• Anonym (vet inte)

    Hur gör man?

    Jag saknar jobb, är inskriven på arbetsförmedlingen, har sökt försörjningsstöd men klarar inte att söka jobb så arbetsförmedlingen undrar om jag vill bli utskriven. Men jag måste ju söka jobb för att få försörjningsstöd och då vara inskriven. Jag förstår bara inte hur jag ska göra, misslyckas lite för mycket. Vart behöver jag vända mig? Vet ni?

  • Svar på tråden Hur gör man?
  • Anonym (vet inte)
    Anonym (,,) skrev 2021-01-19 19:04:16 följande:

    Hur gammal är du, har du nånsin haft ett jobb o hur fick du det isf?


    Jag är vuxen, har haft jobb innan, har råkat lite illa ut eller klantat mig, beroende på hur man ser det. Har nu inte jobbat på många år och börjar ge upp. Jag har på ett vis full arbetsförmåga och på ett annat ingen alls, enligt min egna oprofessionella bedömning. Vet bara inte hur jag ska göra.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (vet inte) skrev 2021-01-19 19:45:47 följande:
    Jag är vuxen, har haft jobb innan, har råkat lite illa ut eller klantat mig, beroende på hur man ser det. Har nu inte jobbat på många år och börjar ge upp. Jag har på ett vis full arbetsförmåga och på ett annat ingen alls, enligt min egna oprofessionella bedömning. Vet bara inte hur jag ska göra.
    Låter som att du behöver prata med en läkare.
  • Anonym (vet inte)
    Anonym (FYI) skrev 2021-01-19 17:02:37 följande:

    Det som spelar roll är ATT du söker, inte hur många jobberbjudanden du får. Fortsätt söka. Vad är alternativet? Noll inkomst -> Vräkt -> Bo på gatan? Nej tack.


    Jag har inte jobbat på länge, inte klarat att betala hyran heller och fått pengar till mat och räkningar av snälla människor.

    Om jag inte klarar av att söka då? Det handlar inte om ett val, jag gör det inte för att det känns övermäktigt. Dumt, jag vet.
  • Anonym (vet inte)
    Anonym (Sök hjälp!) skrev 2021-01-19 18:26:13 följande:

    Fast då behöver du ju söka hjälp för ditt mående och bli sjukskriven istället. Försök att ta tag i det så fort du kan! Även om det kan vara som ett oöverstigligt berg bara att boka en läkartid, så är det det du behöver göra.


    Jag har funderat på det, sökte hjälp via en app, fick prata med en psykolog och denne gav mig något formulär som tydligen visade att jag har en del ångest. Arbetsförmedlingen ville ju att jag skulle kontakta vården så du har nog rätt även om det tar emot.
  • Anonym (Sök hjälp!)
    Anonym (vet inte) skrev 2021-01-19 19:56:30 följande:
    Jag har funderat på det, sökte hjälp via en app, fick prata med en psykolog och denne gav mig något formulär som tydligen visade att jag har en del ångest. Arbetsförmedlingen ville ju att jag skulle kontakta vården så du har nog rätt även om det tar emot.
    Åh, jag fattar precis hur jobbigt det kan kännas, men tro mig - det är det absolut bästa du kan göra för dig själv. Det du beskriver låter väldigt mycket som en (utmattnings)depression - och ja, det kan man ha även när man tycker att man inte gjort nåt vettigt på en evighet... speciellt då, skulle jag vilja säga. Önskar dig all lycka till.
  • Anonym (Sök hjälp!)
    Anonym (vet inte) skrev 2021-01-19 19:50:32 följande:
    Jag har inte jobbat på länge, inte klarat att betala hyran heller och fått pengar till mat och räkningar av snälla människor.

