    Fast hur kan du säga att han aldrig skulle fått vaccinet? Mässlingen skulle antagligen vara ännu värre även om det såklart är jobbigt att han är sjuk.


    Det är väldigt få som får de här sjukdomarna i Sverige. Röda hund är det ingen som har fått det sen flera år tillbaka och mässling och påssjuka är det ca 40 personer per år. 
    Risken är väldigt låg jämfört med bieffekterna. 
    Jämför det med Corona som barnen får inga vaccin alls och risken att bli smittad är ganska hög. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2021-01-14 13:51:32 följande:
    Verkar inte vara en allergisk reaktion, de brukar uppstå ganska direkt efter de blivit utsatta för allergenet. 
    Det kan absolut vara ett svar på vaccineringen, men då av samma anledning som det hade fått kontakt med viruset på annat sätt. Troligen hade din son mått än sämre av ett aktivt virus.
    Att barn kan få sjukdomssymptom efter vaccineringen är inget konstigt, ovanligt eller farligt. Tycker det var fel av BVC att avfärda att det kan varit en reaktion på vaccineringen, för det kunde det absolut vara. 
    Enligt BVC symptomen som är mild feber i ett par dagar ska komma först efter en vecka eller två.
    Enligt BVC det är omöjligt att febern och reaktionen kan bero på vaccinet. Eftersom det kom så kort efter vaccinet. 
    Jag har gett vaccinet i 20 år och har aldrig varit med om det säger hon.
    Jag håller på läsa ett paper om att allergiska reaktioner kan komma upp till 2 dagar efter MMR vaccinet. Men artikeln är av dålig kvalitet. Den har inte beskrivit fallen i detalj.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Lars48 skrev 2021-01-14 14:07:47 följande:

    Det är väldigt få som får de här sjukdomarna i Sverige. Röda hund är det ingen som har fått det sen flera år tillbaka och mässling och påssjuka är det ca 40 personer per år. 

    Risken är väldigt låg jämfört med bieffekterna. 

    Jämför det med Corona som barnen får inga vaccin alls och risken att bli smittad är ganska hög. 


    Fast anledningen till att dessa sjukdomar är så ovanliga idag är ju att nästan alla vaccinerar sina barn? Om alla resonerade som du skulle mässling och röda hund vara mycket mer utbredda i samhället. Hur kan du inte förstå det?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Lars48 skrev 2021-01-14 14:07:47 följande:

    Det är väldigt få som får de här sjukdomarna i Sverige. Röda hund är det ingen som har fått det sen flera år tillbaka och mässling och påssjuka är det ca 40 personer per år. 

    Risken är väldigt låg jämfört med bieffekterna. 

    Jämför det med Corona som barnen får inga vaccin alls och risken att bli smittad är ganska hög. 


    Det är ju för att vi vaccinerar! Min bror fick mässlingen när han var liten och fick hjärninflammation, det var läskigt på riktigt!

    Vad gäller Corona så visar studier att barn inte blir allvarligt sjuka. Det blir barn av Röda hund och mässlingen. Sluta sprid goja!
  • Anonym (Kaffedraken)
    segelvind skrev 2021-01-14 14:21:16 följande:
    Det är ju för att vi vaccinerar! Min bror fick mässlingen när han var liten och fick hjärninflammation, det var läskigt på riktigt!

    Vad gäller Corona så visar studier att barn inte blir allvarligt sjuka. Det blir barn av Röda hund och mässlingen. Sluta sprid goja!
    Vilka studier är det som visar barn inte blir allvarlig sjuka av C19 ?!
    Lägg upp länk och försök att hålla dig till fakta. 
    Varför tar du inte en runda till folkhälsomyndighetens hemsida och tar reda på hur många barn som har hamnat på intensiven eller tom dött av Covid19.
    När du har gjort det då kan du ladda upp statistiken här så får jag titta på det. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag beklagar att din son blev sjuk, men kopplingen till vaccinet är helt osannolik. Post hoc ergo propter hoc, är inget bra underlag för vetande. Efter nästa spruta kommer knappast din son drabbas av något liknande. Artiklarna du länkar till stödjer inte heller dina teorier.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Fru Darcy skrev 2021-01-14 14:17:16 följande:
    Fast anledningen till att dessa sjukdomar är så ovanliga idag är ju att nästan alla vaccinerar sina barn? Om alla resonerade som du skulle mässling och röda hund vara mycket mer utbredda i samhället. Hur kan du inte förstå det?
    Alla resonerar inte som jag och alla har inte allergiska barn heller.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Lars48 skrev 2021-01-14 14:30:47 följande:

    Vilka studier är det som visar barn inte blir allvarlig sjuka av C19 ?!

    Lägg upp länk och försök att hålla dig till fakta. 

    Varför tar du inte en runda till folkhälsomyndighetens hemsida och tar reda på hur många barn som har hamnat på intensiven eller tom dött av Covid19.

    När du har gjort det då kan du ladda upp statistiken här så får jag titta på det. 


    Studien publicerades för ett par dagar sedan, kanske därför du inte har sett den?

    Jonas F. Ludvigsson, Lars Engerström, Charlotta Nordenhäll, Emma Larsson. "Open Schools, Covid-19, and Child and Teacher Morbidity in Sweden". New England Journal of Medicine, online 6 januari 2021.

    DOI: 10.1056/NEJMc2026670.
Svar på tråden 18 månaders vaccin MPR