• Tue 19 Jan 2021 19:02
    2191 visningar
    12 svar
    12
    2191

    Hur gör ni med er utekatt när ni åker på semester?

    Vi har börjat funderat på hur vi ska göra med vår 1 åriga sibirisk utekatt när vi ev åker på ngn veckas semester i sommar?De behöver ju tillsyn 2 ggr per dag men hur funkar det om man har en utekatt som kanske är ute när kattvakten kommer och ska titta till den?Dessutom är vår katt inte ute på nätterna utan från kl 20 på kvällen får den vara inne tills morgonen efter. Nu går han inte så långt utan håller sig i området och oftast kommer när man kallar på honom.

    Hur har ni andra löst detta?

  • Svar på tråden Hur gör ni med er utekatt när ni åker på semester?
  • Tue 19 Jan 2021 19:45
    #1

    Någon kommer förbi varje dag och släpper ut eller in och kollar mat och vatten. Mina tre har sällskap av varann och detta fungerar i både en vecka och två.

  • Tue 19 Jan 2021 19:58
    #2
    +1

    Antingen får ju kattvakten förbinda sig till att faktiskt ge tillsyn 2 gånger dagligen, även om det tar en stund för katten att dyka upp eller så får man försöka hitta någon som kan tänka sig att bo i huset medan man är borta.

    Ett tredje alternativ är vistelse på pensionat, kanske den lösning jag hade rekommenderat om man ska vara borta länge. Hur mycket man än litar på sin kattvakt så vill jag inte gärna chansa.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Tue 19 Jan 2021 21:05
    #3

    Vi har snälla grannar som kunnat ställa upp som kattvakt så tillsyn och in och utsläppning har inte varit något problem.

  • Gameof­throne­s
    Wed 20 Jan 2021 03:41
    #4
    +1

    Varför skaffar man husdjur? Man måste väl ha framförhållning för sina medlemmar i familjen. Det är ju inte så svårt fråga övriga familjen, släktingar, vänner grannar. Anledningen att jag ställde den frågan det för att du börjar med hur ska vi göra med våran katt? Tolkningsfråga.

    Vi har hundar och andra djur dem följer med eller stannar hos människor som vi litar på.

  • Wed 20 Jan 2021 05:40
    #5

    Jag har kattlucka så min katt är inte alltid inne när kattvakten kommer men då kommer kattvakten 1-2 gånger extra tills katten kommit hem och hon ser att den är ok. Det är grannen som kollar till den om jag är borta 1-2 dagar. Gäller det längre tid har jag haft vänner boendes här så .

  • Jonnyn­ilsson
    Wed 20 Jan 2021 07:25
    #6

    Jag är den snälla grannen som ser till grannens katt när de tar en weekendresa då och då. Grannarna med katten är mestadels hemma så det är ingen större uppoffring. Och det bidrar till god grannsämja.

  • Wed 20 Jan 2021 17:35
    #7
    Jonnynilsson skrev 2021-01-20 07:25:16 följande:

    Jag är den snälla grannen som ser till grannens katt när de tar en weekendresa då och då. Grannarna med katten är mestadels hemma så det är ingen större uppoffring. Och det bidrar till god grannsämja.


    Grannar som dig vill man ha !!
  • Jonnyn­ilsson
    Thu 21 Jan 2021 07:36
    #8
    Dexter dot com skrev 2021-01-20 17:35:34 följande:
    Grannar som dig vill man ha !!
    Tack!

    Vi har byggt upp god grannsämja i vårt kvarter. Vi hjälps åt att hålla koll på varandras hus när någon är bortrest.

    Men vi umgås inte och bjuder inte in varandra på middagar eller liknande vilket en del vänner tycker är konstigt. Men vi är nöjda med att hålla ett lagom avstånd och då och då snacka lite skit och dela en öl över staketet. Jag är ju dessutom ofta ute och går med hunden så den varma årstiden blir det en hel del pratande :)
  • Thu 21 Jan 2021 07:59
    #9

    Mina pensionerade föräldrar kommer varje dag och tar en fika i vårt hem när vi är bortresta övriga året. Katten får då kel och möjlighet att komma och gå lite. Stannar han ute ställer de ut mat till honom tills nästa dag. Har även haft en granne som kollar till, men mina föräldrar gillar uppgiften och blev småttbesvikna över att inte vara behövda.

    På sommaren brukar katten få vara på "kollo" och bor med dem på en gård de veckorna som vi har semester och flackar runt.

  • Sun 28 Feb 2021 09:27
    #10

    Tack för alla svar. Vi har grannar som skulle kunna hjälpa till, men jag är bara betänksam över att de kanske måste vänta länge på honom för att släppa in katten för natten.

  • Sun 28 Feb 2021 09:43
    #11

    Jag fixar grannens katt när de är borta.
    Helst vill han ha sällskap när han äter, fast bara när husse och matte är borta. Solig
    I gengäld fixar han råttor och möss hos oss. Det är guld värt! Katt

  • Sun 28 Feb 2021 10:02
    #12

    Om ni reser bort på sommaren så är det väl ingen katastrof om katten inte sover inne om natten? Ordna så den har tillgång till färskvatten och ett skydd för vind och regn med något mjukt att ligga på så klarar den sig fint.

    Blir den hungrig nog så lär den komma fram när kattvakten kommer om den är van vid folk.

    Vad du än gör så stäng inte in den på ett kattpensionat bara, det är psykisk misshandel att göra så mot en utekatt.

Svar på tråden Hur gör ni med er utekatt när ni åker på semester?