    Om jag inte klarar av att söka då? Det handlar inte om ett val, jag gör det inte för att det känns övermäktigt. Dumt, jag vet.
    Det är inte det minsta dumt. Man väljer inte själv att ha ångest och/eller depression. Och det är precis som du säger: man kan inte göra saker. Det bara tar stopp liksom. Det blir fullständigt oöverkomligt att göra nåt. Men som sagt: det finns hjälp att få, så det är det bästa du kan göra: att söka vård.
  • Anonym (Sök hjälp!)
    Anonym (vet inte) skrev 2021-01-19 19:50:32 följande:
    Jag har inte jobbat på länge, inte klarat att betala hyran heller och fått pengar till mat och räkningar av snälla människor.

    Om jag inte klarar av att söka då? Det handlar inte om ett val, jag gör det inte för att det känns övermäktigt. Dumt, jag vet.
    Det är inte det minsta dumt. Man väljer inte själv att ha ångest och/eller depression. Och det är precis som du säger: man kan inte göra saker. Det bara tar stopp liksom. Det blir fullständigt oöverkomligt att göra nåt. Men som sagt: det finns hjälp att få, så det är det bästa du kan göra: att söka vård.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (vet inte) skrev 2021-01-19 19:50:32 följande:
    Jag har inte jobbat på länge, inte klarat att betala hyran heller och fått pengar till mat och räkningar av snälla människor.

    Om jag inte klarar av att söka då? Det handlar inte om ett val, jag gör det inte för att det känns övermäktigt. Dumt, jag vet.
    Nej, det är inte dumt. Ibland kan man inte påverka sin situation. Men istället för att söka arbeten måste du prata med en läkare ang sjukskrivning.
  • Anonym (vet inte)

    Tack! Jag har så svårt att förstå att jag inte kan men känner ju ett tungsinne jag inte blir kvitt. Får ta mod till mig och höra med vårdcentralen.

  • Anonym (Sök hjälp!)
    Anonym (vet inte) skrev 2021-01-19 21:32:09 följande:

    Tack! Jag har så svårt att förstå att jag inte kan men känner ju ett tungsinne jag inte blir kvitt. Får ta mod till mig och höra med vårdcentralen.


    Gör det! Lycka till!
  • Anonym (A)
    Anonym (vet inte) skrev 2021-01-19 21:32:09 följande:
    Tack! Jag har så svårt att förstå att jag inte kan men känner ju ett tungsinne jag inte blir kvitt. Får ta mod till mig och höra med vårdcentralen.
    Lycka till.
  • caramia

    Har du utbildning? Annars är det ju läge nu under Corona att utbilda sig. Yrkesutbildningar kan du ju läsa med aktivitetsstöd, så du behöver inte ta lån. Jobbar som handledare på Stöd och matchning, så jag träffar ganska ofta personer i din situation.

  • Anonym (smågodis)
    Anonym (vet inte) skrev 2021-01-19 19:45:47 följande:
    Jag är vuxen, har haft jobb innan, har råkat lite illa ut eller klantat mig, beroende på hur man ser det. Har nu inte jobbat på många år och börjar ge upp. Jag har på ett vis full arbetsförmåga och på ett annat ingen alls, enligt min egna oprofessionella bedömning. Vet bara inte hur jag ska göra.
    Ja, bra idé söka till vården, du kanske kan få en diagnos och kan sedan anpassa jobb till hur just du fungerar?

    Just nu kanske SOC kan hjälpa dig, du måste ju ha pengar till räkningar?

    Om du blir sjukskriven av läkare så är det försäkringskassan du får pengar från. Om det blir F-kassan, glöm inte söka bostadstillägg ifall du har rätt till det, fråga dem.
  • Anonym (,,)
    Anonym (vet inte) skrev 2021-01-19 19:45:47 följande:
    Jag är vuxen, har haft jobb innan, har råkat lite illa ut eller klantat mig, beroende på hur man ser det. Har nu inte jobbat på många år och börjar ge upp. Jag har på ett vis full arbetsförmåga och på ett annat ingen alls, enligt min egna oprofessionella bedömning. Vet bara inte hur jag ska göra.
    Det hela låter lite luddigt på mig, finns det möjligen nån diagnos i bakgrunden? Eller misstankar om det. Då du varit beroende av andra för att kunna betala mat o hyra.

    Eller om det är nåt med missbruk kanske.
Svar på tråden Hur gör man?