• Fri 22 Jan 2021 21:53
    758 visningar
    7 svar
    7
    758

    Erfarenhet av att adoptera katt från annat land? I detta fall Norge, önskar snabb hjälp!!

    Hej,

    Är alltid lite skeptisk av mig,

    Har fått erbjudande om att adoptera en katt från Norge,

    Kvinnan i fråga säger att hon ska gå till 'byrån' vad det nu innebär och registrera katten på mig. Behöver då mitt namn, adress osv, katten skulle i så fall flygas hit och transporteras hem till mig för en summa på 1400:-

    Låter detta rimligt???

    Jag känner att något är skumt och att jag kommer bli lurad på pengar?!

    Någon med erfarenhet av detta??

    Mvh S

  • Svar på tråden Erfarenhet av att adoptera katt från annat land? I detta fall Norge, önskar snabb hjälp!!
  • Fri 22 Jan 2021 21:55
    #1

    Låter som bedrägeri.

  • Fri 22 Jan 2021 21:59
    #2

    Mer utvecklat svar:

    "Byrån" vet jag inte vad det är. Mattillsynet heter myndigheten som motsvarar Jordbruksverket i Sverige.

    NRR är kattklubben.

    1400 låter extremt billigt för katt, flyg, pass osv.

    Och till sist: vad är det för katt du inte lika gärna kan hitta motsvarande i Sverige?

    OM du trots allt skulle köpa den, hämta den själv/möts vid gränsen eller vad som nu är lämpligt under pandemin.

  • Fri 22 Jan 2021 22:03
    #3

    Stod såhär:

    OK. Jag tar kattunge till byrån imorgon på morgonen och registrerar honom på dina namn. Efter att jag registrerat kattunge skickar byrån dig ett e-postmeddelande. De kommer att berätta vad du ska göra för att betala 1400 Kr. När du har gjort betalningen kommer kattungen omedelbart på planet. Efter 3 timmar får du kattungen. Jag behöver dina uppgifter så att jag enkelt kan registrera kattunge på dina namn. Jag behöver :

    Dina fullständiga namn ..........

    Din hemadress för hemleverans .........

    Din stad och stad .........

    Postnummer ........

    Din e-postadress ......

    Ditt telefonnummer ......

  • Fri 22 Jan 2021 22:05
    #4
    smultronrosa skrev 2021-01-22 22:03:14 följande:

    Stod såhär:

    OK. Jag tar kattunge till byrån imorgon på morgonen och registrerar honom på dina namn. Efter att jag registrerat kattunge skickar byrån dig ett e-postmeddelande. De kommer att berätta vad du ska göra för att betala 1400 Kr. När du har gjort betalningen kommer kattungen omedelbart på planet. Efter 3 timmar får du kattungen. Jag behöver dina uppgifter så att jag enkelt kan registrera kattunge på dina namn. Jag behöver :

    Dina fullständiga namn ..........

    Din hemadress för hemleverans .........

    Din stad och stad .........

    Postnummer ........

    Din e-postadress ......

    Ditt telefonnummer ......


    Haha, givetvis fejk.
  • Fri 22 Jan 2021 22:05
    #5

    Men det är ju självklart bedrägeri! Att du ens funderar på det. Vill du ha en katt adoptera en från nåt katthem.

  • Fri 22 Jan 2021 22:05
    #6

    Antagligen påhittat eller lurendrejeri.

    Chipa kostar nog 1300 kr och passet 600 kr. Kräver Sverige även vaccination så är det ytterligare 800 kr. Plus resan. Varför skulle säljaren välja att gå back på en affär? Då väljer man att skänka katten.

  • Fri 22 Jan 2021 22:09
    #7
    AMCG skrev 2021-01-22 22:05:39 följande:

    Antagligen påhittat eller lurendrejeri.

    Chipa kostar nog 1300 kr och passet 600 kr. Kräver Sverige även vaccination så är det ytterligare 800 kr. Plus resan. Varför skulle säljaren välja att gå back på en affär? Då väljer man att skänka katten.


    Vi fick importera vår katt vid flytt och det gick på ca 2500-3000 kr. Då köpte vi inte katten utan ägde henne från början. Och resan ingick inte i priset.
Svar på tråden Erfarenhet av att adoptera katt från annat land? I detta fall Norge, önskar snabb hjälp!!