• blablabla761

    NIPT test kön fråga

    Hejsan

    Vi gjorde NIPT och fick veta "sannolikhet flicka",, brukar det visa rätt? Eller har det hänt att det blivit fel kön?

    Hur säkra är de på kön vid NIPT? Hur hög är träffsäkerheten

  • Svar på tråden NIPT test kön fråga
  • Nelle83

    Hej!

    De skriver alltid ?sannolikt? eftersom det inte är en diagnostisk metod. Det visar rätt kön med 99,9%. Jag fick flicka och ut kom en flicka :)

    Där jag gjorde mitt NIPT så sa barnmorskan att det hade aldrig visat fel kön på alla test som de hade skickat in.

  • brallison

    Vi fick sannolikt pojke på NIPT och även på RUL, så det återstår att se vem tittar ut om 10 veckor

  • Tooja

    Det är väldigt säkra har jag förstått det som, stämde på vårt första barn (andra är ännu i magen :)) och känner väldigt långa som gjort NIPT och har stämt för alla dem också, så du skall nog kunna lita på resultatet :)

  • Anonym (1 på 1000)

    Hen som gjorde mitt ultraljud sa att felmarginalen på kön på NIPT var 1 på 1000.

  • Stardust4

    Jag har med fått sannolikt flicka, har dock inte fått reda på om det stämmer än. Vid tidigt ul v12 tyckte jag och sambon att vi såg en snopp. Frågade wellnet om det var möjligt och de gav de svar att det var 1 på 100 att vi fått ?fel? resultat. Skulle inte förvåna mig ett dugg om jag var den där ?1?

    Vi har 3 pojkar och hoppas så på en flicka. Stämde ditt resultat?

    Försöker hitta något privat ställe som gör ul för att få reda på kön. Är i v 16 nu

  • Anonym (kön)
    Stardust4 skrev 2021-10-26 17:42:04 följande:

    Jag har med fått sannolikt flicka, har dock inte fått reda på om det stämmer än. Vid tidigt ul v12 tyckte jag och sambon att vi såg en snopp. Frågade wellnet om det var möjligt och de gav de svar att det var 1 på 100 att vi fått ?fel? resultat. Skulle inte förvåna mig ett dugg om jag var den där ?1?

    Vi har 3 pojkar och hoppas så på en flicka. Stämde ditt resultat?

    Försöker hitta något privat ställe som gör ul för att få reda på kön. Är i v 16 nu


    Återkom när du har fått svar. Min vän fick fel men har hört att NIPT är väldigt säkert gällande kön.
  • Anonym (Nipt)
    Tooja skrev 2021-02-01 14:27:25 följande:

    Det är väldigt säkra har jag förstått det som, stämde på vårt första barn (andra är ännu i magen :)) och känner väldigt långa som gjort NIPT och har stämt för alla dem också, så du skall nog kunna lita på resultatet :)


    Fick du bekräftad könet på Rul eller räckte det med nipt för din del? Mina vänner har fått rätt men på en blev det faktiskt fel och jag förstår inte hur. Hon fick veta flicka men det blev pojke. Läkaren skrev till henne att fel kan det bli ibland speciellt om det står flicka.
  • Anonym (Stämt alla gånger för mig)

    Gjort NIPT under alla mina 3 graviditeter och könet har stämt alla 3 gånger.

  • Tooja
    Anonym (Nipt) skrev 2021-11-07 13:05:36 följande:

    Fick du bekräftad könet på Rul eller räckte det med nipt för din del? Mina vänner har fått rätt men på en blev det faktiskt fel och jag förstår inte hur. Hon fick veta flicka men det blev pojke. Läkaren skrev till henne att fel kan det bli ibland speciellt om det står flicka.


    Det räckte med NIPT, när de frågade på RUL om jag ville veta kön så sa jag bara ?att jag redan vet?, känns som det är säkrare genom NIPT än RUL då man ju kan se fel. Har hört att det kan vara en pytteliten risk att få fel om man får barn tätt och första är en pojke, inom att de kollar förekomsten av Y-kromosom i blodet (finns det är det en kille finns det ej är det en tjej), men att detta är ytterst ovanligt. Har fått mitt andra barn nu och det var mycket riktigt en flicka det med :)
  • Anonym (Fel)

    Fick fel kön från nipt mot vem som kom ut så det är inte helt 100% men det är ovanligt har jag förstått.

  • Anonym (Nipt)
    Anonym (Fel) skrev 2021-11-09 07:31:05 följande:

    Fick fel kön från nipt mot vem som kom ut så det är inte helt 100% men det är ovanligt har jag förstått.


    Oj då, vad fick du?
  • Anonym (Nipt)

    Min vän som fick pojke fick lite chock i början då alla sa hur säker nipt är men som jag förstår så kan det bli fel

  • Anonym (Stämt alla gånger för mig)
    Anonym (Fel) skrev 2021-11-09 07:31:05 följande:

    Fick fel kön från nipt mot vem som kom ut så det är inte helt 100% men det är ovanligt har jag förstått.


    Jag undrar var ni som påstår att könet inte stämt har gjort era nipt test. Aldrig hört talas om något fall där det inte stämt förutom här på FL då.
  • Anonym (Stämt alla gånger för mig)
    Anonym (Nipt) skrev 2021-11-09 07:49:13 följande:

    Min vän som fick pojke fick lite chock i början då alla sa hur säker nipt är men som jag förstår så kan det bli fel


    Det är väldigt ovanligt
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Stämt alla gånger för mig) skrev 2021-11-09 15:47:41 följande:

    Jag undrar var ni som påstår att könet inte stämt har gjort era nipt test. Aldrig hört talas om något fall där det inte stämt förutom här på FL då.


    Ja vart brukar man göra nipt? Jag va på en privat bmm iaf där de är vana vid att ta prover.

    Precis som man kan få falskt positivt för kromosomfel så kan det även visa fel på kön, även om det ena är mer ovanligt än det andra.
Svar på tråden NIPT test kön fråga