• Thu 21 Jan 2021 18:16
    1819 visningar
    19 svar
    -1
    19
    1819

    Lurad på pengar men polisen gör ingenting?!?

    Hej. För ett par månader sen blev jag lurad på pengar på Blocket, men det ser inte utom som jag kommer få ersättning, eller som bedragaren kommer ställas inför rätta. Men det riktigt dåliga är att jag vet vem bedragaren är och vad hon bor.

    Såhär var det då, min syster ville ha ett särskilt täcke som utgått ur sortimentet i den butik där det ursprungliga fanns att köpa. Den här personen sa att hon hade det, och dum som jag var frågade jag inte om bild. Hon fick totalt 139 för produkt och frakt, men efter att jag betalat fick jag inte kontakt med henne mer.

    Men både hon och hennes sambo var lätta att hitta för de hade ett väldigt ovanligt efternamn. Efter ytterligare sökande hittade jag henne, hennes sambo och hennes son på Facebook, och hon hade till och med två Facebook profiler! Både profilerna såg lite udda ut, och jag tog kontakt med hennes son som förklarade att hon har en diagnos. Och dessutom har hon, enligt sonen, lurat ett antal människor före mig, enbart för pengarna och för hon vill och kan. Antingen förstår hon inte eller så struntar hon i att hon gör brott.

    Och vad gäller hennes diagnos tror jag på det, men det är verkligen inte nån ursäkt. Har man en diagnos borde man inte syssla med affärer online. Åtminstone inte utan nån som ser till att allt går rätt och lagligt till.

    Det sämsta med allt detta är att polisen inte lyfter ett finger. Jag har alla uppgifter de behöver och om de bara kunde åka upp till henne skulle de kunna haffa henne hur lätt som helst. Men de anser att hon inte kan få ett värre straff än böter, så de skiter i det rent ut sagt. Det är för jävligt, och hade det inte varit så många mil mellan mig och den här kvinnan hade jag åkt upp dit personligen och krävt att få mina pengar tillbaka. Fast då hade väl jag på ett eller annat sätt blivit boven i dramat och fått ännu mer skit.

    Men ärligt talat är det inte pengarna jag bryr mig om. Jag medger att det svider att bli lurad på hundra spänn och lite till, men jag kunde ju blivit lurade på tusentals kronor. Det som verkligen irriterar mig är att jag har allt som krävs för att sätta dit den här usla människan men polisen gör inte ett dugg åt saken. Polisen ska väl va där för alla, inte bara för företag och människor som utsatts för grövre brott, mord och våldtäkt osv.? För visst, det är viktigt att fånga en våldtäktsman och mördare, men småtjuvar som lurar oskyldig människor på pengar borde också fångas och buras in!

  • Svar på tråden Lurad på pengar men polisen gör ingenting?!?
  • Thu 21 Jan 2021 18:28
    #1
    +1

    Jag förstår verkligen din frustration! Min sambo vart lurad på över 10.000kr i sommras. Vi har alla uppgifter. Personnummer, namn, adress, telefonnummer. Bankkonto. Till personen. Samt dennes partner som de försökte få oss att skicka mer pengar till för att kunna få slutföra köpet. Polisen har tillochmed en station precis bredvid den adressen, men de har ingen möjlighet att ens åka och skälla ut bedragarna! Och ingen försäkring täcker sånt.. man blir så arg och får en förståelse för människor som tar igen i sina egna händer. Hade vi haft riktigt ont om pengar hade vi nog åkt och hälsat på dessa och läxat upp dem, eftersom de bara hånar vårt rättssystem i Sverige. Sitter där och inkasserar pengar från folk och lever gott..

  • Thu 21 Jan 2021 18:36
    #2
    +4

    Alltså.... 139 kr?

    Det ska polisen lägga resurser på?

  • Magica­l
    Thu 21 Jan 2021 18:36
    #3
    +1
    HannahAurora skrev 2021-01-21 18:16:23 följande:

    Hej. För ett par månader sen blev jag lurad på pengar på Blocket, men det ser inte utom som jag kommer få ersättning, eller som bedragaren kommer ställas inför rätta. Men det riktigt dåliga är att jag vet vem bedragaren är och vad hon bor.

    Såhär var det då, min syster ville ha ett särskilt täcke som utgått ur sortimentet i den butik där det ursprungliga fanns att köpa. Den här personen sa att hon hade det, och dum som jag var frågade jag inte om bild. Hon fick totalt 139 för produkt och frakt, men efter att jag betalat fick jag inte kontakt med henne mer.

