• Anonym (Lagom­)
    Tue 26 Jan 2021 14:26
    996 visningar
    41 svar
    41
    996

    Bör barn lära sog äta ”lagom”

    Tycker ni att barn bör lära sig att äta ?lagom??

    Vi pratar mycket om det här med att ta lagom på tallriken (så man inte behöver slänga mat) men också kring att ta lagom av det som erbjuds så att det är en rimlig mängd, man blir rimligt mätt, det blir mat kvar till andra osv.

    Alltså att man inte tokfrossar av någonting bara för att det finns. Tex kan det gälla kakor på ett kalas men kan lika gärna gälla pannkakor eller köttbullar på skollunchen. Jag tycker inte att man som tioåring ska äta 30 köttbullar till lunch bara för att det finns och man får ta. Så detta pratar vi om med våra barn. Vi såg under en period tendenser till att vårt barn och klasskamrater åt mycket mest av anledningen typ tävla om det. Typ att vårt barn kommer hem och berättar att X ätit så många av den maten och liknande och det blir lite lyteskomik över det hela.

    Hur ser ni på det?

  • Svar på tråden Bör barn lära sog äta ”lagom”
  • Anonym (A)
    Tue 26 Jan 2021 14:35
    #1
    Anonym (Lagom) skrev 2021-01-26 14:26:07 följande:

    Tycker ni att barn bör lära sig att äta ?lagom??

    Vi pratar mycket om det här med att ta lagom på tallriken (så man inte behöver slänga mat) men också kring att ta lagom av det som erbjuds så att det är en rimlig mängd, man blir rimligt mätt, det blir mat kvar till andra osv.

    Alltså att man inte tokfrossar av någonting bara för att det finns. Tex kan det gälla kakor på ett kalas men kan lika gärna gälla pannkakor eller köttbullar på skollunchen. Jag tycker inte att man som tioåring ska äta 30 köttbullar till lunch bara för att det finns och man får ta. Så detta pratar vi om med våra barn. Vi såg under en period tendenser till att vårt barn och klasskamrater åt mycket mest av anledningen typ tävla om det. Typ att vårt barn kommer hem och berättar att X ätit så många av den maten och liknande och det blir lite lyteskomik över det hela.

    Hur ser ni på det?


    Självklart är det bra att lära barn att man tar upp lagom, och att man kan ta om om man är fortfarande är hungrig. Så att man inte behöver slänga mat. Även viktigt att lära barn att man äter rester ibland.

    Men vad är "lagom"? Precis som med vuxna, så varierar barns behov, vissa barn rör sig mycket, medan andra sitter mycket stilla, Jag tycker inte man ska lägga så mycket fokus på hur mycket barn äter, så länge det inte går till överdrift, men däremot laga och erbjuda bra mat, mycket grönsaker och frukt. 

    Mat är ett känsligt ämne, och jag tror på att avdramatisera det. Så länge barnet äter bra mat så spelar det inte så stor roll, om det kommer perioder där de äter mindre/mer eller ratar viss mat.  
  • Anonym (A)
    Tue 26 Jan 2021 14:37
    #2

    Angående det som hände i skolan, att de tävlade om vem som åt mest, så är det ju något som är övergående, och skolans ansvar att hålla efter. 

  • Anonym (Lagom­) Trådstartaren
    Tue 26 Jan 2021 14:39
    #3

    Jag tänker att lagom är ju ungefär den mängd som man förbereder per person om man lagar mat åt andra.

    Dvs det är väl ganska vedertaget hur mycket ett recept normalt sett räcker till. Är det kycklingfile är det väl ganska vanligt att det är beräknat en per person.

    30 köttbullar eller 15 pannkakor är sällan det som erbjuda. Det är ju viktigt att förstå om man tex äter hos någon annan, hur man kan tänka för att ta lagom så det räcker åt alla även om man inte vet hur mycket det faktiskt finns.

  • Anonym (A)
    Tue 26 Jan 2021 14:46
    #4
    Anonym (Lagom) skrev 2021-01-26 14:39:39 följande:

    Jag tänker att lagom är ju ungefär den mängd som man förbereder per person om man lagar mat åt andra.

    Dvs det är väl ganska vedertaget hur mycket ett recept normalt sett räcker till. Är det kycklingfile är det väl ganska vanligt att det är beräknat en per person.

    30 köttbullar eller 15 pannkakor är sällan det som erbjuda. Det är ju viktigt att förstå om man tex äter hos någon annan, hur man kan tänka för att ta lagom så det räcker åt alla även om man inte vet hur mycket det faktiskt finns.


    En kycklingfilé, det säger inget om mängden. Jag går hellre efter vikt. 

    Sedan är min erfarenhet att folk äter olika mycket, och äter man borta så äter man kanske lite mer än hemma till vardags. 

    Som sagt, det med storlekar och hur mycket man behöver äta, det varierar, både individuellt (tänk tonåringar som sportar mkt) och mellan olika människor. 
  • LFF
    Tue 26 Jan 2021 14:53
    #5
    Anonym (Lagom) skrev 2021-01-26 14:26:07 följande:

    Tycker ni att barn bör lära sig att äta ?lagom??

