• Tue 19 Jan 2021 23:21
    1499 visningar
    15 svar
    15
    1499

    Hur får jag ut mitt vuxen barn ur huset

    Hej min äldsta son , svärdotter och barnbarn bor inne hos mig men det fungerar inte så hur får jag honom ur huset , att be eller berätta att han ska flytta är meningslöst det gör han inte , så hur ska jag göra det juridiskt korrekt?

  • Svar på tråden Hur får jag ut mitt vuxen barn ur huset
  • Anonym (v)
    Tue 19 Jan 2021 23:25
    #1

    Är de skriva / folkbokförda på adressen?

  • Tue 19 Jan 2021 23:49
    #2

    Ja det är mitt hus , orsaken dom bo hos mig är ekonomisk , jag har ingen skuld på huset så det är bara boende kostnader som vi delar på  (ca2500 kr vår) 
    Så jag fattar att han vill stanna kvar men det har hänt tillräcklig för att inte ville ha honom kvar.

  • Tue 19 Jan 2021 23:51
    #3

    OCH JA vi är allihop skriven på samma adress

  • Anonym (P)
    Wed 20 Jan 2021 00:29
    #4

    Hade jag varit du hade jag ringt kronofogdemyndigheten, de sysslar tydligen med avhysningar. När du pratat med dessa kan du säga till din son vad som gäller. Sen kan jag tycka att du har all rätt att ta ut en hyra även om du inte har lån på boendet och även detta kan du meddela din son, att du i sådana fall vill ha ett hyreskontrakt för tiden de bor där. Du ska inte behöva känna dig utnyttjad.

  • Anonym (Trist­)
    Wed 20 Jan 2021 00:34
    #5

    Börja med att du pratar med sonen och berättar att du vill att han och hans familj flyttar. Fråga om du kan hjälpa till med något men var tydlig med att det är hans ansvar och ge honom en rimlig tidsram.Om du inte tycker det händer något efter några veckor är det dags att du ger dem en skriftlig uppsögning. Ta reda på hur den ska formuleras för att vara juridiskt korrekt. I sista hand kan du få hjälp av Kronofogden.

  • Wed 20 Jan 2021 01:08
    #6
    Anonym (P)

     Det  handlar inte om pengar eller att jag känner mig utnyttjad , Jag hade gärna sett att det hade funkat men det gör det inte . Han blir förbannad så snart han ser mig och det går ut över alla som är närvarande .  Tack för din tid  och åsikt, jag ska ta kontakt med               Kronofogden .                                                                                           
  • Wed 20 Jan 2021 01:29
    #7
    Anonym (Trist­)
    Hej tyvärr så går det inte att snacka med honom om jag gör det så exploderar han , jag vill inte såga vad han yttra eftersom jag då få höra att jag ska blanda in polissen och det kommer inte ifrågan .  Om nån annan nämner mig så är det bara dra att helvete din jävla .... blanda dig inte in i mitt liv och det blir sagt på sånt aggressivt sätt så dom flesta som har varit med om ett utbrott gör det bara 1 gång . Båda jag och min son har AD/HD . Jag tänkte att idén med Kronofogden var bra men det fungerar inte för han vägrar inte att betala sin del av kostnader, har precis kollat up det . tack i alla fall för tid och råd
  • Anonym (S)
    Wed 20 Jan 2021 02:04
    #8

    Ett sätt kan vara att få dom att bli lite obekväma. Så att dom ikte står ut. Ta ut mer i hyra, delar ni på alla kostnader kring mat? Sköter dom om trädgård, städning och matlagning lika mycket som dig? Om inte så gör cheman på det. Skaffa hobby som får han att bli obekväm som tex lära dig nåt nytt instrument ocj öva tider dom ogillar, bjud över ett gäng pratglada vänner några gånger i veckan. Eller nåt annat skoj.

    Vilket dilemma alltså!! Har du erbjudit hjälp att söka lägenheter? Uppmuntrar du till det? Varför vill dom inte flytta?

  • Wed 20 Jan 2021 02:14
    #9

    Ge honom/dem tre månaders uppsägningstid skriftligt, sen kan de avhysas.

    lawline.se/answers/dispyt-med-ett-vuxet-barn

    Leta fler svar på Lawaline, du hittar nog ett som passar din exakta situation.

