• Fri 15 Jan 2021 11:15
    1089 visningar
    16 svar
    16
    1089

    Stressad över IVF - kommer jag bli för gammal för drömmen om två barn?

    Hej!

    Jag och min man har just fått reda på att hans spermier inte simmar så bra, och vi ska ställas i kö till IVF (ICSI). Förutom att jag är väldigt ledsen över detta känner jag mig avundsjuk på alla mina kompisar som i princip blivit gravida så fort de TÄNKT på sex ;)

    Dessutom känner jag mig så otroligt stressad. Och katastroftankarna hopar sig. Jag har alltid velat ha två barn. Vi började försöka när jag var 31. Nu, ca 1.5 senare påbörjar vi denna process. Jag hade cellförändringar i november (tog två månader från test till svar) och vi får inte ställas i IVF-kön förrän testet är ok. Nu väntar jag på svar från återbesök. Tänk om det också tar två mån? Tänk om jag har cellförändringar som måste opereras? Tänk om jag ska stå i vårdkö, sedan vänta på nytt återbesök, sedan vänta på nytt provsvar? Det är ju flera månader bara där.

    När vi väl ställts i IVF-kön tar det ca 3 mån innan man får komma på planeringssamtal, tippade de på kliniken. Sen kan det ta flera månader innan man får komma igång med behandling efter samtalet. Sen kanske det inte går på första försöket. Eller andra... Månaderna och kanske åren rinner iväg.

    Jag är orolig för att jag kommer vara typ 35 när jag (eventuellt) får ett barn och att loppet för ett syskon då kommer vara kört...

    Hur undviker jag att hamna i denna nedåtgående tankespiral? Hur svårt är det egentligen att bli gravid efter 35? Är det galet att redan nu anmäla intresse för adoption? Ska vi försöka hitta en privat spermadonator för ett eventuellt framtida syskon (min fertilitet verkar vara god)? Finns det någon som kan skriva några hoppingivande ord?

    Kram!

  • Svar på tråden Stressad över IVF - kommer jag bli för gammal för drömmen om två barn?
  • Fri 15 Jan 2021 11:45
    #1

    Har ni möjlighet så kan ni ju göra privat. Då sker det rätt snart.

  • Fri 15 Jan 2021 13:39
    #2

    Kanske inte är så lugnande men jag gick på stark medicin (cellgifter) som jag fick sluta med 6 månader innan man ens fick försöka, hade cellförändringar som fick brännas bort. Är 38 år så inte purung, men det gick fort ändå. Tog tre månader så var jag gravid. Med andra ord, åldern behöver inte vara något negativt. Är i v 37 nu så snart kommer vår lilla sladdis :)

    Önskar er lycka till!

  • Izabel­laaa
    Sat 16 Jan 2021 00:53
    #3

    Vad jobbigt med all den väntan, lider med dig! Men jag fick mitt första barn vid 37 så försök inte stressa över åldern. Du kommer nog hinna få dina två barn och framförallt om du gör IVF.

  • Izabel­laaa
    Sat 16 Jan 2021 00:54
    #4
    Izabellaaa skrev 2021-01-16 00:53:39 följande:

    Vad jobbigt med all den väntan, lider med dig! Men jag fick mitt första barn vid 37 så försök inte stressa över åldern. Du kommer nog hinna få dina två barn och framförallt om du gör IVF.


    Menade 31
  • Sat 16 Jan 2021 18:48
    #5

    Försök tänka att det positiva i allt detta är att du förmodligen inte har problem med att bli gravid utan att det är just befruktning ni behöver hjälp med. Icsi brukar funka fint för många. För att lindra dina tankar tycker jag du ska tänka på barn nr 1 först. Jag var precis som du, sedan tänkte jag ?jag blir överlycklig om jag får ett barn åtminstone?. Det kändes inte lika ?stort? som två barn och så skulle nr 2 bli en bonus. Du kommer hinna. Nu får ni hjälp dessutom.

    Nu har jag 1 barn och 1 till på väg. :)

  • Sat 16 Jan 2021 19:34
    #6
    Krickan skrev 2021-01-15 11:15:06 följande:

    Hej!

