• Anonym (Först­örd)
    Wed 27 Jan 2021 01:49
    9221 visningar
    100 svar
    100
    9221

    Jag orkar INTE MER

    För att göra en lång historia kort. Jag är uska, men tröttnade på dag, kväll, helg och nattjobb och tänkte att nu efter 10 år söka till universitetet och läsa min drömutbildning som förskollärare. Sagt och gjort, tog examen i mitten av december, inga underkända kurser, kämpat med studier samtidigt som livet händer. Jag har kämpat mig blå, mamma på dagarna, student på nätterna. Sjuka barn, tentor, seminarium, break up och blev ensam. Ekonomin, ja den som lever på CSN vet. Har inte kunnat jobbat extra då jag pluggar 100%,praktik osv. Men jag fick det att gå runt. Barnen har inte märkt av dålig ekonomi på något sätt. Okej, snabbspola till examen. Så glad, så lycklig åå ni förstår inte. Äntligen är det min tur att gå till arbetet med glädje, att inte behöva oroa sig för ekonomin. Sökte jobb efter jobb. Men INGENTING. O de sägs att de skriker efter förskollärare. Jag har fått skrivs in mig på arbetsförmedlingen, jag har inte rätt till A-kassa då jag inte arbetat på fem år fast jag betalat varje månad sen 2010 (plugg 3,5 år, mammaledig 1,5 år innan dess). I min kommun och de fyra närliggande kommunerna finns inte ett ett Förskollärarjobb. Jag har ringt till möjliga rektorer om deras verksamhet behöver men nej inget. Så här sitter jag nu. Utan ett öre till hyra denna månaden och bokstavligt talat gråter. Kan inte sova, ångesten äter upp mig inifrån. Imorgon ska jag tillbaka som timvik på mitt gamla jobb inom äldreomsorgen. Har jag slitit ut mig i alla år och en skuld hos CSN för att gå tillbaka till mitt gamla jobb som timvik? Ni förstår inte hur misslyckad jag känner mig... Min som fyller 10 den 5 februari och jag vet inte var jag ska ta vägen. Jag har lånat pengar lite här å där av vänner och familj men det går inte längre. När ska de vara min tur? Ville bara skriva av mig, bara extra ledsen kväll för imorrn ska räkningar betalas och jag har bara så de räcker till några enstaka räkningar. Barnen får mat och så de finns till dom, själv hittade jag några pulverdiet påsar som får duga ett tag, kan äta 3åringens kanter på brödet han inte vill ha och hans matrester när han är mätt. Men det är typ det. Ville bara skriva av mig. Aldrig känt mig så här misslyckad i hela mitt liv.

  • Svar på tråden Jag orkar INTE MER
  • Anonym (Stay strong­!)
    Wed 27 Jan 2021 03:17
    #1
    Anonym (Förstörd) skrev 2021-01-27 01:49:31 följande:

    För att göra en lång historia kort. Jag är uska, men tröttnade på dag, kväll, helg och nattjobb och tänkte att nu efter 10 år söka till universitetet och läsa min drömutbildning som förskollärare. Sagt och gjort, tog examen i mitten av december, inga underkända kurser, kämpat med studier samtidigt som livet händer. Jag har kämpat mig blå, mamma på dagarna, student på nätterna. Sjuka barn, tentor, seminarium, break up och blev ensam. Ekonomin, ja den som lever på CSN vet. Har inte kunnat jobbat extra då jag pluggar 100%,praktik osv. Men jag fick det att gå runt. Barnen har inte märkt av dålig ekonomi på något sätt. Okej, snabbspola till examen. Så glad, så lycklig åå ni förstår inte. Äntligen är det min tur att gå till arbetet med glädje, att inte behöva oroa sig för ekonomin. Sökte jobb efter jobb. Men INGENTING. O de sägs att de skriker efter förskollärare. Jag har fått skrivs in mig på arbetsförmedlingen, jag har inte rätt till A-kassa då jag inte arbetat på fem år fast jag betalat varje månad sen 2010 (plugg 3,5 år, mammaledig 1,5 år innan dess). I min kommun och de fyra närliggande kommunerna finns inte ett ett Förskollärarjobb. Jag har ringt till möjliga rektorer om deras verksamhet behöver men nej inget. Så här sitter jag nu. Utan ett öre till hyra denna månaden och bokstavligt talat gråter. Kan inte sova, ångesten äter upp mig inifrån. Imorgon ska jag tillbaka som timvik på mitt gamla jobb inom äldreomsorgen. Har jag slitit ut mig i alla år och en skuld hos CSN för att gå tillbaka till mitt gamla jobb som timvik? Ni förstår inte hur misslyckad jag känner mig... Min som fyller 10 den 5 februari och jag vet inte var jag ska ta vägen. Jag har lånat pengar lite här å där av vänner och familj men det går inte längre. När ska de vara min tur? Ville bara skriva av mig, bara extra ledsen kväll för imorrn ska räkningar betalas och jag har bara så de räcker till några enstaka räkningar. Barnen får mat och så de finns till dom, själv hittade jag några pulverdiet påsar som får duga ett tag, kan äta 3åringens kanter på brödet han inte vill ha och hans matrester när han är mätt. Men det är typ det. Ville bara skriva av mig. Aldrig känt mig så här misslyckad i hela mitt liv.


