• Anonym (Dahli­a)
    Tue 2 Feb 2021 20:16
    558 visningar
    8 svar
    8
    558

    Jag vill lämna honom

    Hej. Jag bor med en man sedan 3 år. Jag har en dotter sedan tidigare på 11 år och vi har ett barn ihop på 1,5år.

    Min sambo har alltid varit en arg människa men det har eskalerat. Han är irriterad jämt och så fort han blir minsta stressad så får han utbrott där han svär och skriker, kallar mig dumma saker, skyller på mig oavsett om det är mitt fel eller inte. Blir det stort bråk kan han kasta saker, slå hål i dörrar och möbler, och höja handen hotfullt mot mig.

    Han försöker uppfostra min dotter (inte hans) på ett strikt sätt och ibörjan gick jag med på det men då mådde hon skitdåligt! Så nu uppfostrar jag henne med respekt där vi kommer överens om saker tillsammans och allt blev så mycket bättre! Men han fattar inte alls och fortsätter vara sträng och hård och det blir bråk gång på gång när jag säger åt honom att låta henne vara.

    Han försöker även uppfostra mig, behandlar mig som ett barn, höjer rösten åt mig ofta, kritiserar mig dagligen för stora som små saker.

    Jag tar inte hans skit längre så det blir ofta bråk där vi skriker och oavsett hur dumt han betett sig så vänder han alltid allt till att det är mig det är fel på. Standardfrasen är: Ja jag vet att jag gjorde fel men DU.. eller: ok förlåt men när du gör si och så så är det klart att jag blir arg.

    Aldrig en genuin ursäkt och oftast ingen alls.

    Jag känner mig mer och mer nedtryckt och energilös. Jag vill lämna men har inget jobb och lägenheten är min men alldeles för dyr.

    Sen har jag gjort slut förut men han godtar inte det. Han gör allt han kan för att skuldbelägga, trycka ned, hota att inte flytta och sen övertala mig om att jag är känslig och det vore fel beslut. Sist stod jag på mig men tillslut fick han mig att känna att jag var skyldig honom att försöka och ge honom en chans.

    Jag kan inte bara gå med barn ihop och ingenstans att gå.

    Jag ville inget hellre än att få en familj men jag vill inte mer nu. Jag är hellre själv än att må så här.

    Vad gör jag?

  • Svar på tråden Jag vill lämna honom
  • Anonym (Mx)
    Tue 2 Feb 2021 20:21
    #1
    +2

    Det som vore enklast är ju att skaffa ett jobb och därmed blir du ju ekonomisk självständig och kan leva ditt liv som du själv vill. Finns det hinder för att skaffa ett jobb?

  • Anonym (Soc.)
    Tue 2 Feb 2021 21:00
    #2
    +1

    Du kontaktar en kvinnojour eftersom du är utsatt för misshandel och socialtjänsten eftersom dina barn lever i en skadlig miljö som du behöver hjälp att ta dig ifrån. Du gör allt du måste för att ta ditt ansvar som förälder helt enkelt.

  • Anonym (A)
    Tue 2 Feb 2021 21:10
    #3
    +1
    Anonym (Soc.) skrev 2021-02-02 21:00:03 följande:
    Du kontaktar en kvinnojour eftersom du är utsatt för misshandel och socialtjänsten eftersom dina barn lever i en skadlig miljö som du behöver hjälp att ta dig ifrån. Du gör allt du måste för att ta ditt ansvar som förälder helt enkelt.
    Håller med
  • GGN
    Tue 2 Feb 2021 21:17
    #4

    Ring en kvinnojour.

    Prata med kronofogden om hjälp av avhysa honom. Han har rätt till uppsägningstid, men sen kan polisen lyfta ut honom.

    Göm sånt som betyder mycket för dig innan du gör slut. Fotoalbum etc. Ifall han ballar ur och förstör sakerna.

  • Tue 2 Feb 2021 22:46
    #5
    +1

    Varfor har du inte jobb? Det är väl steg ett att hitta.

    Har du ensam vårdnad eller har ni gemensam?

  • Wed 3 Feb 2021 03:42
    #6

    GÅ. NU.

    Ta Kvinnojouren till hjälp. Eller familj, släkt, vänner.

    Jag har sett den där skiten inifrån, som barn. Och jag hatar det.

  • Anonym (Man)
    Wed 3 Feb 2021 16:47
    #7
    +1

    säger inte nödvändigt emot ovan skribenter, men jag gör lite tillägg.

    Förbered dig för en separation (!), och börja planera för det (!).

    Mao, börja med din ekonomi. Ok, att du är arbetslös, men vad har du för inkomster (barnbidrag? underhållsbidrag?) vilka eventuella bidrag skulle du kunna ansöka? (i det korta loppet - du bör ju hitta ett jobb tids nog), bostadsbidrag?

    Ta hjälp av din kommun (!). Kvinnojour visst, men kanske först socialjouren.

    Din bostad. Är det en hyresrätt ta kontakt med din hyresvärd, kan du byta till något mindre/billigare? (se ovan - Ekonomi!).

    Sök stöd hos släkt och vänner.

    Håll huvudet kallt och se över dina möjligheter, känns det övermäktigt, ta hjälp.

  • Wed 17 Feb 2021 17:14
    #8

    Men snälla. Kasta ut honom!

    Tänk på dina barn, i synnerhet den äldsta. Hon kommer bli ärrad för livet, kanske till o med hata dig, bryta kontakten när hon blir äldre.

    Du får ekonomisk stöd (minimum existens) fram tills du hittar ett jobb. Vad som helst vore väl bättre än en nedvärderande man. Låt han se dig stand tall. Han verkar ju köra över dig totalt i o m att du är ekonomisk beroende av honom.

    Lämna! Gå till kommun. Be om att få prata om din situation. Gör om så krävs orosanmälan för barnen.

    Jävla gubbe som inte respekterar dig

Svar på tråden Jag vill lämna honom