• Mammas­små
    Thu 4 Feb 2021 12:20
    1245 visningar
    8 svar
    8
    1245

    Någon med erfarenhet av grodor?

    Min elvaåring har fått på hjärnan att vi ska skaffa grodor.

    Finns det någon här med erfarenhet som skulle kunna svara på lite frågor?

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av grodor?
  • Thu 4 Feb 2021 12:21
    #1

    Vilken slags grodor?

  • Mammas­små
    Thu 4 Feb 2021 12:24
    #2
    Jemp skrev 2021-02-04 12:21:59 följande:

    Vilken slags grodor?


    Jag vet inte än, men det är framför allt rödögd trädgroda hon fastnat för.
  • Thu 4 Feb 2021 12:34
    #3
    Mammassmå skrev 2021-02-04 12:24:58 följande:
    Jag vet inte än, men det är framför allt rödögd trädgroda hon fastnat för.
    Ja de är ju fina! De bor i terrarium i alla fall, ett riktigt högt sådant för de vill ha träd där inne, och de behöver både värmelampa och ett duschsystem eller att man sprayar flera gånger om dagen, för de behöver ha 80-100 % fukt i luften. De lever ca fem år och äter insekter, så ni kommer att behöva ha levande syrsor i hemmet också som ni tar hand om.

    www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/a_callidryas

    Personligen skulle jag avråda från ett grodköp, ni verkar inte så insatta i det här med kräldjur och de verkar inte vara lika lättskötta som ödlor eller ormar t ex.
  • Mammas­små
    Thu 4 Feb 2021 12:56
    #4
    Mortiscia80 skrev 2021-02-04 12:34:19 följande:

    Ja de är ju fina! De bor i terrarium i alla fall, ett riktigt högt sådant för de vill ha träd där inne, och de behöver både värmelampa och ett duschsystem eller att man sprayar flera gånger om dagen, för de behöver ha 80-100 % fukt i luften. De lever ca fem år och äter insekter, så ni kommer att behöva ha levande syrsor i hemmet också som ni tar hand om.

    www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/a_callidryas

    Personligen skulle jag avråda från ett grodköp, ni verkar inte så insatta i det här med kräldjur och de verkar inte vara lika lättskötta som ödlor eller ormar t ex.


    Jag har haft ödlor, så jag är inte helt nybörjare på terrariedjur. Självklart kommer jag läsa på mer om vi bestämmer oss för att skaffa grodor, men skulle vilja höra folks personliga erfarenheter när det kommer till hantering etc.
  • Thu 4 Feb 2021 14:08
    #5
    Mammassmå skrev 2021-02-04 12:56:19 följande:
    Jag har haft ödlor, så jag är inte helt nybörjare på terrariedjur. Självklart kommer jag läsa på mer om vi bestämmer oss för att skaffa grodor, men skulle vilja höra folks personliga erfarenheter när det kommer till hantering etc.
    Jaha, det kändes inte som så på trådstarten tyvärr :)
  • Thu 4 Feb 2021 14:16
    #6

    Ett tips är att gå in på www.terrariedjur.se Där finns mycket att läsa och även ett bra forum för frågor.

  • Thu 4 Feb 2021 14:19
    #7

    Och som tillägg: man ska inte hantera groddjur alls, fettet på vår hud är skadligt för deras hud. Grodor kan vara jätteroliga, men de är strikt observationsdjur, dvs man tittar på dem i terrariet men rör inte.

  • Thu 4 Feb 2021 15:11
    #8
    Mortiscia80 skrev 2021-02-04 14:08:26 följande:

    Jaha, det kändes inte som så på trådstarten tyvärr :)


    Hur sjutton lyckas du dra sådana slutsatser av trådstarten?
Svar på tråden Någon med erfarenhet av grodor?