• Sat 16 Jan 2021 07:01
    4132 visningar
    5 svar
    5
    4132

    Till er som lever i öppet förhållande

    Jag och min man har sedan något år en öppen relation och jag är förundrad över hur befriande det är. Ingen utav oss har svartsjuketendenser och vi har en djup, trygg och fantastisk relation. 


    Just nu är det bara min man som träffar någon annan och jag känner ibland att vår relation har bara vunnit på "öppenheten". Jag känner ingen svartsjuka alls, men är lite avundsjuk ibland :P

    Jag avskyr dejtande och även om jag är sugen på att också få testa på, känner jag själv att det inte är värt mödan (är en ganska osocial person) så det är enbart pga min "ovilja/lathet/feghet" som jag inte träffar någon.


    Ni som har längre erfarenhet av detta, har ni upplevt det som besvärligt när det blivit ojämt, dvs att ena parten träffar andra medan den andre inte gör det? 


    Tycker ni det är skillnad på om det handlar mest om sex eller förälskelse? 


    Hur mycket berättar ni för varandra om era andra relationer? Både maken och jag ser vårt förhållande som det primära, och vi är väldigt öppna och ärliga med varandra, vilket jag antar är en förutsättning för vilket förhållande som helst.


    Jag kan tycka det är lite jobbigt med en del människors reaktioner när vårt förhållande kommer på tal. En del blir förfärade, andra blir genast domedagsprofeter och tror att han kommer lämna mig för den andra. Som om vi inte är mogna och kommunicerande personer!
    Hade jag inte varit så trygg i vår relation hade det varit fasansfullt! Jag förstår helt och hållet om par vill vara monogama, det är deras beslut, men varför är det så svårt för dom att tänka sig de positiva bitarna?


    Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter skulle jag bli glad! :)

  • Svar på tråden Till er som lever i öppet förhållande
  • Anonym (Lill)
    Sun 17 Jan 2021 08:58
    #1

    Vi har haft det öppet i nästan två år. Vi pratar inte så mycket om vem vi träffar osv, det är liksom något vi håller för oss själva av många anledningar.

    Jag som normalt sett har varit en väldigt svartsjuk person trodde att det skulle vara svårt att öppna förhållandet men jag upplever tvärtom. Jag är aldrig svartsjuk längre. Det är som om vår öppenhet skapade mer trygghet i förhållandet.

    Jag tycker det är väldigt roligt att dejta och har dejtat några, har haft sex med några och har haft en älskare en längre tid. Tycker det är spännande att träffa nya människor och jag tycker det är kittlande att tänka att min man träffar andra också även om jag inte vill veta några detaljer.

    För mig är sexet det primära, och ibland blir det flyktiga förälskelser. Det lyfter mitt välmående och skapar mer Lycka och kärlek i förhållandet med min man.

  • Anonym (Varfö­r)
    Sun 17 Jan 2021 09:02
    #2

    Hur kom ni fram till att ni ville ha det från början ?

  • Anonym (Undra­r)
    Tue 19 Jan 2021 21:20
    #3

    Vi har pratat lite om det men tycker det är svårt då vi har barn. Har ni barn? Hur mycket märker dem?

  • Anonym (Lill)
    Fri 22 Jan 2021 20:24
    #4
    Anonym (Undrar) skrev 2021-01-19 21:20:21 följande:

    Vi har pratat lite om det men tycker det är svårt då vi har barn. Har ni barn? Hur mycket märker dem?


    Jag har barn, men jag och min sköter allt i anslutning till arbetstid eller försöker vara hemma innan läggning på kvällen. Äldsta är snart tolv och hon har aldrig undrat. Inget konstigt att föräldrarna har ett socialt liv.
  • Mon 8 Mar 2021 10:17
    #5

    Jag å min sambo är öppen om allt hon heter theådåra jätte mysig

Svar på tråden Till er som lever i öppet förhållande