    Men både hon och hennes sambo var lätta att hitta för de hade ett väldigt ovanligt efternamn. Efter ytterligare sökande hittade jag henne, hennes sambo och hennes son på Facebook, och hon hade till och med två Facebook profiler! Både profilerna såg lite udda ut, och jag tog kontakt med hennes son som förklarade att hon har en diagnos. Och dessutom har hon, enligt sonen, lurat ett antal människor före mig, enbart för pengarna och för hon vill och kan. Antingen förstår hon inte eller så struntar hon i att hon gör brott.

    Och vad gäller hennes diagnos tror jag på det, men det är verkligen inte nån ursäkt. Har man en diagnos borde man inte syssla med affärer online. Åtminstone inte utan nån som ser till att allt går rätt och lagligt till.

    Det sämsta med allt detta är att polisen inte lyfter ett finger. Jag har alla uppgifter de behöver och om de bara kunde åka upp till henne skulle de kunna haffa henne hur lätt som helst. Men de anser att hon inte kan få ett värre straff än böter, så de skiter i det rent ut sagt. Det är för jävligt, och hade det inte varit så många mil mellan mig och den här kvinnan hade jag åkt upp dit personligen och krävt att få mina pengar tillbaka. Fast då hade väl jag på ett eller annat sätt blivit boven i dramat och fått ännu mer skit.

    Men ärligt talat är det inte pengarna jag bryr mig om. Jag medger att det svider att bli lurad på hundra spänn och lite till, men jag kunde ju blivit lurade på tusentals kronor. Det som verkligen irriterar mig är att jag har allt som krävs för att sätta dit den här usla människan men polisen gör inte ett dugg åt saken. Polisen ska väl va där för alla, inte bara för företag och människor som utsatts för grövre brott, mord och våldtäkt osv.? För visst, det är viktigt att fånga en våldtäktsman och mördare, men småtjuvar som lurar oskyldig människor på pengar borde också fångas och buras in!


    om du vet vem det är så åk dit och ring på, kräv att få täcket eller dina pengar. Den där sonen som svarat kanske kan hjälpa till 
  • Thu 21 Jan 2021 18:45
    #4
    Bakabulle90 skrev 2021-01-21 18:28:13 följande:

    Jag förstår verkligen din frustration! Min sambo vart lurad på över 10.000kr i sommras. Vi har alla uppgifter. Personnummer, namn, adress, telefonnummer. Bankkonto. Till personen. Samt dennes partner som de försökte få oss att skicka mer pengar till för att kunna få slutföra köpet. Polisen har tillochmed en station precis bredvid den adressen, men de har ingen möjlighet att ens åka och skälla ut bedragarna! Och ingen försäkring täcker sånt.. man blir så arg och får en förståelse för människor som tar igen i sina egna händer. Hade vi haft riktigt ont om pengar hade vi nog åkt och hälsat på dessa och läxat upp dem, eftersom de bara hånar vårt rättssystem i Sverige. Sitter där och inkasserar pengar från folk och lever gott..


    Hur gick det till?
  • Thu 21 Jan 2021 19:01
    #5

    139:- är verkligen inte mycket att bråka om, jag tycker ni ska släppa det och gå vidare. Sedan måste polisen faktiskt fördela sina resurser efter behov, och då kommer ett sådant ärende väldigt långt ner på listan, så visst kan man tycka att alla brott ska utredas men det finns inte utrymme för det och då måste "tyvärr" mördare, våldtäktsmän och liknande gå före sådana som hamnat i en situation som du råkade ut för. Jag tror att du har förståelse för det också. Man kan tycka väldigt mycket men man måste också titta på realiteten av hur livet faktiskt ser ut, och då är det så här.

  • Thu 21 Jan 2021 19:12
    #6

    Väldigt tråkigt att du blivit lurad. Har själv blivit lurad på en summa pengar då jag hade det riktigt dåligt ställt så vet hur det känns. Tyvärr får du nog bara glömma de pengarna och gå vidare, och vara mer försiktig nästa gång.

    Sedan undrar jag hur du tänkte när du kontaktade kvinnans son? Han har ju inget med det att göra så tycker att du ska lämna honom ifred. Jag hade själv inte uppskattat att du kontaktat mig om någon av mina anhöriga lurat dig på pengar. 

  • Thu 21 Jan 2021 20:05
    #7

    Fast det här måste ju vara ett skämt. 139 kr är ju som typ ett snatteri. Det kan ju inte polisen engagera sig i, det är ju helt orimligt.

