• Thu 21 Jan 2021 08:21
    9104 visningar
    62 svar
    62
    9104

    Letrozol trots egen ÄL?

    Hej på er <3

    Då jag inte kunnat bli gravid på 10 månader sedan mitt ma så har vi nu kontakt med en klinik i Uppsala.

    Allt har sett fint ut på undersökningarna MEN jag testade mitt progesteron på egen hand 1 vecka efter ÄL och det var väldigt lågt. Jag verkar ha ägglossat men haft en dålig och svag follikel.

    Nu är tanken att jag kanske ska prova letrozol trots att jag har regelbunden (men svag) ägglossning. Någon annan som provat det? Hur har det gått?

  • Svar på tråden Letrozol trots egen ÄL?
  • Sat 27 Mar 2021 20:30
    #21
    Knytet25 skrev 2021-03-24 19:42:23 följande:

    Hej!! Så spännande att ni är igång. Ser att det är ett tag sen du skrev, vi har haft uppehåll för vaccin. Men nu är vi igång med försök två. BIM på söndag. Hur går det för dig?? Redan plussat kanske? :)


    Gick inte på första försöket så kör igång kur nr 2 idag. Förra cykeln hade jag follikel på 17 mm cd 12 och fick äl på dag 14. Jag hoppas att det finns ett guldägg som väntar på oss denna cykel!

    Hur har det gått för dig?
  • Sun 28 Mar 2021 13:34
    #22
    Steeph skrev 2021-03-27 20:30:44 följande:

    Gick inte på första försöket så kör igång kur nr 2 idag. Förra cykeln hade jag follikel på 17 mm cd 12 och fick äl på dag 14. Jag hoppas att det finns ett guldägg som väntar på oss denna cykel!

    Hur har det gått för dig?


    Va tråkigt! Hoppas verkligen på er tur nästa omgång då!

    Då hade vi exakt samma utgångsläge denna månaden, hade också 17mm på dag 12. Samt en på 13mm som läkaren va tveksam till om den skulle växa till sig eller inte. Jag väntar på mensen idag! Än så länge inget, svårt att säga om den är på gång. Har haft som mensvärk redan sedan dagen efter ovitrellen. Men jag antar att den säkert dyker upp precis som den brukar.

    Har du berättat på jobb och så att ni försöker skaffa barn? Eller har du lätt att komma ifrån på ditt VUL dag 12? Jag har än så länge lyckats pricka in lediga dagar (arbetar 3-skift). Och lär bli så även nästa cykel om den dyker upp idag eller imorgon. Tänker att det inte alltid kan vara så lätt att komma ifrån när det liksom bara är en speciell dag som man måste vara där.
  • Anonym (Undra­r)
    Mon 29 Mar 2021 17:23
    #23
    Knytet25 skrev 2021-03-25 19:23:02 följande:

    Spännande! Jag tar letrozol mensdag 3-7 enligt min läkare. Sen VUL dag 12, och beroende på hur det ser ut och när jag får glad gubbe så tar jag Ovitrelle! Är som sagt bara på andra försöket, så jag har inte så mycket erfarenhet kring det. Hoppas det kommer funka bra för både dig och mig! :)

    Jag förstår! Vilken väntan också! Måste varit superjobbigt att förhoppningarna sen bara grusas! Man hinner ju spinna iväg rätt mycket i tankarna trots att det är tidigt. Men den gången blev du gravid utan nån form av stimulering?


    Ja precis, den gången blev jag gravid utan stimulering men genom insemination på klinik. Den här gången blir det både Letrozol och insemination.

    Hur gick det för dig, kom det nån mens igår eller idag? Själv verkar jag ha fått ägglossningsflytningar i helgen så risken är att mensen tar ytterligare två veckor från och med nu, vill ju att den kommer nuuu så man kan testa Letrozol :) min man kan inte komma under sex så därför kan vi inte testa hemma själva.
  • Mon 29 Mar 2021 21:51
    #24
    Anonym (Undrar) skrev 2021-03-29 17:23:02 följande:

    Ja precis, den gången blev jag gravid utan stimulering men genom insemination på klinik. Den här gången blir det både Letrozol och insemination.

