Jag skulle säga att det beror på undervisningen och vilket stadie det gäller.
Vi valde nämligen det i högstadiet eftersom vi var missnöjda med den kommunala skolan där vi bodde, och det fanns en profilskola i stan riktad mot matte/natur i stan men som då pga sin geografiska placering också hade mycket invandrade barn i klasserna. De var tre helsvenskar i en klass på 20, och en majoritet pojkar.
När han började hade skolan just kastat ut två elever från klassen som varit för stökiga och det var mycket fokus på ordning.
Risken att ett barn som redan hört sitt språk i 13 år och har välutbildade föräldrar börjar tala med brytning eller får ett mindre ordförråd är tämligen liten, skulle jag säga, så den oron kan man lämna om det gäller högstadiet. Men det är troligt att de lär sig svordomar på fler språk än normalt.
Han hade med sig sin bästa kompis som är halvsvensk, vilket gjorde deras gemensamma integration i klassen lättare. Båda hade också tränat kampsport sen de var fem, så det vore inte så smart av någon att bråka med dem fysiskt och det gjorde ingen heller under de tre åren vad vi vet. Inga försvunna mobiler eller andra saker heller.
Men jag vet klart att det finns högstadieskolor som är skräckexempel också med mobbing och slagsmål, min egen gamla skola som jag gick på en gång sägs vara helt hopplös idag.
Vad som hänt på de tre åren i en "invandrarklass" här:
Min son har lärt sig hur hans kompisar har det och bor, en hel del om andra kulturer och mat och nu finns det knappt något han inte äter, prova kan man alltid tycker han.
Han har lärt sig lite hur det nya Sverige tänker, och att man verkligen inte kan dra alla över samma kam. Det finns de som är superambitiösa, både barn och föräldrar, och det finns de som bara längtar hem, saknar att höra till någonstans och inte kan se hur de ska kunna bygga sig ett liv här. Föräldrarnas motivation har givetvis en stor betydelse också för barnen.
Han har sett klassens busar härja med fyrverkerier runt nyår, men höll själv säkerhetsavstånd. Han vet att de är lite galna, en kille vill bli youtuber och höll på att dränka sig själv en gång när han skulle spela in en film på tunn is.
De i klassen som hade svårast att fokusera skolkade ofta, men då störde de i alla fall inte resten av klassen. Även om både sonen och vi klart undrar hur det ska gå för de eleverna efter grundskolan.
Han fick bra betyg, övergången till gymnasiet har gått bra och betygen fortsätter komma. Så bara lärarna är okej och det finns studiero i klassen så finns det inget som säger att man "förstör" sin skolgång för att man bor i ett område med mycket invandrare.