    Tråkigt att bli lurad såklart men det är inget polisärende

  • Thu 21 Jan 2021 20:16
    #8

    @Långbenpluto Jag får en känsla av att du inte läste allt, du ska få sista stycket att lösa igenom en gång till. Men poängen är inte hur mycket jag förlorade, utan att det blev såhär alls. Och den här människan har lurat andra före mig, och de gångerna kanske på mer. Är det så fel av mig att vilja se en brottsling stå till svars?

    Här har du citatet, se till att det sjunker igen innan du säger nåt mer.

    "Men ärligt talat är det inte pengarna jag bryr mig om. Jag medger att det svider att bli lurad på hundra spänn och lite till, men jag kunde ju blivit lurade på tusentals kronor. Det som verkligen irriterar mig är att jag har allt som krävs för att sätta dit den här usla människan men polisen gör inte ett dugg åt saken. Polisen ska väl va där för alla, inte bara för företag och människor som utsatts för grövre brott, mord och våldtäkt osv.? För visst, det är viktigt att fånga en våldtäktsman och mördare, men småtjuvar som lurar oskyldig människor på pengar borde också fångas och buras in!"

  • Thu 21 Jan 2021 20:23
    #9
    +1

    Eh, ni som säger att 139 kr är inte mycket och inget att bråka om, ska polisen engagera sig i det där osv. Ja, det ska dom. Det är stöld och en bedragare det handlar om. Hon har högst troligt lurat en mängd personer och det blir mycket pengar till slut. 139 kronor kan också vara mycket pengar för offret. Men ni alltså inte tycker att snattare ska tas av polisen heller? Alla ska med andra ord bara få gå in i butikerna och ta vad de vill så länge det inte är dyrare än 139 kronor? Det skulle vara rätt jobbigt för butikerna när det kom hundratals eller tusentals människor som gjorde så om och om igen, särskilt för mindre butiker.

  • Thu 21 Jan 2021 22:04
    #10
    Alana skrev 2021-01-21 19:12:07 följande:

    Väldigt tråkigt att du blivit lurad. Har själv blivit lurad på en summa pengar då jag hade det riktigt dåligt ställt så vet hur det känns. Tyvärr får du nog bara glömma de pengarna och gå vidare, och vara mer försiktig nästa gång.

    Sedan undrar jag hur du tänkte när du kontaktade kvinnans son? Han har ju inget med det att göra så tycker att du ska lämna honom ifred. Jag hade själv inte uppskattat att du kontaktat mig om någon av mina anhöriga lurat dig på pengar. 


    Tack, hoppas du har det bättre nu.

    Vad gäller sonen verkade han faktiskt uppskatta det. Han verkar vara medveten om hennes brott men har (kanske av den anledningen) ingen kontakt med henne. Och han uppmuntrade mig att polisanmäla hans mamma så hon kanske kunde blir arresterad.

    Så du menar att om din partner eller barn eller syskon hade begått ett brott hade du heller inte vetat än vetat? Intressant synpunkt. ????
  • Thu 21 Jan 2021 23:31
    #11

    Hej. Förstår precis din frustration. Det är ju illa också att personen gjort det förut och kan fortsätta. Men kan vara bra att veta. Det är inte polisen själva som bestämmer detta. De har regler att förhålla sig till om hur de ska nyttja resurserna och då måste de prioritera mellan ärenden. Om du vill ändra regelverket är det politiker du ska prata med. Polisen själva kan vara lika frustrerade.

  • Thu 21 Jan 2021 23:41
    #12

    Nu, kostar det kanske mer än det smakar, men om jag hade varit du så hade jag begärt hjälp från Kronofogden. 


     

  • Hin
    Fri 22 Jan 2021 08:57
    #13

    Det var ju en väldigt spridd riksnyhet för inte alls längesedan att polisen i Stockholm slutar utreda bedrägerier för ett värde understigande 5 kkr.

    Förmodligen har de flesta regioner tagit efter något liknande. Inte för att 139 kr någonsin hade utretts, men efter det officiella beslutet är det ju bara ännu mer tvärkört.

  • Fri 22 Jan 2021 09:40
    #14

    Polisen går inte in och haffat någon. Så funkar det bara för Kling & Klang i Pippifilmerna :)

    Läs på lite om rättsprocesser, bevis och utdömande av domar. Att jaga småbedragare är inte lönt, även om de är sjukt irriterande individer.

  • Fri 22 Jan 2021 19:33
    #15
    LasseBD skrev 2021-01-21 18:45:50 följande:

    Hur gick det till?