    Jag och min man har just fått reda på att hans spermier inte simmar så bra, och vi ska ställas i kö till IVF (ICSI). Förutom att jag är väldigt ledsen över detta känner jag mig avundsjuk på alla mina kompisar som i princip blivit gravida så fort de TÄNKT på sex ;)

    Dessutom känner jag mig så otroligt stressad. Och katastroftankarna hopar sig. Jag har alltid velat ha två barn. Vi började försöka när jag var 31. Nu, ca 1.5 senare påbörjar vi denna process. Jag hade cellförändringar i november (tog två månader från test till svar) och vi får inte ställas i IVF-kön förrän testet är ok. Nu väntar jag på svar från återbesök. Tänk om det också tar två mån? Tänk om jag har cellförändringar som måste opereras? Tänk om jag ska stå i vårdkö, sedan vänta på nytt återbesök, sedan vänta på nytt provsvar? Det är ju flera månader bara där.

    När vi väl ställts i IVF-kön tar det ca 3 mån innan man får komma på planeringssamtal, tippade de på kliniken. Sen kan det ta flera månader innan man får komma igång med behandling efter samtalet. Sen kanske det inte går på första försöket. Eller andra... Månaderna och kanske åren rinner iväg.

    Jag är orolig för att jag kommer vara typ 35 när jag (eventuellt) får ett barn och att loppet för ett syskon då kommer vara kört...

    Hur undviker jag att hamna i denna nedåtgående tankespiral? Hur svårt är det egentligen att bli gravid efter 35? Är det galet att redan nu anmäla intresse för adoption? Ska vi försöka hitta en privat spermadonator för ett eventuellt framtida syskon (min fertilitet verkar vara god)? Finns det någon som kan skriva några hoppingivande ord?

    Kram!


    Förstår att det känns jobbigt och som om tiden ringer iväg. Tycker du fått många kloka tankar/råd men vill skicka med att fertiliteten inte minskar drastiskt vid just 35. Jag har många vänner som blivit gravida lätt trots att de är mellan 35 och 40. Dessutom får ni ju hjälp! Men det som kan vara bra att tänka på är att spara pengar så att det finns till ev syskonförsök!
  • Mon 18 Jan 2021 08:54
    #7

    Tack snälla ni för era lugnande ord! Jag ska försöka göra som ni föreslår och inte stressa för mycket!

  • Mon 18 Jan 2021 10:40
    #8
    Krickan skrev 2021-01-15 11:15:06 följande:

    Hur svårt är det egentligen att bli gravid efter 35? Är det galet att redan nu anmäla intresse för adoption? Ska vi försöka hitta en privat spermadonator för ett eventuellt framtida syskon (min fertilitet verkar vara god)? Finns det någon som kan skriva några hoppingivande ord?


    Den statistik som finns visar att chansen till graviditet minskar långsamt fram till den åldern, för att därefter sjunka brantare nedåt efter just 35. Men den statistiken gäller naturliga försök. Under en IVF-behandling kan ett enskilt äggplock motsvara ett helt års försök på egen hand, ibland ännu mer. Så det går inte att jämföra chanserna vid vanliga försök med chanserna genom IVF, även om givetvis chanserna att bli gravid genom IVF också påverkas av kvinnans ålder. Jag tycker det låter klokt som plan B att odla upp en privat kontakt som du nämnde. För om det visar sig vara intressant längre fram i livet så är allting redan klart
  • Izabel­laaa
    Mon 18 Jan 2021 14:51
    #9
    SvenOlsson skrev 2021-01-18 10:40:32 följande:

    Den statistik som finns visar att chansen till graviditet minskar långsamt fram till den åldern, för att därefter sjunka brantare nedåt efter just 35. Men den statistiken gäller naturliga försök. Under en IVF-behandling kan ett enskilt äggplock motsvara ett helt års försök på egen hand, ibland ännu mer. Så det går inte att jämföra chanserna vid vanliga försök med chanserna genom IVF, även om givetvis chanserna att bli gravid genom IVF också påverkas av kvinnans ålder. Jag tycker det låter klokt som plan B att odla upp en privat kontakt som du nämnde. För om det visar sig vara intressant längre fram i livet så är allting redan klart


    Sedan ska man veta att det är väldigt individuellt. Har flera vänner som blivit gravida snabbt på naturlig väg runt 35 år och vet de som haft svårt vid 27-28 år.
  • Mon 18 Jan 2021 16:52
    #10

    Jag har inga barn, blir 36 i år, och vi ska påbörja ivf i vår om allt ser ok ut med cellprov. Jag hade cellförändring för två år sedan och ska göra ny kontroll i år med koloskopi/biopsi. Till mig sa de då att de inte gör återkontroll tidigare än så då cellförändringar på livmoderhallstappen ändrar sig mycket långsamt (både om det går tillbaks eller blir mer). Kanske gör de snabbare på dig eftersom du gjorde ditt första prov så nyligen och vill påbörja ivf?