    Hur gick det för dig, kom det nån mens igår eller idag? Själv verkar jag ha fått ägglossningsflytningar i helgen så risken är att mensen tar ytterligare två veckor från och med nu, vill ju att den kommer nuuu så man kan testa Letrozol :) min man kan inte komma under sex så därför kan vi inte testa hemma själva.


    Den dök upp imorse precis som den var tänkt. Är ändå glad att den kommer när den ska och inte stökar och blir sen och såntdär. Hade väl inga direkta förhoppningar att det skulle gå så lätt! Så nya tag denna månaden. Har redan fått tid för ultraljud dag 12 :)

    Jaha! Jag förstår! Tänkte annars att det var positivt med ägglossningsflytningar men då ger det inga chanser för er så då förstår jag att du väntar otåligt på mensen för att kunna starta :)

    Hur är du instruerad att ta letrozolen? En tablett dag 3-7? Verkar lite olika detdär men jag vet inte riktigt vad skillnaden blir i slutändan?
  • Anonym (Undra­r)
    Fri 2 Apr 2021 01:05
    #25
    Knytet25 skrev 2021-03-29 21:51:34 följande:

    Den dök upp imorse precis som den var tänkt. Är ändå glad att den kommer när den ska och inte stökar och blir sen och såntdär. Hade väl inga direkta förhoppningar att det skulle gå så lätt! Så nya tag denna månaden. Har redan fått tid för ultraljud dag 12 :)

    Jaha! Jag förstår! Tänkte annars att det var positivt med ägglossningsflytningar men då ger det inga chanser för er så då förstår jag att du väntar otåligt på mensen för att kunna starta :)

    Hur är du instruerad att ta letrozolen? En tablett dag 3-7? Verkar lite olika detdär men jag vet inte riktigt vad skillnaden blir i slutändan?


    Ja precis, en tablett dag 3-7, skulle ringa kliniken på första mensdagen för att boka in ultraljud, gissar att jag också lär få komma in dag 12 för det. Försöker hålla hoppet uppe nu trots att det fortfarande smärtar sedan MF:et för snart 3 veckor sedan, försöker se det från den positiva sidan och tänka att jag i alla fall blev gravid, alltid nåt antar jag. Hade tidigt ultraljud inplanerat denna vecka innan jag fick MF, blir så ledsen när jag tänker på vilken glädjefylld vecka det hade kunnat vara om allt bara hade gått bra.

    Var detta din första eller andra kur med Letrozol? Kände du av några biverkningar? Och kommer du fortsätta med samma dos nästa gång?
  • Mon 5 Apr 2021 22:53
    #26
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-02 01:05:55 följande:

    Ja precis, en tablett dag 3-7, skulle ringa kliniken på första mensdagen för att boka in ultraljud, gissar att jag också lär få komma in dag 12 för det. Försöker hålla hoppet uppe nu trots att det fortfarande smärtar sedan MF:et för snart 3 veckor sedan, försöker se det från den positiva sidan och tänka att jag i alla fall blev gravid, alltid nåt antar jag. Hade tidigt ultraljud inplanerat denna vecka innan jag fick MF, blir så ledsen när jag tänker på vilken glädjefylld vecka det hade kunnat vara om allt bara hade gått bra.

    Var detta din första eller andra kur med Letrozol? Kände du av några biverkningar? Och kommer du fortsätta med samma dos nästa gång?


    Åh va ledsamt! Jag hoppas verkligen att du snart får den där glädjefyllda känslan igen!

