• Thu 21 Jan 2021 15:42
    545 visningar
    5 svar
    5
    545

    Tips för ny valp

    Jag ska äntligen få hem en valp, efter några års uppehåll i hundägande. 


    de tidigare hundarna har jag fått som vuxna så jag tar gärna emot era bästa tips gällande valpar. 


    det grundläggande kan jag förstås. 


     

  • Svar på tråden Tips för ny valp
  • moaguu­un
    Thu 21 Jan 2021 16:02
    #1
    +1

    Var försiktig med att låta löst folk gå fram och hälsa på valpen, samt lösa hundar. 


    En person gick fram och tog tag i valpen innan jag hann reagera och sedan dess har min hund varit rädd för främmande människor. Se till att folk frågar innan så du kan se till personen tar det lugnt och låter valpen  gå fram till denne istället för tvärtom. 

  • Thu 21 Jan 2021 16:21
    #2

    Se till att  vara hemma länge med valpen så du slipper ha bråttom med ensamhetsträning och inskolning hos dagmatte eller liknande. Låt valpen boa in sig och bli trygg med dig och närmiljön innan du påbörjar nån form av träning, ta med valpen bort osv. Den första tiden handlar bara om att valpen ska bli trygg och få förtroende för dig.
    Låt ensamhetsträningen ta tid så du slipper bakslag i form av otrygg valp samt seperationsångest.
    Gå kurser när valpen blivit lite äldre och klarar av att koncentrera sig längre än 5 minuter och kolla upp instruktörerna så dom använder sig av mjuka metoder och positiv inlärning.
    Ha tålamod och passa på att sova när valpen sover för det är ju 100% fokus på valpen första 6-8 månaderna .

    Vad är det för ras?

  • Thu 21 Jan 2021 16:32
    #3

    Det är en springer spaniel

  • Thu 21 Jan 2021 17:35
    #4
    Diamanttant skrev 2021-01-21 16:32:26 följande:

    Det är en springer spaniel


    Trevlig ras :) Ska du jaga med den eller hur ska den aktiveras?
  • Thu 21 Jan 2021 23:51
    #5

    Ta inte jättelånga prommenader. Små valp-ben och valp-nosar orkar inte så långt. Ta många korta prommenader (vekligen bara 10-15 minuter) och inte så många olika vägar, så hunden får lära känna närmaste området ordentligt innan du utökar. In fact, om ni har en trädgård modell lite större, och ordentligt inhägnad, så behövs inga prommenader första månaden eller så.

    Se till att valpen har saker den FÅR tugga på, så du lätt kan byta ut skorna eler nätverkskablarn mot ett tuggben istället för att skälla på valpen.

    Det kommer med största sannolikhet ske olyckor inne. Det är ok och inte hundens fel. Torka upp och gå ut en sväng. Gå alltid ut en stund efter maten, efter lek och efter sömn.

    Köp hem blåbär. Frysta blåbär är skitbra att ha om valpen blir dålig i magen. Räkna med lila fingrar till en början, för handmatning kan behövas. OM hunden blir dålig, då.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Tips för ny valp