• Sat 16 Jan 2021 23:10
    1303 visningar
    11 svar
    +1
    11
    1303

    Är det skillnad på komlimanger och beröm?

    Jag tänker som så här.

    Komplinmanger - något man får för sin personlighet eller utseende, alltså för den man är.

    Beröm - något man får för det man presterar, t.ex. att man är duktig på jobbet eller någon sport.

    Någon som resonerar annorlunda eller håller ni med?

  • Svar på tråden Är det skillnad på komlimanger och beröm?
  • Anonym (Sara)
    Sun 17 Jan 2021 08:29
    #1

    Man kan absolut få komplimanger för sina prestationer.

  • Anonym (J)
    Sun 17 Jan 2021 08:40
    #2

    Ja det är skillnad. Det du skriver stämmer.

  • Anonym (oooo)
    Sun 17 Jan 2021 09:21
    #3
    +1
    Arcnice skrev 2021-01-16 23:10:21 följande:

    Jag tänker som så här.

    Komplinmanger - något man får för sin personlighet eller utseende, alltså för den man är.

    Beröm - något man får för det man presterar, t.ex. att man är duktig på jobbet eller någon sport.

    Någon som resonerar annorlunda eller håller ni med?


    Ja det stämmer. 
    Jag läste någonstans att beröm ger man efter att något har utförts medan komplimanger kan man ge när som helst, tex då innan man gjort något, för att personer har en egenskap som man vet kommer leda till att personen lyckas med något. 

    Läste också lite finurligt att beröm är för framåtandan, att personen gett sig på något  och lyckats. Tex om ett barn lärt sig att cykla. 
  • Sun 17 Jan 2021 10:11
    #4

    Tycker de båda  används lite hur som, men att komplimanger oftast används för mer ytliga saker.

  • Litenm­enhård
    Sun 17 Jan 2021 10:18
    #5

    Jag håller med TS. Komplimanger ges oftast för ytliga saker. Till exempel: "Vad fin du är i håret idag". Medan beröm oftast ges för någon prestation. Till exempel: " Bra gjort på tentan". 


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Wed 20 Jan 2021 08:22
    #6

    Båda kan ges för samma saker, men komplimang (enl. mig då) är nåt som inte behöver stämma utan man säger mest för att vara snäll (du brukar ju alltid vara snabb med det här), medan beröm är verkligen en utmärkelse för nåt (gud, vad fort löste du problemet!).

  • Wed 20 Jan 2021 08:24
    #7

    Men det är inte beröm om man vill påpeka på nåt man inte påverkar själv, utan endast en komplimang (vilken fin ögonfärg du har).

  • Litenm­enhård
    Wed 20 Jan 2021 08:32
    #8

    Det känns som att en komplimang inte alltid behöver vara ärlig. Lite som du var inne på @brallison. Medan beröm känns mer äkta.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Wed 20 Jan 2021 12:39
    #9
    Litenmenhård skrev 2021-01-20 08:32:44 följande:

    Det känns som att en komplimang inte alltid behöver vara ärlig. Lite som du var inne på @brallison. Medan beröm känns mer äkta.


    Intressant. Jag har aldrig reflekterat över skillnad i ärlighet bakom, men ni har kanske rätt där.
  • Litenm­enhård
    Wed 20 Jan 2021 14:43
    #10
    Arcnice skrev 2021-01-20 12:39:53 följande:
    Intressant. Jag har aldrig reflekterat över skillnad i ärlighet bakom, men ni har kanske rätt där.
    Så tänker jag i alla fall. Jag kan ju ha fel, men.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Lilo)
    Wed 20 Jan 2021 15:43
    #11

    Jag tycker nog att de är rätt utbytbara.

    Om någon säger att jag är grym på att förhandla så är det enligt mig en komplimang, men den ingår i "duktig på jobbet" och gäller inte mitt utseende eller så, och det är även en sak man kan träna på.

    När jag får översvallande beröm för min matlagning av vänner gäller detta något jag gör, alltså en form av prestation.

    Eller? Skrattande

Svar på tråden Är det skillnad på komlimanger och beröm?