    Minns inte alla detaljer. Men han skulle köpa ngn maskin för 40k från en ö här utanför Stockholm. Det stod i annonsen att det var ett företag som sålde. Vi kollade upp företaget och allt verkade stämma. Transport för maskinen skulle kosta flera tusen, Vilket vi också kollade upp med en transport firma. Allt såg korrekt ut. De ville ha handpenningen på 10000 kr, och i gentjänst betala och ordna transport. När det var betalt och klart så skrev de i sms att de vill ha mer pengar i handpenning, pga ngn annan dykt upp som var beredd att betala. Sambon ringde upp numret och det var ngn bror från Malmö som svarade. Pratade knappt svenska. Bedrägarnan var tillräckligt giriga för att be om mer pengar till sin swish där vi fick namn och därigenom hittade vi mer och mer info om dem. Polisen har fortfarande inte återkommit såklart.
  • Fri 22 Jan 2021 19:35
    #16
    Bakabulle90 skrev 2021-01-22 19:33:07 följande:

    Minns inte alla detaljer. Men han skulle köpa ngn maskin för 40k från en ö här utanför Stockholm. Det stod i annonsen att det var ett företag som sålde. Vi kollade upp företaget och allt verkade stämma. Transport för maskinen skulle kosta flera tusen, Vilket vi också kollade upp med en transport firma. Allt såg korrekt ut. De ville ha handpenningen på 10000 kr, och i gentjänst betala och ordna transport. När det var betalt och klart så skrev de i sms att de vill ha mer pengar i handpenning, pga ngn annan dykt upp som var beredd att betala. Sambon ringde upp numret och det var ngn bror från Malmö som svarade. Pratade knappt svenska. Bedrägarnan var tillräckligt giriga för att be om mer pengar till sin swish där vi fick namn och därigenom hittade vi mer och mer info om dem. Polisen har fortfarande inte återkommit såklart.


    Missade att säga att namnet och företaget från annonsen också var offer för idkapning och var alltså oskyldiga.
  • fureli­se
    Fri 22 Jan 2021 20:18
    #17

    Beklagar, så sorgligt!

    En väninna till oss blev våldtagen förre sommaren (2019). Kväll, ute på gatan, Solna. Nån från lägenhetsfönstret såg och ringde polisen. Arresterade mannen, inget behöver bevisas, polisen tog honom på bar gärning med byxorna nere, ovanpå en skrikande kvinna.

    Det var tyvärr sommarlov... han satt i häktet 24 timmar sen släpptes fri. Ärendet läggs ner. Alla är på semester, sorry, vi har inte resurser. Vi vet vem har är och följer honom... Det blev noll konsekvenser för honom utan fick medborgarskap sen dess.

    Det är uppenbarligen fritt fram att begå vilket brott som helst i Sverige. Vårt samhälle - jag vet ej precis när - men slutade att fungera. Jag förstår din frustration men man inte kan göra något åt det. Det gäller att bara acceptera. Det gäller att vara misstänksam mot alla och tänka två gånger till vem du pratar med, vem släpper du in i ditt hus, vem du gör affär med.

    Jag själv köpt en bil från blocket. Vi träfftes frsmför en bilfirma så jag kunde få bilen inspekterad. Jag var 23, tjej som kunde ingenting om bilar. Firman sa allt var ok. Köpte den. Två dagar senare började problemen, men faaaaaan va naiv jag var!! Jag gjorde ingen anmälan eller nåt, det var säkert inte deras fel, en bilfirma bekräftade allt dem sa!! Bilen skrutades direkt, det fanns en 15årig opelmotor inbyggd i en ny toyota. Mirakel att den klarade när jag testkörde den. När jag började titta ordentligt serviceboken var falskt (alla servistillfälle inskriven med samma penna), och stämplad av samma bilfirma jag inspekterade bilen i. Vem äger den? Nja, han har samma efternamn som personen jag köpte bilen ifrån... En bror hjälper visst en bror eller hur?

  • fureli­se
    Fri 22 Jan 2021 20:53
    #18

    Måste tillägga: det med våldtäkt... om nån berättar för mig säger jag direkt att personen ljuger. Att det är helt omöjligt i Sverige. Finns det nån crying face emoji här?

  • Thu 4 Feb 2021 17:14
    #19

    I grund och botten är det ett civilrättsligt ärende och ingenting polisen ska göra någonting åt. Det är ingen stöld, snatteri eller liknande. Eventuellt bedrägeri men det är svårt att svara på.

    Ni har ett avtal. Du betalar men får inte varan. Det är ett avtalsbrott vilket får avgöras i allmän domstol om ni inte kommer överens. Stäm henne. Det är inte svårare än så.

Svar på tråden Lurad på pengar men polisen gör ingenting?!?