• Thu 21 Jan 2021 08:21
    9105 visningar
    62 svar
    62
    9105

    Letrozol trots egen ÄL?

    Hej på er <3

    Då jag inte kunnat bli gravid på 10 månader sedan mitt ma så har vi nu kontakt med en klinik i Uppsala.

    Allt har sett fint ut på undersökningarna MEN jag testade mitt progesteron på egen hand 1 vecka efter ÄL och det var väldigt lågt. Jag verkar ha ägglossat men haft en dålig och svag follikel.

    Nu är tanken att jag kanske ska prova letrozol trots att jag har regelbunden (men svag) ägglossning. Någon annan som provat det? Hur har det gått?

  • Svar på tråden Letrozol trots egen ÄL?
  • Fri 5 Mar 2021 08:26
    #11
    Knytet25 skrev 2021-01-24 19:40:22 följande:

    Klart du kommer få bli Mamma! :)

    Hur länge sen är det du gjorde den medicinska aborten nu? Kroppen kanske tar lite tid på sig att komma tillbaka! Men lite tabletter gör nog susen! Kom mensen som du trodde denna månaden?

    Här har jag precis fått en glad gubbe på ÄL-test och tagit Ovitrelle för första gången! Såå Spännande!!


    Hej hur går det för dig?

    Jag tog min sista letrozol igår (dag7). Min temp leker dock sitt eget liv märker jag. Tempen är högre när jag tagit dom. Jag har tagit 2,5 mg så vi får se om det blir något fint ägg som syns på vul på tisdag (dag12).

    Har du haft några biverkningar?

    Jag har känt mig kokande på natten när jag vänt mig samt lite huvudvärk och illamående, annars har jag mått bra.
  • Fri 5 Mar 2021 09:24
    #12

    Hej!

    Jag har i två repriser tagit letrozol trots egen ÄL för att bli gravid och det har lcykats!! Första gången på första kuren (blev tyvärr missfall), sedan blev jag spontant gravid och fick en son som idag är 2,5 år.

    Nu med syskon försökte vi 8 månader själva utan resultat. Sedan tog jag letrozol i bruk igen och blev gravid efter 3:dje kuren.

    Så jag tror absolut på letrozol trots egen ÄL!

    För mig har det märkts så att åggblåsorna växt betydligt större än utan. När varit på VUL cd 11-12 har äggblåsan varit ca 19 mm med letrozol men bara 12 mm utan, så misstänker mina ägg lossnat innan de hunnit mogna tillräckligt utan ..

    Lycka till!

  • Fri 5 Mar 2021 09:35
    #13
    33villbligravid skrev 2021-03-05 09:24:41 följande:

    Hej!

    Jag har i två repriser tagit letrozol trots egen ÄL för att bli gravid och det har lcykats!! Första gången på första kuren (blev tyvärr missfall), sedan blev jag spontant gravid och fick en son som idag är 2,5 år.

    Nu med syskon försökte vi 8 månader själva utan resultat. Sedan tog jag letrozol i bruk igen och blev gravid efter 3:dje kuren.

    Så jag tror absolut på letrozol trots egen ÄL!

    För mig har det märkts så att åggblåsorna växt betydligt större än utan. När varit på VUL cd 11-12 har äggblåsan varit ca 19 mm med letrozol men bara 12 mm utan, så misstänker mina ägg lossnat innan de hunnit mogna tillräckligt utan ..

    Lycka till!


    Åh TACK för att du skrev <3

    Ja Mina äggblåsor har varit små på vul runt dag 10-12. Ibland har jag inte ens haft en ledande follikel på dag 12 men ändå fått äl på dag 18. Så jag har också börjat fundera på om mina ägg släpper utan att vara riktigt mogna...

    Vad för dos åt du? Och hade du några biverkningar?
  • Fri 5 Mar 2021 10:08
    #14

    Jag har båda gångerna ätit dubbelkur. Första gången cd 2-5 (vilket jag aldrig hört ngn annan göra) och andra gången cd 3-7.

    Första gången fick jag ett helvetes humör. Nu andra gången kanske lite huvuvärk och sedan en ganska ordentlig ÄL-smärta, men inget annat.

    Eftersom det först gick på tredje kuren nu andra gången var jag redan färdig att ge upp. Kan ju inte 100 säga blev gravid pga av letrozol, kanske det sku ha funkat annars också. Men åtminstone kan det inte ha skadat!

  • Wed 24 Mar 2021 19:40
    #15

    Spännande!

    Jag har aldrig gjort något ultraljud för att kolla äggblåsor innan jag började testa letrozol. Så jag har ingen aning om vad jag brukar ha för storlek. Min gynläkare tog massa blodprover och sa att jag hade otillräcklig ägglossning och ville testa letrozol.

    Jag är nu inne på andra försöket med letrozol, BIM på söndag! Testade en omgång i januari och har sen haft lite paus för att hinna få vaccin.

    Båda cyklerna nu har jag haft en äggblåsa på 17mm dag 11-12. Glad gubbe på ältest typ två-tre dagar senare och då tagit ovitrelle. Efter första försöket kom mensen precis när den brukar och nu har jag då alltså BIM på söndag! Har haft mycket molvärk som biverkan, men nu känner jag nog typ ingenting. Hur har det varit för dig?


    33villbligravid skrev 2021-03-05 09:24:41 följande:

    Hej!