    Din tid kommer. Du är inte misslyckad, tvärtom!

    Just nu är det svårt för många då det är Corona-tider.
    Din utbildning har inte varit förgäves. Det är jättebra du har den på fickan även om det såklart måste kännas så deppigt inte kunna kasta sig in i det nya jobbet som du hoppades. Du kommer få jobb som förskollärare även om det tar lite tid.

    Om du inte får A-kassa och enbart har timvik på äldreomsorgen, så är det väl SOC som gäller? Det är inget att skämmas för och just nu behöver du inkomst tills du hittar jobb.
    När jag bott utomlands hade jag SOC-bidrag när jag kom hem ett tag tills jag hittade jobb eftersom jag inte hade rätt till A-kassa. Det jobbigaste är att gå dit men sedan är det gjort. De kommer förstå din situation. Kolla vilka handlingar du behöver ta med.
    Det kommer lätta lite när du får råd till det ni behöver.

    Har du möjlighet att flytta ifall du skulle hitta jobb lite längre bort. Du sa du sökt i närliggande kommuner, behöver det vara det?

    Du är både driven och vill jobba. Även om du får kämpa just nu så oroa dig inte (lättare sagt än gjort jag vet), du kommer hitta nåt bra om du fortsätter söka.
    Ge inte upp, du är tokstark!

    Kram Solig
  • Akidok­i
    Wed 27 Jan 2021 04:04
    #2
    -4

    Du är alltså kvalificerad till två bristyrken och är arbetslös och svälter?

    Jag tror att du behöver prata med någon, för i mina öron låter det som självsabotage.

    Det FINNS jobb, inom båda yrkena.

  • Wed 27 Jan 2021 05:34
    #3

    Vilken kommun bor du i?

  • Wed 27 Jan 2021 07:57
    #4

    Med erfarenhet inom vård är du mycket eftertraktad på arbetsmarknaden inom barnomsorg.

    Det måste finnas något som du är omedveten om som gör att du är kvar där du är.

    Försök att hitta någon som jobbar med rekrytering inom kommunal verksamhet och be om feedback på ditt cv. Ge dig inte så hittar du vilka pusselbitar som saknas.

  • Anonym (Stay strong­!)
    Wed 27 Jan 2021 15:05
    #5
    Detta är inte ditt fel, låter som du har otur just nu.

    Se till att få försörjningen ordnad så du och barnen har det ni behöver tills du hittar på ditt jobb.
    Skynda dig till SOC. Om du inte har mat hemma, ta med barnen till stadsmissionen och käka där.

    Det kommer lösa sig <3
  • Wed 27 Jan 2021 15:08
    #6

    Du måste kontakta soc, så att du kan betala räkningarna. 

    Fortsätt söka jobb! Det är inte så att det är någons "tur" någon särskild gång, man måste fortsätta kämpa bara. Det kommer att lösa sig. 

  • Anonym (.)
    Wed 27 Jan 2021 15:21
    #7

    Så det är stolthet som hindrar dig att ta jobb som timvik och få lön?
    För oavsett vad du tycker om att gå tillbaka så ger det lön som är betydligt högre än det du kan få från soc.

    Har du svårt att få jobb trots examen bör du ta kontakt med en coach så att du får hjälp med ditt CV. Jobba som timvik på dagtid under tiden.
    För man har ganska många fördelar som timvik. Man styr tiderna själv. Vill du inte jobba kväll så är du inte tillgänglig kväll..
    Du kan gå på dagen och har ingen uppsägningstid alls. Också en mycket stor fördel.