    Detta var min andra kur. Mådde helt okej, lite ont i magen, trött och illamående, men tror att det kanske va efter Ovitrellen mer än Letrozolen. Jag har nu ätit samma dos letrozol i 5 dagar och har kontrollVUL på torsdag. Spännande om det fortsatt verkar fungera! :)

    Har din mens kommit än eller när räknar man med den efter ett tidigt missfall?

    Hade du barn sen innan eller är det första ni försöker med?
  • Mon 5 Apr 2021 22:54
    #27
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-02 01:05:55 följande:

    Ja precis, en tablett dag 3-7, skulle ringa kliniken på första mensdagen för att boka in ultraljud, gissar att jag också lär få komma in dag 12 för det. Försöker hålla hoppet uppe nu trots att det fortfarande smärtar sedan MF:et för snart 3 veckor sedan, försöker se det från den positiva sidan och tänka att jag i alla fall blev gravid, alltid nåt antar jag. Hade tidigt ultraljud inplanerat denna vecka innan jag fick MF, blir så ledsen när jag tänker på vilken glädjefylld vecka det hade kunnat vara om allt bara hade gått bra.

    Var detta din första eller andra kur med Letrozol? Kände du av några biverkningar? Och kommer du fortsätta med samma dos nästa gång?


    Åh va ledsamt! Jag hoppas verkligen att du snart får den där glädjefyllda känslan igen!

    Detta var min andra kur. Mådde helt okej, lite ont i magen, trött och illamående, men tror att det kanske va efter Ovitrellen mer än Letrozolen. Jag har nu ätit samma dos letrozol i 5 dagar och har kontrollVUL på torsdag. Spännande om det fortsatt verkar fungera! :)

    Har din mens kommit än eller när räknar man med den efter ett tidigt missfall?

    Hade du barn sen innan eller är det första ni försöker med?
  • Tue 6 Apr 2021 07:58
    #28

    Hej på er! Inne på kur nr 2. Är på cd 13 idag och inget positivt äl test ännu... har ej gjort vul denna månad så har ingen aning om vad som händer där inne. Förra cykeln på samma dos fick jag äl på dag 14. När får ni äl?

  • Anonym (Undra­r)
    Wed 7 Apr 2021 00:23
    #29
    Knytet25 skrev 2021-04-05 22:54:27 följande:

    Åh va ledsamt! Jag hoppas verkligen att du snart får den där glädjefyllda känslan igen!

    Detta var min andra kur. Mådde helt okej, lite ont i magen, trött och illamående, men tror att det kanske va efter Ovitrellen mer än Letrozolen. Jag har nu ätit samma dos letrozol i 5 dagar och har kontrollVUL på torsdag. Spännande om det fortsatt verkar fungera! :)

    Har din mens kommit än eller när räknar man med den efter ett tidigt missfall?

    Hade du barn sen innan eller är det första ni försöker med?


    Spännande med kontrollen på torsdag, hoppas du har ett fint ägg som är på g då, uppdatera gärna med hur det går :)

    Min mens borde ha kommit för över 2 veckor sedan men den är väldans försenad denna månad, märkligt att ett tidigt missfall kastade omkull min cykel så mycket, trodde inte det skulle påverka. Måste nu invänta nästa mens för att kunna påbörja första Letrozol-kuren. Detta kommer bli vårt första barn :)
  • Anonym (Undra­r)
    Wed 7 Apr 2021 00:25
    #30
    Steeph skrev 2021-04-06 07:58:51 följande:

    Hej på er! Inne på kur nr 2. Är på cd 13 idag och inget positivt äl test ännu... har ej gjort vul denna månad så har ingen aning om vad som händer där inne. Förra cykeln på samma dos fick jag äl på dag 14. När får ni äl?


    Kände du av ägglossningen mer när du tog Letrozol förra månaden? Har läst att folk ?känner? sin ägglossning mer när de tar det. Väntar på min mens nu för att påbörja första kuren.
Svar på tråden Letrozol trots egen ÄL?