• Fri 15 Jan 2021 20:52
    1514 visningar
    8 svar
    8
    1514

    Gravid hantverkare

    Hej, har inte hittat någon liknande tråd här så tänkte fråga, finns det några fler gravida hantverkare?

    Jag själv är elektriker och har nyligen fått plus på stickan efter att ha försökt i ca 4-5 månader. Är nu lite fundersam över jobbsituationen. Jobbar på ett litet företag och har bra kontakt med min chef, vi ska ha möte nästa vecka då jag kommer berätta om min graviditet. Är inte nervös för hur han kommer reagera, mest en massa tankar hur man ska säga osv.

    Undrar väl mest, ni andra som är hantverkare/ har tunga jobb:
    - Vad har ni förr jobb och hur länge jobbade ni? (Vet att det är väldigt indiiduellt, men kul att veta)
    -Förändrades attityden bland era kollegor/andra yrkesmän gentemot er?
    -När berättade ni för chefen?
    -Hade ni möjlighet att byta arbetsuppgifter, isf vad?
    - Om ni har gått tillbaka till jobbet, efter hur lång tid?

    Andra användbara tips mottages gärna (:

  • Svar på tråden Gravid hantverkare
  • Anonym (ffe)
    Fri 15 Jan 2021 21:05
    #1

    För tyngre arbete har man rätt till havandeskapspenning från vecka 32 (eller liknande). Innan dess kan du alltså inte räkna med att få gå hem.
    Din arbetsgivare kan dock fylla i rutan att han förbjuder dig att arbeta, vilket kan påverka utfallet hos fk. Ag måste dock sett över omplaceringsmöjligheter först.

    Läs på arbetsmiljöverket om gravida på arbetsplatsen. Tyvärr tycker jag att man är allt för hård gällande tungt arbte, där borde det finnas möjligheter till ersättning från fk tidigare.

    Din arbetsgivare är skyldig att göra en arbetsmiljöutredning så fort han får vetskap om din graviditet.

    Jag har dålig koll. Men vad har du för tunga arbetsupgifter som elektriker? Spontant har jag svårt att se att detta skall räknas som tungt arbete från fks sida?

    Själv arbetade jag med städ av fabrikslokal och kemikalier. Jag blev omplacerad omgående pga kemikalier och dammig arbetsmiljö (mögelsporer osv). Men hade inte blivit det om det enbart handlat om tungt arbete. Då tog vi i snitt 15.000 steg per dag och mycket lyft (men inte tillräckligt tunga enligt regelverket). Jag kan säga att jag aldrig hade klarat det arbetet efter vecka 12 (och då hade jag inte gravidkrämpor mer än illamående och dåligt matintag).
    2 år har gått sedan förlossning och jag har inte återgått i arbete ännu. Jag börjar känna att det eventuellt skulle kunna fungera, men det är på gränsen.
    Helt ärligt så är jag tveksam till att någonsin återgå till så tungt arbete. Jag fick en förlossningsskada vilket ökar risken för framfall. 50% av alla kvinnor får framfall. Att då dessutom utsätta sig för den fysiska påfrestning som ökar risken ytterligare känns inte så smart.

    Du kan mycket väl vara redo att återgå i arbete efter två månader, eller så tar det två år. Är nog svårt att sia om innan

  • Anonym (ffe)
    Fri 15 Jan 2021 21:09
    #2

    Kanb tillägga. Pga kemikalier berättade jag så fort jag fick plus på stickan.
    Och jag arbetar på ett stort företag vilket gav möjligheten att bli omplacerad i projekt.

  • Anonym (Lastb­ilscha­ufför)
    Fri 15 Jan 2021 21:33
    #3

    Jag kör lastbil och mitt jobb kan vara tungt ibland. På den tiden lastade jag vargnar för hand som vägde en hel del och det slet på kroppen även som ikkegravid. Min kropp sa ifrån längre in i graviditeten. Fick ont i magen. Jag pratatde med chefen om detta och ville byta till någon enklare körning böev lovad att få hjälp men fick inte det tyvärr så pratade med läkaren på mvc och fick bli 50 procent sjukskriven sen 2 månader innan förlossningen så slutade jag jobba.

  • Anonym (ffe)
    Fri 15 Jan 2021 21:45
    #4
    Anonym (Lastbilschaufför) skrev 2021-01-15 21:33:51 följande:

    Jag kör lastbil och mitt jobb kan vara tungt ibland. På den tiden lastade jag vargnar för hand som vägde en hel del och det slet på kroppen även som ikkegravid. Min kropp sa ifrån längre in i graviditeten. Fick ont i magen. Jag pratatde med chefen om detta och ville byta till någon enklare körning böev lovad att få hjälp men fick inte det tyvärr så pratade med läkaren på mvc och fick bli 50 procent sjukskriven sen 2 månader innan förlossningen så slutade jag jobba.


    Misstänker att din arbetsgivare inte gjorde den arbetsmiljöutredning man är skyldig till? Och dessutom inte ens försökte omplacera dig.
    Mycket tråkigt att höra, men skönt att du iaf fick igenom deltidssjukskrivning.
    Gick du på havandreskapspennning sista två månaderna eller föräldraledighet?
  • Sat 16 Jan 2021 15:00
    #5

    Jag är målare och min chef är väldigt förstående. Han fick veta direkt. Tänker att d är skönt att han vet oavsett hur d går och att man slipper förklara om d är något. Jag kommer gå hem när jag inte orkar mer. Är i vecka 10 nu. Jag har sagt att jag inte riktigt vet när jag kommer tillbaka allt beror på hur d går och hur man känner sig. Han förstår och vi är väldigt öppna på våran arbetsplats, lite mer som en familj :)

  • Anonym (Plus)
    Sat 16 Jan 2021 15:24
    #6

    Om du har fått plus på stickan är det extra viktigt att du är undviker kontakt med nollan. Annars kan spänningen skada barnet. I värsta fall kan ni båda bli jordade. Det är den ledning jag kan ge.

  • Anonym (ffe)
    Sat 16 Jan 2021 15:28
    #7
    Anonym (Plus) skrev 2021-01-16 15:24:22 följande:

    Om du har fått plus på stickan är det extra viktigt att du är undviker kontakt med nollan. Annars kan spänningen skada barnet. I värsta fall kan ni båda bli jordade. Det är den ledning jag kan ge.


    Då kan ju detta vara ett skäl till att ts bör omplaceras direkt?
  • Anonym (ffe)
    Sat 16 Jan 2021 15:30
    #8
    Perssonlund skrev 2021-01-16 15:00:51 följande:

    Jag är målare och min chef är väldigt förstående. Han fick veta direkt. Tänker att d är skönt att han vet oavsett hur d går och att man slipper förklara om d är något. Jag kommer gå hem när jag inte orkar mer. Är i vecka 10 nu. Jag har sagt att jag inte riktigt vet när jag kommer tillbaka allt beror på hur d går och hur man känner sig. Han förstår och vi är väldigt öppna på våran arbetsplats, lite mer som en familj :)


    Du har kolla så att alla färger och lösningsmedel är ok för dig? Och att det inte är lämpligt att arbeta med andningsskydd då du har högre behov av syresättning som gravid?
Svar på tråden Gravid hantverkare