    Oavsett så säger jag som alla andra här uppe: oroa dig inte innan du vet. Var positiv och känn glädje istället. Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan och det är väldigt mycket bättre än att gå och känns oro länge (även om jag absolut kan identifiera mig med din känsla). Det kommer gå bra. Lycka till!

  • Mon 18 Jan 2021 17:45
    #11
    Izabellaaa skrev 2021-01-18 14:51:50 följande:

    Sedan ska man veta att det är väldigt individuellt. Har flera vänner som blivit gravida snabbt på naturlig väg runt 35 år och vet de som haft svårt vid 27-28 år.


    Du har förstås helt rätt i det. Jag tar ibland som exempel den gången jag gjorde en 41-årig kvinna gravid - på första försöket (!) Vi hade redan innan vi träffades halvt förberett oss på en lång serie av försök och så lyckas vi direkt. Kanske hade hon lätt för att bli gravid, eller kanske var det bara slumpen som gjorde hon fick ett bra ägg just den gången vi försökte. En pigg och frisk bebis blev det iallafall

    Men det vore nog ingen hållbar strategi att räkna med att det skulle bli så, för det är fler som har svårt än som har lätt i den åldern
  • Sat 13 Mar 2021 17:48
    #12

    Hej, Jag och en vän startat gruppen Bumpy på Facebook eftersom vi båda har känt oss så ensamma i vår långa kamp för att bli förälder. Jag är 34 or min kompis är 36  och vi båda (olika resor) har inte lyckats ännu men är hoppfulla.


    Tanken är att kvinnor få ta del av varandras historier och vårt främsta mål är att bryta tabun kring ofrivilligt barnlöshet. Om ni vill vore det fantastiskt om ni vill bli medlem och dela lite av er historia. Det hjälper så många när vi bryter tystnaden! Följ med oss här: https://www.facebook.com/groups/882725162559207

  • Sat 13 Mar 2021 22:33
    #13
    +1
    Olsson1986 skrev 2021-03-13 17:48:53 följande:

    Hej, Jag och en vän startat gruppen Bumpy på Facebook eftersom vi båda har känt oss så ensamma i vår långa kamp för att bli förälder. Jag är 34 or min kompis är 36  och vi båda (olika resor) har inte lyckats ännu men är hoppfulla.

    Tanken är att kvinnor få ta del av varandras historier och vårt främsta mål är att bryta tabun kring ofrivilligt barnlöshet. Om ni vill vore det fantastiskt om ni vill bli medlem och dela lite av er historia. Det hjälper så många när vi bryter tystnaden! Följ med oss här: www.facebook.com/groups/882725162559207


    Jag har inte så bra koll på Facebook - innebär att gruppen är privat att mina vänner inte ser att jag går med i den? Är inte svinsugen på att alla ska se om jag gör det... :)
  • Sun 14 Mar 2021 10:37
    #14

    Du är INTE för gammal för två barn om du får första vid 35 eller 36 eller för den delen 37!

    Syskonförsöket får ni väl sköta privat. Om du börjar med det vid 38 kan ni ha god chans till två barn innan 40.

    Två exempel från min närhet: en som blev gravid på andra försöket vid 37 och en som var 42 och blev gravid på första.

    Det går liksom ingen magisk gräns vid 35. Fertiliteten sjunker, absolut men det är liksom ingen av-knapp och det är väääääldigt olika hur vi funkar.

  • Sun 14 Mar 2021 10:37
    #15

    Du är INTE för gammal för två barn om du får första vid 35 eller 36 eller för den delen 37!

    Syskonförsöket får ni väl sköta privat. Om du börjar med det vid 38 kan ni ha god chans till två barn innan 40.

    Två exempel från min närhet: en som blev gravid på andra försöket vid 37 och en som var 42 och blev gravid på första.

    Det går liksom ingen magisk gräns vid 35. Fertiliteten sjunker, absolut men det är liksom ingen av-knapp och det är väldig

  • Thu 18 Mar 2021 10:53
    #16
    Bula2021 skrev 2021-03-13 22:33:35 följande:
    Jag har inte så bra koll på Facebook - innebär att gruppen är privat att mina vänner inte ser att jag går med i den? Är inte svinsugen på att alla ska se om jag gör det... :)
    Ja, Bumpy är helt privat. Ingen som inte är med i gruppen kan se vad du skriver. Du är så välkommen att gå med i gruppen!
Svar på tråden Stressad över IVF - kommer jag bli för gammal för drömmen om två barn?