• Flinga­n980
    Sat 6 Feb 2021 06:11
    1879 visningar
    42 svar
    42
    1879

    När kollegor frågar om man ska ha barn

    Vi har flyttat till radhus och en kollega frågade mig rakt ut om vi ska ha barn. Jag tycker inte hon har något med det att göra, har ingen nära relation till henne och hon har varit osympatisk mot mig flera gånger tidigare. Så vad säger man utan att vara otrevlig? Sanningen är att vi planerar att skaffa barn, men det vill jag inte berätta för henne.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden När kollegor frågar om man ska ha barn
  • Anonym (J)
    Sat 6 Feb 2021 06:32
    #1

    Jag hade svarat "- Eeeeeeeeeeeh... Hur så..?"

  • Flinga­n980
    Sat 6 Feb 2021 06:45
    #2
    Anonym (J) skrev 2021-02-06 06:32:42 följande:

    Jag hade svarat "- Eeeeeeeeeeeh... Hur så..?"


    Mm bra svar. Men då hade hon sagt Jo, nu har ju flyttat till radhus så jag tänkte det.. jag känner henne (nyfiken skvallerkärring). Vad svarar man då? Jag vill inte behöva säga rakt ut att hon inte har med det att göra. Kommer inte på något neutralt svar själv.
  • Sat 6 Feb 2021 07:44
    #3

    Magdalena Ribbing har tagit upp hur en ska besvara påstridiga barnfrågor flera gånger, ett av mina favoritsvar är: "Har du tänkt på att det där kan vara en känslig fråga? En kompis/kollega/släkting till mig har fått 6 missfall och hon börjar gråta när någon frågar henne om barn."

    Själv skulle jag (med glatt överraskat tonfall) svarat: "Men oj, vilken gränslös fråga! Nu kom jag helt av mig. Oj! Jaha, hur kommer det sig att du är så intresserad av mitt privatliv?"

  • Anonym (Camil­la)
    Sat 6 Feb 2021 07:45
    #4
    +1

    Usch för sådana människor som har noll förståelse eller insikt i hur en sådan fråga kan kännas. Tänk om ni hade flera år av försök i ryggsäcken? Eller missfall? Eller till och med förlorat ett barn? Så okänslig fråga men ofta ifrån okunskap i ämnet eller rent av en miss i vett och etikett.

    När jag fick den frågan mitt under ett möte med alla mina kollegor så svarade jag ?Vi vill jättegärna ha barn om vi kan få det, men det är ingen självklarhet?. Det tycker jag ändå är ett trevligt svar som jag kan stå för utan att känna att jag fräser ifrån. Men jag har också markerat att vi kanske försöker och hennes fråga är opassande. Inte för att ge mig själv beröm för svaret, haha, utan ett förslag på svar.

  • Anonym (eee)
    Sat 6 Feb 2021 07:46
    #5
    Flingan980 skrev 2021-02-06 06:45:23 följande:
    Mm bra svar. Men då hade hon sagt Jo, nu har ju flyttat till radhus så jag tänkte det.. jag känner henne (nyfiken skvallerkärring). Vad svarar man då? Jag vill inte behöva säga rakt ut att hon inte har med det att göra. Kommer inte på något neutralt svar själv.
    Man kan svara många saker, beroende på hur trevlig man vill vara: 

    Hyfsat trevliga:
    "Vi hade plats för fler barn på gamla stället, om det skulle vara så, men vi har länge velat ha ett hus"
    "Vi fick chansen att köpa det här huset nu, vi tog den"

    Lite mindre trevliga:
    "Ja vi har köpt radhus, vad har det/du med saken att göra"?
    "Varför behöver du veta det?"
    "Kan man inte köpa radhus av andra orsaker än att man ska ha barn?"
    "Vill du veta vad huset kostade eller varför frågar du om vårt hus?" (lite avledning från temat barn)