    Lycka till.

  • Wed 27 Jan 2021 15:31
    #8
    Anonym (Förstörd) skrev 2021-01-27 01:49:31 följande:

    För att göra en lång historia kort. Jag är uska, men tröttnade på dag, kväll, helg och nattjobb och tänkte att nu efter 10 år söka till universitetet och läsa min drömutbildning som förskollärare. Sagt och gjort, tog examen i mitten av december, inga underkända kurser, kämpat med studier samtidigt som livet händer. Jag har kämpat mig blå, mamma på dagarna, student på nätterna. Sjuka barn, tentor, seminarium, break up och blev ensam. Ekonomin, ja den som lever på CSN vet. Har inte kunnat jobbat extra då jag pluggar 100%,praktik osv. Men jag fick det att gå runt. Barnen har inte märkt av dålig ekonomi på något sätt. Okej, snabbspola till examen. Så glad, så lycklig åå ni förstår inte. Äntligen är det min tur att gå till arbetet med glädje, att inte behöva oroa sig för ekonomin. Sökte jobb efter jobb. Men INGENTING. O de sägs att de skriker efter förskollärare. Jag har fått skrivs in mig på arbetsförmedlingen, jag har inte rätt till A-kassa då jag inte arbetat på fem år fast jag betalat varje månad sen 2010 (plugg 3,5 år, mammaledig 1,5 år innan dess). I min kommun och de fyra närliggande kommunerna finns inte ett ett Förskollärarjobb. Jag har ringt till möjliga rektorer om deras verksamhet behöver men nej inget. Så här sitter jag nu. Utan ett öre till hyra denna månaden och bokstavligt talat gråter. Kan inte sova, ångesten äter upp mig inifrån. Imorgon ska jag tillbaka som timvik på mitt gamla jobb inom äldreomsorgen. Har jag slitit ut mig i alla år och en skuld hos CSN för att gå tillbaka till mitt gamla jobb som timvik? Ni förstår inte hur misslyckad jag känner mig... Min som fyller 10 den 5 februari och jag vet inte var jag ska ta vägen. Jag har lånat pengar lite här å där av vänner och familj men det går inte längre. När ska de vara min tur? Ville bara skriva av mig, bara extra ledsen kväll för imorrn ska räkningar betalas och jag har bara så de räcker till några enstaka räkningar. Barnen får mat och så de finns till dom, själv hittade jag några pulverdiet påsar som får duga ett tag, kan äta 3åringens kanter på brödet han inte vill ha och hans matrester när han är mätt. Men det är typ det. Ville bara skriva av mig. Aldrig känt mig så här misslyckad i hela mitt liv.


    Men varför i hela fridens namn återgår du inte tillfälligt till vårdyrket istället för att äta brödkanter och pulver på påse?
  • Anonym (Stay strong­!)
    Wed 27 Jan 2021 15:35
    #9

    Hej igen TS.

    Läste fel & missade du skrev du hade möjlighet till timvik.
    Ta timvik på ditt gamla jobb tills du hittar på ditt förskollärarjobb, det kommer.
    Just nu måste du få in pengar, om timvik inte räcker får soc komplettera.

    Timvik på ditt gamla jobb är ju bara temporärt tills tiderna blir bättre.
    Så bit ihop ett tag till även fast det känns jobbigt.

  • Anonym (Fsk-l­ärare)
    Wed 27 Jan 2021 16:11
    #10
    Akidoki skrev 2021-01-27 04:04:12 följande:

    Du är alltså kvalificerad till två bristyrken och är arbetslös och svälter?

    Jag tror att du behöver prata med någon, för i mina öron låter det som självsabotage.

    Det FINNS jobb, inom båda yrkena.


    Det är faktiskt inte sant. I min gamla kommun Linköping där jag bodde tidigare är det enorm brist på förskollärare, jag kunde välja och vraka på arbetsplatser. Bytte kommun för att driva upp min lön - och nu hör jag av vänner inom yrket att det inte ligger ute några tjänster alls.

    *Poff* så var de borta. Beror på covid naturligtvis, det är en bråkdel av barn på förskolorna (får ej vara där om de är sjuka och små barn är sjuka för jämnan), så ingen rektor vill ju anställa om de klarar sig på befintlig personal.
Svar på tråden Jag orkar INTE MER