• Tue 19 Jan 2021 20:38
    1720 visningar
    10 svar
    10
    1720

    Står inte ut med min tonåring!

    Jag orkar inte med min tonårsdotter längre. På riktigt, fantiserar om att bara sätta mig i bilen och åka långt, långt iväg. Hon är så förbaskat elak, helt omöjlig att prata med och samma skitbråk rullar om och om igen. Vi har dessutom hästar tillsammans och spenderar därför mycket tid tillsammans, som liksom inte går att strunta i. Vilket jag verkligen skulle behöva göra just nu, för min egen sinnesros skull. Har så svårt oxå att känna att det är ok att jag lägger så mycket av min egna energi, ork och pengar på hennes fritidsintresse när hon beter sig så illa. Samtidigt vet jag ju att det på sikt säkert ger bra saker att vi har mycket tid tillsammans och att hon mår bättre av djuren. Frågan är bara hur mycket av min mentala hälsa som finns kvar när hon väl flyttat hemifrån ????

    Kan någon snälla säga att det blir bättre vartefter? Nu har det varit svinjobbigt i drygt ett år..

  • Svar på tråden Står inte ut med min tonåring!
  • Anonym (Hälsa­)
    Tue 19 Jan 2021 20:47
    #1

    Hon kanske inte själv mår bra. Hunden på katten, katten på råttan osv. Hennes frustration går tyvärr över dig när hon inte vet var den ska ta vägen. Kompisar, skolan, framtiden eller något.

    Har du frågat henne varför hon är elak? Fråga varför säger du så? Beter du dig på samma sätt med lärare eller kompisar? Om inte, varför gör du det med mig?

  • Anonym (Q)
    Tue 19 Jan 2021 21:19
    #2

    En sak ni kan göra är att sluta gå varandra i hälarna. Om ni har hästar att sköta, gör det var och en för sig! På skilda tider helst!

  • Anonym (Jenny­)
    Tue 19 Jan 2021 22:00
    #3

    Du ger inte så mycket detaljer, men har du frågat henne varför hon är så elak?

    Jag hade inte fortsatt med hästarna om det var mer negativt än positivt för mig. Tror du att hon är mogen nog att höra ett sådant budskap? Inte som ett ultimatum, men att du säger att den här situationen sliter för mycket på dig och att du inte kan fortsätta med hästarna om hon inte kan visa lite basal respekt. Lägg fram det som ett problem så att hon kan vara med och lösa det. Du letar inte efter något perfekt, friktionsfritt uppförande, men balansen måste skifta till ett bättre läge.

    Tonåringar är inte lätta och de har det inte lätt. Hur gammal är hon? Ofta blir det lite lättare efter något jävligare år, så det är värt att hålla ut.

  • Anonym (Fd hästäg­are)
    Tue 19 Jan 2021 22:52
    #4

    Ngt du skrev fick mig att tro att hästintresset främst är hennes. Om det stämmer föreslår jag att du säljer din höst och sen får hon själv vara i stallet/rida. Då nöterni inte lika mycket på varandra.

  • Anonym (Gabor Mate)
    Wed 20 Jan 2021 16:05
    #5
    +1

    Hon mobbar dig för att hon identifierar sig med sina vänner, och som barn gör.. måste man förakta allting som inte är "innegruppen".. Vet att det låter sjukt men läs Gabor Mate - why parents need to matter more than their peers.. så får du massa förklaringar och exempel på hur man vänder på relationen. Men det är verkligen det bästa för er båda att vända på situationen.. Om du har orken. Annars förlorar du henne och alla möjligheter för att ändra relationen, när hon flyttat hemifrån. Så säger Gabor Maté i varje fall :( 

  • Anonym (....)
    Wed 20 Jan 2021 16:11
    #6
    +1

    Hur gammal är hon? Kanske är ni för lika? Då krockar man gärna. Sätter du dig i försvar så fort hon säger nåt elakt? För oftast blir det en ond cirkel.

    Som vuxen måste du givetvis kunna sätta ner foten men samtidigt måste du som vuxen kunna vara den som inte bara blir arg och skäller massa tillbaka. Till 99% blir det oftast bättre med tiden. Många ungdomar, speciellt tonåriga flickor är kaxiga.

    Visa framförallt att du älskar henne. Visa även att du blir ledsen om hon säger elaka saker. Men skrik inte eller var elak tillbaka. Säg tex ? jag älskar dig men avskyr att vi bråkar såhär. Det gör mig ledsen.

  • Wed 20 Jan 2021 20:31
    #7
    Anonym (Gabor Mate) skrev 2021-01-20 16:05:18 följande:

    Hon mobbar dig för att hon identifierar sig med sina vänner, och som barn gör.. måste man förakta allting som inte är "innegruppen".. Vet att det låter sjukt men läs Gabor Mate - why parents need to matter more than their peers.. så får du massa förklaringar och exempel på hur man vänder på relationen. Men det är verkligen det bästa för er båda att vända på situationen.. Om du har orken. Annars förlorar du henne och alla möjligheter för att ändra relationen, när hon flyttat hemifrån. Så säger Gabor Maté i varje fall :( 


    Det finns en annan bok på samma tema skriven av en Kanadensisk barnpsykolog, Våga ta plats i dina barns liv heter boken. Han fokuserar på att man måste brytvapen primära anknytning som många barn och ungdomar idag har till vänner. Den primära anknytningen måste vara till föräldrarna säger han, annars blir barnen omöjliga att uppfostra. Gordon Neufeld heter författaren.
  • Anonym (Gabor Mate)
    Thu 21 Jan 2021 09:27
    #8

    Jaha vad fint, Gabor Mate och Gordon Neufeld är Co-authors till boken. Då finns den på svenska redan ???????????? jag rekommenderar den, verkligen.

  • Thu 21 Jan 2021 13:46
    #9
    Anonym (Gabor Mate) skrev 2021-01-21 09:27:29 följande:

    Jaha vad fint, Gabor Mate och Gordon Neufeld är Co-authors till boken. Då finns den på svenska redan ???????????? jag rekommenderar den, verkligen.


    Den svenska versionen är tyvärr slut på förlaget och inget nytryck planeras. Men det finns föreläsningar av psykologen Gordon Neufeld på youtube. Där kan man ta del av hans kunskap och långa erfarenhet alldeles gratis. Tex Kids need  is more than friends. På youtube.
  • Thu 21 Jan 2021 13:48
    #10

    Skulle vara Kids need us more than friends. Föreläsning på youtube med Gordon Neufeld.

Svar på tråden Står inte ut med min tonåring!