• Anonym (Arv)

    Är det elakt av mig?

    Min mamma gick bort här i november och innan hon dog eller snarare för flera år sen blev jag lovad hennes övernattningslägenhet i stan. Hon gav mig alla nycklar och jag har bott där i fyra år nu. Har betalat små renoveringar och tapetserat om samtliga rum. Mamma har hela tiden sagt att det är min lägenhet.

    Hon har till och med skrivit till föreningens styrelse och sagt att jag tagit över och styrelsen har godkänd mig.

    Hon har gjort klart att jag ska få lägenheten, MEN nu när hon dog så finns det inget testamente någonstans och lägenheten som är mitt hem blir lika mycket min systerns enligt juristen, och att jag får ta en del av mitt arv och köpa ut syrran ur mitt eget hem. Ok jag är med så långt och säger inget om det då pengarna räcker till att jag gör det.

    MEN jag vet att syrran för några år sedan fick av mamma hela kontantinsatsen till sitt husköp. Vilket är samma värde som den lilla tvåa jag har. Jag funderar på att berätta detta för den jurist vi har anlitat för arvskiftet, men nu är min pappa jättearg och menar på att det kan jag inte berätta för det skulle syrran förlora på och så ?sniken? kan jag väl inte vara.

    Nähä men för mig blir det ju jätteorättvist annars.

    Men pappa menar att handpenningen var en överenskommelse mellan mamma och honom att syrran skulle få.

    Mina föräldrar är skilda sedan flera år och var så även när handpenningen betalades ut till syrran, men från mammas konto

    Bör jag skvallra för juristen? Jag känner mig orättvist behandlad

  • Svar på tråden Är det elakt av mig?
  • Shakira88

    Såklart du ska. Ni har ju fått något till samma värde båda två som jag förstår det. Vad säger din syster om det?

    Om.ni fått lika mycket tidigare så varför ska du köpa ut henne nu?

  • Anonym (Mimmi)

    Det är inte att skvallra utan att upplysa om viktig information.
    Självklart ska du berätta, det går ju lätt att bevisa genom banken.

  • Anonym (Nej)

    Nej, du ska inte blanda ihop de där sakerna. Vad man ger som gåva kan ibland ses som förskott på arv men din pappa kommer ju intyga på din systers sida att det inte alls var så, och då står du där och får ändå dela på lägenheten men dessutom kommer du lyckas göra dig ovän med både din pappa och din syster. Är det värt det...?

  • Dexter dot com

    Självklart ska du informera om det ! Låter konstigt att din syster själv inte tar upp det med tanke på att hon inte har några problem att vilja ta del av lägenheten du blivit lovad.

  • Anonym (Arv)

    Men kan han verkligen det flera år senare, då det finns bevis för att pengarna gått från mammas konto till syrran och det rör sig om flera hundratusen och det finns ingenting skrivet att det var enbart en gåva till en av oss. Dessutom kan väl pappa inte intyga något som rör mammas konto utan att det finns skriftligen efterlämnat från mamma. Våra föräldrar har ju inte levt tillsammans på över 40 år.


    Anonym (Nej) skrev 2021-01-16 11:25:23 följande:

    Nej, du ska inte blanda ihop de där sakerna. Vad man ger som gåva kan ibland ses som förskott på arv men din pappa kommer ju intyga på din systers sida att det inte alls var så, och då står du där och får ändå dela på lägenheten men dessutom kommer du lyckas göra dig ovän med både din pappa och din syster. Är det värt det...?


  • Anonym (Kvinna)

    Ja!

    Vad är det för fel på din pappa och din syster undrar jag?


    De båda borde skämmas och det rejält.
    Äckligt.

  • Limeblad

    Om din mamma sagt att du fått lägenheten och du är medlem i föreningen sen innan så har du ju fått den i gåva. Hova räknas dock som förskott på arv. Det gäller ju både till dig och din syster.

  • Anonym (Laura)

    Jag tycker att det låter väldigt vettigt att berätta om det. Det är ju varken fult eller sniket på något sätt. Ni båda fick hjälp av er mamma att skaffa boende, till ungefär samma pris dessutom. Perfekt! Jag tycker sällan att saker måste ha millimeterrättvisa, men det låter ju bara sunt att ta upp sån viktig info med juristen. 

  • Anonym (berätta)
    Anonym (Nej) skrev 2021-01-16 11:25:23 följande:

    Nej, du ska inte blanda ihop de där sakerna. Vad man ger som gåva kan ibland ses som förskott på arv men din pappa kommer ju intyga på din systers sida att det inte alls var så, och då står du där och får ändå dela på lägenheten men dessutom kommer du lyckas göra dig ovän med både din pappa och din syster. Är det värt det...?


    Man ska ändå informera. Juristen kanske säger exakt som du skriver här, men då har de i af kollat upp saken. 

    Om TS mamma hade meddelat föreningen att TS tog över och de godkände det, så är väl det ändå en form av bevis kring övernattningslägenheten. Börja där, TS. Berätta allt du kan komma på för juristen. 
  • Anonym (Hm)

    Jättekonstigt av din pappa att bete sig så.

    Säg till han. Allt kommer läggas upp på bordet. Därefter är det arvskiftaren som bestämmer hur det blir.

    Båda ni har ju fått förskott på arv så självklart ska det tas upp!!! Finns inget fel i det!

    Ska din pappa hålla på sådär så hade jag personligen starkt över ägt att bryta kontakten med honom.

    Har pengarna betalts ut ifrån din mammas konto så borde det inte spela någon roll om vad han kommer att säga. Om han i sin tur inte kan bevisa att ex halva summan kommer ifrån honom ursprungligen till din systers fördel. Så visst kan det kosta dig kanske lite för tillfället. Men när han sen går bort så blir ju den summan som ett förskott på arv till din syster och då får du tillbaka det förmodar jag.

    Sen förstår jag inte vad din pappa har.med din mammas bortgång att göra då de var gifta eller tillsammans ens på väldigt många år. Ärver inte han något så har han inget med boupptäckningen med att göra och är heller inte en av dom ska komma på de mötet / möten som det innebär om ni nu inte är under 18 någon utv er, dig och din syster då.

    Jag hade skällt ut han och talat om tydligt att för drt första har han inget med att göra. Och för det andra så är isåfall han och din syster snikna mot dig, då han / dom inte vill att allt kommer upp på bordet!

    Det är precis tvärtom när det gäller arvskifte, att det ska bli så rättvist som möjligt. Sanslöst av din pappa.

Svar på tråden Är det elakt av mig?