    Vi pratar mycket om det här med att ta lagom på tallriken (så man inte behöver slänga mat) men också kring att ta lagom av det som erbjuds så att det är en rimlig mängd, man blir rimligt mätt, det blir mat kvar till andra osv.

    Alltså att man inte tokfrossar av någonting bara för att det finns. Tex kan det gälla kakor på ett kalas men kan lika gärna gälla pannkakor eller köttbullar på skollunchen. Jag tycker inte att man som tioåring ska äta 30 köttbullar till lunch bara för att det finns och man får ta. Så detta pratar vi om med våra barn. Vi såg under en period tendenser till att vårt barn och klasskamrater åt mycket mest av anledningen typ tävla om det. Typ att vårt barn kommer hem och berättar att X ätit så många av den maten och liknande och det blir lite lyteskomik över det hela.

    Hur ser ni på det?


    Självklart behöver man lära sig att äta "lagom". Men vi lagar sällan mat så att det "precis räcker", utan vi gör alltid lite extra. Man vet aldrig om någon är lite extra hungrig just den dagen, eller tyckte att det var lite extra supergott. Blir det över så blir det antingen matlåda som jag eller sambon äter till lunch eller så får barnen det som lunch på helgen. 

    Våra barn tävlar aldrig i hur mycket man äter (tvillingar, 7 år) utan det ska mest bara vara "precis lika mycket" (helst på riskornet ). Råkar det vara som så att de någon gång inte är mätta efter maten och vi faktiskt lagat precis exakt så det skulle räcka, så får de ta en macka eller så skär vi upp lite extra grönsaker om även de tagit slut. 

    Men det är ytterst sällan det slängs mat som lagts upp på tallriken. 
  • Tue 26 Jan 2021 15:17
    #6
    +1

    Jag tycker att det handlar om två olika frågor: dels om att lära sig att lyssna på sin kropp och känna efter när man är hungrig och mätt och dels om vett och etikett att man tar en lagom stor del av vad som bjuds. Det senare varierar extremt med kultur och sammanhang, något som också kan vara bra att lära sig.

    Sedan är det bra att komma ihåg att det inte är normalt att alltid äta precis lagom. Normalt är att oftast äta en vanlig portion, men att ibland äta mer och ibland mindre. Att alltid äta precis lagom är ett tecken på att man inte har en helt oproblematisk inställning till mat. 

  • Anonym (Lagom­) Trådstartaren
    Tue 26 Jan 2021 15:46
    #7
    Anonym (A) skrev 2021-01-26 14:46:58 följande:

    En kycklingfilé, det säger inget om mängden. Jag går hellre efter vikt. 

    Sedan är min erfarenhet att folk äter olika mycket, och äter man borta så äter man kanske lite mer än hemma till vardags. 

    Som sagt, det med storlekar och hur mycket man behöver äta, det varierar, både individuellt (tänk tonåringar som sportar mkt) och mellan olika människor. 


    Så dutar fram en våg och mäter hur mycket du ska ta när du äter middag borta?

    Nej, de flesta vuxna har en inlärd känsla för hur mycket man kan ta.
  • Anonym (Lagom­) Trådstartaren
    Tue 26 Jan 2021 15:48
    #8
    scanmia skrev 2021-01-26 15:17:44 följande:

    Jag tycker att det handlar om två olika frågor: dels om att lära sig att lyssna på sin kropp och känna efter när man är hungrig och mätt och dels om vett och etikett att man tar en lagom stor del av vad som bjuds. Det senare varierar extremt med kultur och sammanhang, något som också kan vara bra att lära sig.

    Sedan är det bra att komma ihåg att det inte är normalt att alltid äta precis lagom. Normalt är att oftast äta en vanlig portion, men att ibland äta mer och ibland mindre. Att alltid äta precis lagom är ett tecken på att man inte har en helt oproblematisk inställning till mat. 


    Min fråga handlar främst om vad som är rimligt att äta borta, hemma hos andra, i skolan osv. Om det är något andra pratar med sina barn om
  • Tue 26 Jan 2021 15:51
    #9

    När det gäller kakor och fikabröd så ja, då har vi ända sen barnen var små talat om att kroppen inte behöver och mår bra av för mycket fika/godis/glass/socker och de har nog ändå alla provat äta för mycket ändå någon gång när man inte riktigt haft koll så de vet ju att det stämmer.

    När det gäller mat har det aldrig varit aktuellt. Haft små smala barn (där det varit tal om utredning för undervikt) som varit ganska små i maten så har de någon gång velat äta dubbelt så mycket som de brukar så har jag bara varit glad. Däremot har vi såklart pratat om att man inte ska slänga och när de var mindre lade vi på vad vi ansåg var ganska lagom men de fick såklart alltid ta mer.

  • Tue 26 Jan 2021 15:58
    #10
    Anonym (Lagom) skrev 2021-01-26 15:48:04 följande:
    Min fråga handlar främst om vad som är rimligt att äta borta, hemma hos andra, i skolan osv. Om det är något andra pratar med sina barn om
    Jo absolut är det något vi pratar om hemma, och om att det beror på sammanhang och kultur vad som är rätt och riktigt. Dock finns det en ganska stor förståelse för att barn inte har full koll på detta ännu, så man hjälper dem att ta lagom när de är på kalas eller middag.
Svar på tråden Bör barn lära sog äta ”lagom”