• Tue 19 Jan 2021 13:38
    570 visningar
    5 svar
    5
    570

    Efter föräldrarledighet

    Jag behöver lite råd, är föräldrarledig sen i augusti -20 och har tagit ut ganska många dagar, första barnet så jag har inte haft koll på allt riktigt. Nu börjar ju dagarna gå åt och jag vet inte ens om jag kommer kunna vara hemma i ett år, de på lägsta nivå får man ju inte alls mycket för!

    Har inget jobb att gå tillbaka till då jag blev uppsagd under pandemin så min fråga är:

    Hur blir det efter mina dagar är slut, får jag gå tillbaka till a-kassan och måste jag då ha skolat in barnet på förskola för att få a-kassa? (Vet att hen måste vara 1 år för fsk) För om jag får jobb måste jag ju kunna lämna barnet. Min mamma har sagt att hon kan ställa upp och ha barnet om jag får jobb, får man göra så? Pappan kan givetvis ta ut nån månad av de dagarna som han måste ta ut. Han har fört över en del dagar till mig redan.

  • Svar på tråden Efter föräldrarledighet
  • Anonym (Boel)
    Tue 19 Jan 2021 14:09
    #1

    Du har rätt till barnomsorg om du har a-kassa, svar ja. Eftersom du förväntas stå till arbetsmarknadens förfogande och vara redo för att jobba om du får ett.
    Hur många timmar ditt barn får gå på fsk kan variera mellan kommuner. Gå in på din kommuns hemsida och kolla vad som gäller där du bor.

  • Tue 19 Jan 2021 15:25
    #2

    Börjar med att blanda upp dagarna med de lägsta betalda.

  • Tue 19 Jan 2021 16:28
    #3
    Drottningen1970 skrev 2021-01-19 15:25:15 följande:

    Börjar med att blanda upp dagarna med de lägsta betalda.


    Försökte planera enda till augusti i år med lägsta dagarna men då stod det att jag måste ta ut 180 dgr på sjukpenningnivå innan jag kan använda de lägsta
  • Tue 19 Jan 2021 16:35
    #4
    Missmissis2 skrev 2021-01-19 16:28:33 följande:

    Försökte planera enda till augusti i år med lägsta dagarna men då stod det att jag måste ta ut 180 dgr på sjukpenningnivå innan jag kan använda de lägsta


    Ja så är det av någon anledning, så du kan ju göra så att du försöker leva snålare nu när du bara tar ut SGI-dagar och så sparar du en del av de pengarna att ha som backup när du börjar blanda med lägstanivådagarna som är värda mindre.
  • Anonym (Allts­å)
    Tue 19 Jan 2021 19:34
    #5

    Hur kan ni inte ha möjlighet att vara hemma tills barnet är ett?

    Ni har gemensamt 480 dagar. Antingen för pappan över allt utom sina 90 och är hemma 90 dagar. Eller så är han hemma alla de dagar han inte för över?

    Så länge du har barnomsorg om du har barnomsorg om du får jobb så har du rätt till a-kassa. Så din mamma kan absolut ta barnet.

Svar på tråden Efter föräldrarledighet