• Anonym (Henna­)
    Wed 27 Jan 2021 15:41
    518 visningar
    9 svar
    9
    518

    Avtala bort vårdnad?

    Hej!
    lite backstory: Jag har länge velat ha barn. Jag har ingen partner och är dessutom flata. Nu har jag stabil god ekonomi, fast jobb, bostadsrätt mm, och känner att det är dags.
    På diverse vägar har jag fått kontakt med en kille som kan tänka sig att bli donator/medförälder. Vi har pratat fram och tillbaka, och det som känns bäst för oss båda är att ett ev barn skulle bo hos mig på heltid, jag skulle vara vårdnadshavare och kunna fatta beslut osv. Men vi vill inte heller att barnet ska växa upp helt utan vetskap om den andre föräldern. Vi tänker tillexempel att barnet skulle kunna träffa honom på helger mm. Så att barnet vet att hen har en pappa.
    Nu är frågan, hur löser vi det juridiska på bästa sätt? Går det att avtala om ensam vårdnad, och hur troligt är det att något sådant godkänns? Eller ska man ljuga och påstå att barnets fader är okänd?
    Vad tänker ni?

  • Svar på tråden Avtala bort vårdnad?
  • Anonym (Hmm..­.)
    Wed 27 Jan 2021 15:45
    #1
    +1

    Du kommer ha ensam vårdnad om ni inte gifter er. Rent konkret behöver du med andra ord inte göra någonting. Han behöver bekräfta faderskapet sedan väljer ni själva om han ska betala underhåll eller ej.

  • Anonym (T)
    Wed 27 Jan 2021 15:48
    #2

    Är ni inte gifta så bara låter du bli att skriva på för gemensam vårdnad, så får du ensam vårdnad. Tänk dock på att om han ångrar sig angående er överenskommelse så kan ha stämma för gemensam vårdnad och kommer då i stort sett garanterat att få det. Risken för honom är att du kan kräva honom på underhåll (om han inte har barnet halvtid) och barnet kommer även ha rätt att ärva efter honom när han går bort (oavsett testamente eller inte). Du kommer inte få underhåll av försäkringskassan eftersom det finns en känd pappa (han kommer rent lagmässigt och hos myndigheterna ses som far till barnet, inte donator, oavsett er överenskommelse.

  • Anonym (rrr)
    Wed 27 Jan 2021 15:50
    #3
    +1

    Det låter som om du precis börjat tänka på detta eftersom du ställer ganska grundläggande frågor. Mitt tips är att du googlar tex "enskild vårdnad" så kommer du hitta allt du behöver veta. 

    Men du har redan fått svar på att är man inte gift får mamman automatisk enskild vårdnad om inte föräldrarna aktivt väljer att skriva under för gemensam. Är pappan ok med att inte ha någon vårdnad så är saken helt enkelt klar. 
    Ni gör upp ett umgängeschema och så klart ska han betala underhåll för barnet (tycker jag) men det kan ni också bestämma själva. 

    Sedan brukar man ha väldigt tät kontakt när barnet är bebis för barn minns inte om den bara träffar pappa på helgerna. I princip behövs kontakt nån stund varje dag i början, är du beredd på det? 

  • Anonym (ledse­n)
    Wed 27 Jan 2021 15:55
    #4
    -3

    Är du mogen nog att få barn när du kallar dig själv för nåt så nedlåtande som "flata"...?

  • Anonym (Famrä­tt)
    Wed 27 Jan 2021 17:33
    #5

    Om ni inte är gifta får du helt automatisk ensam vårdnad.

  • Anonym (juuyd­tr)
    Wed 27 Jan 2021 18:26
    #6

    Säger som övriga; du får enskild vårdnad iom att ni inte är gifta.

    Om försäkringskassan undrar så säger ni att att han betalar underhåll direkt till dig. 

    Det du behöver tänka på är att om han vill så kan han när som helst, kräva gemensam vårdnad och umgänge. 

    Det han behöver tänka på är att barnet har arvsrätt efter honom. Får han fler barn så kan det vara bra att veta. 
    Du kan också när som helst kräva underhåll via försäkringskassan och då blir han skyldig att betala. 


    Om detta går att avtala bort vet jag inte, men en bra jurist eller advokat bör veta. 

  • Anonym (juuyd­tr)
    Wed 27 Jan 2021 18:27
    #7
    +1

    Tillägg: Jag tycker det är bättre att du inseminerar dig istället för att undvika problem framöver. 

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 27 Jan 2021 19:08
    #8

    Du har redan fått svar på hur du ska lösa situationen (på olika sätt) så jag vill bara säga lycka till :) 

  • Thu 18 Feb 2021 22:48
    #9

    Du har fått flera bra svar, men vill bara tillägga att pappans framtida arv bör tas med i bilden.

    Om han är anfiven som pappa så är hon även enligt lag arvtagare.

Svar på tråden Avtala bort vårdnad?