• Anonym (Nelli­e)
    Tue 26 Jan 2021 16:49
    3884 visningar
    48 svar
    -1
    48
    3884

    Har inte råd med nåt annat än kedjehus eller radhus

    På grund av vår ekonomi verkar det som om vi bara har råd att köpa kedjehus eller radhus och det är min värsta mardröm så jag undrar om det finns några fördelar för jag kanske ändrar mig om fördelarna överväger nackdelarna. Nu bor vi i hyresrätt men vi väntar tillökning så vår tvåa kommer bli för liten med 3 barn och 2 vuxna Vad tycker ni är bäst av kedjehus och radhus eller parhus?

  • Svar på tråden Har inte råd med nåt annat än kedjehus eller radhus
  • Tue 26 Jan 2021 16:55
    #1

    Om det är en mardröm så ska du inte köpa nåt av dom!

    För då kommer du bara gå runt och tänka på vilken mardröm du lever i.

  • Anonym (Nelli­e) Trådstartaren
    Tue 26 Jan 2021 17:04
    #2
    Långbenopluto skrev 2021-01-26 16:55:50 följande:

    Om det är en mardröm så ska du inte köpa nåt av dom!

    För då kommer du bara gå runt och tänka på vilken mardröm du lever i.


    Ja du har förstås rätt i det, men jag är rädd för att min dröm om stort hus + stor tomt aldrig kommer bli verklighet och att bo som vi gör nu i en tvåa med snart 3 barn går inte så då är det väl ändå bättre än det eller?
  • Anonym (Eh)
    Tue 26 Jan 2021 17:08
    #3
    +2

    Eh vad är det du tänker dig är så fruktansvärt med kedjehus/radhus/parhus?

  • Tue 26 Jan 2021 17:13
    #4

    Har aldrig bott i radhus men vi har ett radhus-område i närheten där jag bor, och har alltid tyckt att det är så mysigt där. Det VIMLAR av barn och finns alltid något barn ute på lekplatsen att leka med. Väldigt idylliskt! Sedan är ju skötsel av radhus extremt mycket enklare än en vanlig villa. Hade absolut kunnat tänka mig radhus, men det blev bara inte så.

  • Tue 26 Jan 2021 17:13
    #5

    Ni kanske kan göra som min far rådde oss för längesedan, köp ett billigare boende, spara pengar så kan ni köpa drömhuset senare. Köpte ett kedjehus, gillar garagen som skiljer husen åt, lagom stor tomt och så priset förstås. Trivs alldeles utmärkt här fortfarande.

  • Tue 26 Jan 2021 17:14
    #6

    Ni kanske kan göra som min far rådde oss för längesedan, köp ett billigare boende, spara pengar så kan ni köpa drömhuset senare. Köpte ett kedjehus, gillar garagen som skiljer husen åt, lagom stor tomt och så priset förstås. Trivs alldeles utmärkt här fortfarande.

  • Anonym (AB)
    Tue 26 Jan 2021 17:14
    #7
    +2
    Anonym (Nellie) skrev 2021-01-26 17:04:59 följande:
    Ja du har förstås rätt i det, men jag är rädd för att min dröm om stort hus + stor tomt aldrig kommer bli verklighet och att bo som vi gör nu i en tvåa med snart 3 barn går inte så då är det väl ändå bättre än det eller?
    Om det nu är er stora dröm, varför har ni inte planerat för det?
  • Tue 26 Jan 2021 17:15
    #8

    Det är få förunnat att ha möjlighet att köpa sitt drömboende så där direkt.

    När du kommer ny in på bostadsmaknaden så behöver du allt som oftast prioritera bort många "krav" eftersom det inte är realistiskt.

    Sen när du väl kommit in och slutat elda upp dina tillgångar på att betala hyra så börjar det som ofta benämns "bostadskarriär", efter några köp o sälj med vinst så sitter du där med kontantinsatsen till ett boende som kryssar av de flesta av dina "boxar" på kravlistan...

    Det viktigaste är dock att komma över tröskeln och komma med i matchen, köp vad som helst som din ekonomi tillåter bara för att komma bort ifrån att betala hyra. Det är alltid ekonomiskt sunt att prioritera läge över skick.

  • Anonym (Rakt på sak)
    Tue 26 Jan 2021 17:16
    #9

    Bäst är att låta bli!! Ni ska självklart inte köpa nåt ni egentligen inte vill ha! Fortsätt spara, ändra era ekonomiska förutsättningar eller vad som nu behövs och försök nå målet istället!

  • Anonym (AB)
    Tue 26 Jan 2021 17:17
    #10
    Ensam hemma skrev 2021-01-26 17:14:03 följande:

    Ni kanske kan göra som min far rådde oss för längesedan, köp ett billigare boende, spara pengar så kan ni köpa drömhuset senare. Köpte ett kedjehus, gillar garagen som skiljer husen åt, lagom stor tomt och så priset förstås. Trivs alldeles utmärkt här fortfarande.


    Vi bor också i kedjehus, men det är som att bo i en vanlig villa. 
Svar på tråden Har inte råd med nåt annat än kedjehus eller radhus