    Jag har i två repriser tagit letrozol trots egen ÄL för att bli gravid och det har lcykats!! Första gången på första kuren (blev tyvärr missfall), sedan blev jag spontant gravid och fick en son som idag är 2,5 år.

    Nu med syskon försökte vi 8 månader själva utan resultat. Sedan tog jag letrozol i bruk igen och blev gravid efter 3:dje kuren.

    Så jag tror absolut på letrozol trots egen ÄL!

    För mig har det märkts så att åggblåsorna växt betydligt större än utan. När varit på VUL cd 11-12 har äggblåsan varit ca 19 mm med letrozol men bara 12 mm utan, så misstänker mina ägg lossnat innan de hunnit mogna tillräckligt utan ..

    Lycka till!


  • Wed 24 Mar 2021 19:42
    #16
    Steeph skrev 2021-03-05 08:26:31 följande:

    Hej hur går det för dig?

    Jag tog min sista letrozol igår (dag7). Min temp leker dock sitt eget liv märker jag. Tempen är högre när jag tagit dom. Jag har tagit 2,5 mg så vi får se om det blir något fint ägg som syns på vul på tisdag (dag12).

    Har du haft några biverkningar?

    Jag har känt mig kokande på natten när jag vänt mig samt lite huvudvärk och illamående, annars har jag mått bra.


    Hej!! Så spännande att ni är igång. Ser att det är ett tag sen du skrev, vi har haft uppehåll för vaccin. Men nu är vi igång med försök två. BIM på söndag. Hur går det för dig?? Redan plussat kanske? :)
  • Anonym (Undra­r)
    Wed 24 Mar 2021 20:43
    #17

    Måste man alltid ta Ovitrelle när man äter Letrozol? Jag ska äta min första kur nästa gång jag får mens. Har egen ägglossning men inte fått någon ÄL denna månad pga ett tidigt missfall för 2,5 vecka sedan.

  • Wed 24 Mar 2021 21:05
    #18
    Anonym (Undrar) skrev 2021-03-24 20:43:12 följande:

    Måste man alltid ta Ovitrelle när man äter Letrozol? Jag ska äta min första kur nästa gång jag får mens. Har egen ägglossning men inte fått någon ÄL denna månad pga ett tidigt missfall för 2,5 vecka sedan.


    Beklagar ditt missfall!!

    Nej man måste inte ta ovitrelle för att man äter letrozol. Vad jag har läst mig till så verkar det väldigt olika vilka som får ovitrelle och vilka som inte får. Men letrozolen är ju till för att få äggblåsor att växa till sig, och ovitrellen säkerställer att ägget släpper typ. Antar att alla inte behöver hjälp med båda? :)

    Jag har också egen ägglossning, har två barn sen tidigare som blivit till utan stimulering. Jag har PCO och nu tyckte läkaren att stimulering va nödvändig. Så vi testar och ser :)

    Har ni försökt länge?
  • Anonym (Undra­r)
    Wed 24 Mar 2021 22:21
    #19
    Knytet25 skrev 2021-03-24 21:05:46 följande:

    Beklagar ditt missfall!!

    Nej man måste inte ta ovitrelle för att man äter letrozol. Vad jag har läst mig till så verkar det väldigt olika vilka som får ovitrelle och vilka som inte får. Men letrozolen är ju till för att få äggblåsor att växa till sig, och ovitrellen säkerställer att ägget släpper typ. Antar att alla inte behöver hjälp med båda? :)

    Jag har också egen ägglossning, har två barn sen tidigare som blivit till utan stimulering. Jag har PCO och nu tyckte läkaren att stimulering va nödvändig. Så vi testar och ser :)

    Har ni försökt länge?


    Tack för svaret :) fertilitetskliniken kommer skicka instruktioner för hur jag ska ta Letrozol, men var nyfiken på att förstå vad Otrivelle är då många nämnt det i Letrozol-trådar. Ja, missfallet var bland det värsta jag varit med om i livet, grät i en vecka i sträck då det tog 19 månader att äntligen få ett plus. Nu hoppas jag att mensen kommer snart så vi kan testa igen i april.
  • Thu 25 Mar 2021 19:23
    #20
    Anonym (Undrar) skrev 2021-03-24 22:21:04 följande:

    Tack för svaret :) fertilitetskliniken kommer skicka instruktioner för hur jag ska ta Letrozol, men var nyfiken på att förstå vad Otrivelle är då många nämnt det i Letrozol-trådar. Ja, missfallet var bland det värsta jag varit med om i livet, grät i en vecka i sträck då det tog 19 månader att äntligen få ett plus. Nu hoppas jag att mensen kommer snart så vi kan testa igen i april.


    Spännande! Jag tar letrozol mensdag 3-7 enligt min läkare. Sen VUL dag 12, och beroende på hur det ser ut och när jag får glad gubbe så tar jag Ovitrelle! Är som sagt bara på andra försöket, så jag har inte så mycket erfarenhet kring det. Hoppas det kommer funka bra för både dig och mig! :)

    Jag förstår! Vilken väntan också! Måste varit superjobbigt att förhoppningarna sen bara grusas! Man hinner ju spinna iväg rätt mycket i tankarna trots att det är tidigt. Men den gången blev du gravid utan nån form av stimulering?
Svar på tråden Letrozol trots egen ÄL?