    Och lite crazy-kategorin:
    "Nä men vet du, maken behöver ett extra rum för sin frimärkssamling/dataspel/pusselutställning"
    "Jag behöver ett hobbyrum, jag håller ju på mycket med att måla/sy/skulptera i lera"
    "Vi kommer hyra ut ett rum till en ungdom som vi känner - bra tillfälle med lite extra cash och vi känner oss fina som hjälper till i samhället - eller har du ett rum att hyra ut till ungdomen?"
    Du viskar  förtroligt: "Folk får gärna tro att det är för att vi ska ha barn men det är för att vi vill ha en sån sex-chamber som i 50 shades of Grey. Vi behövde ett extra rum" 
  • Anonym (Erase and rewind­)
    Sat 6 Feb 2021 08:00
    #6

    En kollega frågade om jag har barn, mitt i när jag gick och väntade på att få tabletter för att starta mitt missfall. :/ Inte samma typ av fråga, men det är sannerligen ett känsligt ämne. Tycker alla borde vara försiktiga med såna frågor. Många bra svar har du fått här i tråden. :) Om nån frågar mig framöver, på ett mer snokigt sätt, kanske jag säger rätt ut att jo, men vi får bara missfall. That will teach them. ;D

  • Sat 6 Feb 2021 08:55
    #7

    Utifrån hur du beskriver henne skulle jag svara "vi behöver större eftersom vi ska flytta ihop med min mans nya flickvän, min KK och hans fru samt deras 5 hundar. Och jo förresten, vårt eventuella barnanskaffande har du inte med att göra".

  • Flinga­n980
    Sat 6 Feb 2021 08:57
    #8

    Vilka bra svar! 

    Jag är en sådan person som blir lite paff i stressade/oönskade situationer, så jag kommer nog framöver använda mig av: "eeeeeh.. hur så?" i alla möjliga sammanhang. Skrattande Då har man chans att få lite betänketid. 

    Och sedan kan man säga som någon annan föreslog: "ja, för vi vill bo i radhus" om personen fortsätter.

    Och ger hon inte med sig så kommer jag fråga: Och varför vill du veta det? 
    Allt med en trevlig ton såklart.  

    Vågar inte säga rakt ut att frågan är gränslös.. fastän jag anser att den är det 100%. 

    Hur som helst, nu har hag ett lager med möjliga svar, tack alla. Solig

  • Flinga­n980
    Sat 6 Feb 2021 09:08
    #9
    MrsPJ skrev 2021-02-06 08:55:19 följande:

    Utifrån hur du beskriver henne skulle jag svara "vi behöver större eftersom vi ska flytta ihop med min mans nya flickvän, min KK och hans fru samt deras 5 hundar. Och jo förresten, vårt eventuella barnanskaffande har du inte med att göra".


    Hahahahah Skrattande

    Det skulle jag aldrig våga, hon skulle bara vända det emot mig och baktala mig och kalla mig otrevlig, hon är väldigt manipulativ och får folk med sig.

    Bättre att ha ryggen fri i detta fall. 

    Men jag fick mig ett gott skratt! Glad
  • Flinga­n980
    Sat 6 Feb 2021 09:09
    #10
    Anonym (Camilla) skrev 2021-02-06 07:45:47 följande:

    Usch för sådana människor som har noll förståelse eller insikt i hur en sådan fråga kan kännas. Tänk om ni hade flera år av försök i ryggsäcken? Eller missfall? Eller till och med förlorat ett barn? Så okänslig fråga men ofta ifrån okunskap i ämnet eller rent av en miss i vett och etikett.

    När jag fick den frågan mitt under ett möte med alla mina kollegor så svarade jag ?Vi vill jättegärna ha barn om vi kan få det, men det är ingen självklarhet?. Det tycker jag ändå är ett trevligt svar som jag kan stå för utan att känna att jag fräser ifrån. Men jag har också markerat att vi kanske försöker och hennes fråga är opassande. Inte för att ge mig själv beröm för svaret, haha, utan ett förslag på svar.


    Fattar inte att man frågar sånt på ett möte!! Skrikandes
Svar på tråden När kollegor frågar om man ska ha barn