• Anonym (Anony­m)
    Thu 28 Jan 2021 19:08
    8023 visningar
    24 svar
    24
    8023

    Vad hade du gjort om din partner sa att hon/han aldrig vill ha barn? Lämnat eller inte lämnat?

    Du som har en partner och ej har barn, om din partner hade berättat för dig att han/hon aldrig vill ha barn och tänker sterilisera sig, vad hade du gjort då? Hade du lämnat eller stannat kvar?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad hade du gjort om din partner sa att hon/han aldrig vill ha barn? Lämnat eller inte lämnat?
  • Anonym (O)
    Thu 28 Jan 2021 19:13
    #1
    +2

    Hade lämnat direkt om han sa att han VILLE ha barn.

  • Anonym (Elin7­9)
    Thu 28 Jan 2021 19:30
    #2

    Nu tror jag aldrig att jag skulle hamna i den sitsen att detta skulle komma som en överraskning när vi redan var i en relation. Pga jag gjorde klart tidigt att jag ville ha familj. Ville killen inte detsamma så gick vi skilda vägar rätt så omgående, för då är det ju ingen ide. Och man vill varken gå runt och hoppas på att han ändrar sig eller verka tjatig. Vill man inte så vill man inte, då är det enklare att hitta en partner som VILL ha barn. Ingen ska bli tvingad in i ett föräldraskap.

  • Anonym (Nja)
    Thu 28 Jan 2021 19:52
    #3
    Anonym (Elin79) skrev 2021-01-28 19:30:38 följande:

    Nu tror jag aldrig att jag skulle hamna i den sitsen att detta skulle komma som en överraskning när vi redan var i en relation. Pga jag gjorde klart tidigt att jag ville ha familj. Ville killen inte detsamma så gick vi skilda vägar rätt så omgående, för då är det ju ingen ide. Och man vill varken gå runt och hoppas på att han ändrar sig eller verka tjatig. Vill man inte så vill man inte, då är det enklare att hitta en partner som VILL ha barn. Ingen ska bli tvingad in i ett föräldraskap.


    Eller så gör man som mitt ex, och påstår att man visst vill ha barn, men inte nu, om några år kanske. Låter det gå tio år och när det då brinner i knutarna kommer erkännandet att man visst aldrig ville ha barn.

    Som svar på huvudfrågan: Jag stannade. Vi hade byggt upp så mycket tillsammans redan. Men förhållandet tog slut ändå sedan eftersom jag blev bitter och ledsen över det svek jag upplevde att han utsatt mig för.
  • Anonym (Nappy­)
    Thu 28 Jan 2021 20:50
    #4

    När jag var ung och utan barn hade jag utan tvekan lämnat. Barn var viktigt för mig och jag hade aldrig medvetet valt ett liv utan barn. Jag har velat ha barn så länge jag kan minnas och redan när jag var 10 år visste jag att jag ville ha många barn. Idag har jag fått de barn jag vill ha och ska inte ha flera. Så idag skulle jag lämna/välja bort en framtida partner som vill ha barn. 

  • Anonym (Krav)
    Thu 28 Jan 2021 21:38
    #5

    Vi hade inte blivit ihop från första början om han inte hade velat ha barn. Det var ett krav på min blivande man. Tydligt uttryckt på min sida på en dejtingsajt. Likafullt fick jag svar från en man som var steriliserad!  Förvånad    + min man och japp, vi har barn.

  • Thu 28 Jan 2021 21:42
    #6

    Vi pratade om sånt under dejtingstadiet och löpande under förhållandet så hade blivit ytterst förvånad om det hade dykt upp några år senare.

  • Anonym (Elin7­9)
    Fri 29 Jan 2021 07:34
    #7
    Anonym (Nja) skrev 2021-01-28 19:52:29 följande:
    Eller så gör man som mitt ex, och påstår att man visst vill ha barn, men inte nu, om några år kanske. Låter det gå tio år och när det då brinner i knutarna kommer erkännandet att man visst aldrig ville ha barn.

    Som svar på huvudfrågan: Jag stannade. Vi hade byggt upp så mycket tillsammans redan. Men förhållandet tog slut ändå sedan eftersom jag blev bitter och ledsen över det svek jag upplevde att han utsatt mig för.
    Men att bete sig så är ju rent ut elakt. Om man VET det.
    Annars finns det såklart gråzoner. En person kan ju tänka att hen "nog vill ha barn, fast inte nu". Och sen inse efter 5-7-10 år att nej, barn är inget för mig. Då har man inte direkt varit oärlig...
    Jättetråkigt att det blev så för er!
  • Anonym (O)
    Fri 29 Jan 2021 08:33
    #8
    Anonym (Nja) skrev 2021-01-28 19:52:29 följande:

    Eller så gör man som mitt ex, och påstår att man visst vill ha barn, men inte nu, om några år kanske. Låter det gå tio år och när det då brinner i knutarna kommer erkännandet att man visst aldrig ville ha barn.

    Som svar på huvudfrågan: Jag stannade. Vi hade byggt upp så mycket tillsammans redan. Men förhållandet tog slut ändå sedan eftersom jag blev bitter och ledsen över det svek jag upplevde att han utsatt mig för.


    Jag var med om samma sak fast tvärtom. Han sa att han inte ville ha barn, så jag satsade på honom. Fem år senare kröp det fram att han ljugit för mig för han var övertygad om att jag skulle ändra mig. Han ansåg att JAG hade lurat HONOM, och tyckte att jag skulle "bli normal" och ändra mig.

    Jag lämnade idioten.
  • Fri 29 Jan 2021 09:07
    #9

    Nu har jag och maken de fyra barn vi vill ha, så det är ju en ickefråga här. Tänker jag att det inte fanns barn i bilden dock, då hade jag lämnat en partner som inte ville ha barn. Hade i så fall också påbörjat processen att skaffa barn som ensamstående vid 30 om jag inte träffat någon då som det börjat kännas seriöst med.

  • Anonym (Lämna­de inte)
    Fri 29 Jan 2021 21:17
    #10

    Jag ville ha barn innan - eller tja, jag såg det som självklart på något sätt. Träffade min man och föll pladask:) Han var öppen med från början att han inte visste huruvida han ville eller inte gällande barnfronten. Vi var båda så unga så det besvärade inte mig - vem vet vad en känner om 10 år? Så gick mina tankar iaf då och vi samtalade om det då och då tills vi började närma oss 30 års åldern. Han landade tillslut i att han inte ville ha barn så på det sättet blev det. Älskar honom och vårt liv otroligt mycket och har aldrig ångrat att jag valde att stanna. Handen på hjärtat så hade jag fortfarande valt att skaffa ett barn om jag 100% fått välja själv men skulle inte välja bort alla människor jag älskar (är ju inte bara min man utan hans familj och släkt) för att uppfylla den drömmen.

    Hade nog inte känt likadant om mannen sagt att han ville ha barn och sedan ändrade sig när det var dags. Nog för att man har all rätt att ändra sig men då skulle nog besvikelsen blivit allt för stor då jag skulle ha ställt in mig på att bli mamma. Det hade nog varit för svårt att hantera för att relationen skulle överleva. Men jag hade iaf försökt. Om han skulle ha ljugit, alltså vetat från början att han inte ville (som någon ovan hade varit med om) men sagt till mig att han ville då hade det varit tack och adjö på studs.

Svar på tråden Vad hade du gjort om din partner sa att hon/han aldrig vill ha barn? Lämnat eller inte lämnat?