  • Anonym (vänli­gtråd)
    Wed 20 Jan 2021 16:10
    #10
    cann skrev 2021-01-20 01:29:59 följande:
    Anonym (Trist­)
    Hej tyvärr så går det inte att snacka med honom om jag gör det så exploderar han , jag vill inte såga vad han yttra eftersom jag då få höra att jag ska blanda in polissen och det kommer inte ifrågan .  Om nån annan nämner mig så är det bara dra att helvete din jävla .... blanda dig inte in i mitt liv och det blir sagt på sånt aggressivt sätt så dom flesta som har varit med om ett utbrott gör det bara 1 gång . Båda jag och min son har AD/HD . Jag tänkte att idén med Kronofogden var bra men det fungerar inte för han vägrar inte att betala sin del av kostnader, har precis kollat up det . tack i alla fall för tid och råd
    Jo men det ska funka. Det är en process. Du använder kronofogden, och faktumet att han inte vill följa betalningarna, som bevis för att få ut honom senare. Du får ut honom i slutändan på laglig väg.. Men den måste starta någonstans för att leda dit. :) 
  • GGN
    Wed 20 Jan 2021 16:18
    #11

    Be kronofogden om hjälp.

  • Anonym (vänli­gtråd)
    Wed 20 Jan 2021 16:24
    #12
    Anonym (S) skrev 2021-01-20 02:04:52 följande:

    Ett sätt kan vara att få dom att bli lite obekväma. Så att dom ikte står ut. Ta ut mer i hyra, delar ni på alla kostnader kring mat? Sköter dom om trädgård, städning och matlagning lika mycket som dig? Om inte så gör cheman på det. Skaffa hobby som får han att bli obekväm som tex lära dig nåt nytt instrument ocj öva tider dom ogillar, bjud över ett gäng pratglada vänner några gånger i veckan. Eller nåt annat skoj.

    Vilket dilemma alltså!! Har du erbjudit hjälp att söka lägenheter? Uppmuntrar du till det? Varför vill dom inte flytta?


    För att sonen är antagligen psykiskt sjuk och aggressiv... Asocial i värsta fall? "Det går inte att prata vett med någon som saknar vett" :( Jag lider fruktansvärt med denna mamma altså.. Ingen ro i sitt eget hem.
  • Anonym (Uggla­n)
    Wed 20 Jan 2021 16:48
    #13
    Anonym (vänligtråd) skrev 2021-01-20 16:10:30 följande:
    Jo men det ska funka. Det är en process. Du använder kronofogden, och faktumet att han inte vill följa betalningarna, som bevis för att få ut honom senare. Du får ut honom i slutändan på laglig väg.. Men den måste starta någonstans för att leda dit. :) 
    TS skriver iofs att han INTE vägrar betala. Men oavsett kan man alltid säga upp en inneboende.

    TS, jag utgår från att du har kontraktet på lägenheten. Då måste du ge en inneboende (oavsett vem det är) tre månaders uppsägning (om inte annat är avtalat i ett kontrakt er emellan).

    Gör uppsägning skriftligen och dokumentera också när det händer- skaffa appen ACR på din mobil, ring honom och säg att du säger upp honom och övriga så blir samtalet inspelat i mobilen. Du väljer efter varje samtal med ACR om det samtalet ska sparas eller inte.

    När det datumet kommer då uppsägningen går ut, om de inte har flyttat, så får du ringa Kronofogden och begära handräckning vid avhysning. Då har du gjort det som lagen kräver.

    Läs allt igen i mer detalj här:

    juridiktillalla.se/fraga/2019-01-03-hur-kan-man-bli-av-med-en-inneboende-som-inte-betalar-hyra
  • Anonym (Rekom­mender­at brev)
    Wed 20 Jan 2021 17:54
    #14

    Nu har jag ingen erfarenhet av detta, men tanker att man maste kunna bevisa nar man sagt upp sin inneboende, sa forutom telefonsamtalet som du spelar in sa tanker jag att du aven skulle kunna skicka uppsagningen som rekommenderat brev, dar det da gar att bevisa vilken datum han hamtat ut brevet, eller genom bud (nagon knackar pa och han skriver pa att han mottagit det nar de overracker forsandelsen). Sen ar det bara att vanta ut de 3 manaderna, utan att namna /tjata om uppsagningen (sa att du slipper brak under tiden). Nar tiden ar ute kommer Kronofogden och avhyser honom.

  • Anonym (ABC)
    Thu 21 Jan 2021 08:02
    #15

    Men vad säger hans fru egentligen? Eller är hon lika kuvad av honom som du är? 

    Varför vill du inte polisanmäla honom om det nu finns grund för det? Om inte för din skull så för hans frus skull och för dina barnbarns skull, de kan ju knappast må bra med honom heller. 

Svar på tråden Hur får jag ut mitt vuxen barn ur huset