• Sat 6 Feb 2021 18:41
    3733 visningar
    86 svar
    -1
    86
    3733

    Underhåll från FK trots att pappa har pengar

    Jag har enskild vårdnad om mitt barn.

    Barnet har bott med mig hela tiden och haft umgänge ca 5 timmar i månaden med pappan.

    Pappan har aldrig betalat underhåll utan jag har fått det från Försäkringskassan.

    Försäkringskassan har betalt fullt underhåll alltså inte bara utfyllnadsbidrag. I 10 år! Pappan har fast inkomst, äger bil, hund, köper vid varje umgänge present till barnet, ( han har alltså pengar till det)

    Skulle barnet "tjäna" på att vi går till familjerätten och räknar ut hur mycket han borde betala till barnet eller är FK s bedömning slutgiltig (att han alltså inte har betalförmåga)?

    Någon som har koll?

  • Svar på tråden Underhåll från FK trots att pappa har pengar
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 6 Feb 2021 18:43
    #1

    Hänger inte helt med i det du skriver men om Fk betalar ut så beror det väl på att han vägrar, och i så fall drar han ju på sig en skuld hos dem.

  • Sat 6 Feb 2021 18:56
    #2
    LillaLuna123 skrev 2021-02-06 18:41:53 följande:

    Någon som har koll?


    Precis som det redan sagts, FK betalar ut till dig och driver in samma summa ifrån den andra föräldern.

    Familjerätten har inget alls med saken att göra.

    FK kan vara behjälpliga med att räkna ut ett "rättvist" underhåll efter nån förlegad feminist-kommunistisk beräkningsmodell.... Men ingen är tvingad att delta i detta, eller att följa det.

    Vill du har mer än underhållsstödet så är det stämning i tingsrätten ang underhållsbidrag som gäller. 
  • Sat 6 Feb 2021 19:05
    #3

    Tack för svar. Ska försöka vara tydligare...

    Jag har alltid fått pengarna från FK. För några månader sedan togs beslutet att han kunde betala en viss del så då fick jag utfyllnadsbidrag från FK och 200 av honom i 2 månader. Sen fick jag besked om beslut från FK igen att dom nu beslutat att han inte ska betala så nu får jag hela summan av FK igen.

    Samtidigt vet jag ju att han har pengar men det går inte till försörjning av barnet. Han har alltså inte betalat något för barnets saker eller mat osv på alla år.

  • Anonym (Svart­?)
    Sat 6 Feb 2021 19:12
    #4
    LillaLuna123 skrev 2021-02-06 19:05:41 följande:

    Tack för svar. Ska försöka vara tydligare...

    Jag har alltid fått pengarna från FK. För några månader sedan togs beslutet att han kunde betala en viss del så då fick jag utfyllnadsbidrag från FK och 200 av honom i 2 månader. Sen fick jag besked om beslut från FK igen att dom nu beslutat att han inte ska betala så nu får jag hela summan av FK igen.

    Samtidigt vet jag ju att han har pengar men det går inte till försörjning av barnet. Han har alltså inte betalat något för barnets saker eller mat osv på alla år.


    Jobbar pappa då svart? Eller har sidoverksamhet som är svart?
  • Sat 6 Feb 2021 19:12
    #5
    LillaLuna123 skrev 2021-02-06 19:05:41 följande:

    Samtidigt vet jag ju att han har pengar men det går inte till försörjning av barnet. Han har alltså inte betalat något för barnets saker eller mat osv på alla år.


    Du har ju fått underhållsstödet säger du ju?

    Det är ju menat att kompensera den andra förälderns hälft av barnets försörjning.

    Precis som jag redan sagt, det som FK betalar ut till dig får fadern betala in till FK.

    Återbetalningen till FK är dock inkomstbeprövad, har du ingen inkomst så behöver du inte betala något.

    Men du behöver ju inte bekymra dig, du får ju ut pengarna hur som? Det är ju det som är finessen med systemet kring underhållsstöd, barnets försörjning säkerställs.

    Om sen fadern nolltaxerar och jobbar svart är inte dina problem, mer än någon annan skattebetalares i alla fall....
  • Anonym (nja)
    Sat 6 Feb 2021 19:13
    #6
    LillaLuna123 skrev 2021-02-06 19:05:41 följande:

    Tack för svar. Ska försöka vara tydligare...

    Jag har alltid fått pengarna från FK. För några månader sedan togs beslutet att han kunde betala en viss del så då fick jag utfyllnadsbidrag från FK och 200 av honom i 2 månader. Sen fick jag besked om beslut från FK igen att dom nu beslutat att han inte ska betala så nu får jag hela summan av FK igen.

    Samtidigt vet jag ju att han har pengar men det går inte till försörjning av barnet. Han har alltså inte betalat något för barnets saker eller mat osv på alla år.


    Antingen har FK bedömt att han inte har råd och de betalar och han inte blir återbetalningsskyldig (tex kan det vara så för arbetslösa) - eller så är det som redan skrivits: han blir skyldig dem. 

    Det låter på dig som om du tror att du ska kunna få mer pengar? Varför tror du i så fall det? Är ditt barn dyrt i drift? De flesta jag känner till, får den summan som finns uträknad för barns lika åldrar på FK:s hemsida. Om en förälder vill betala mer får den givetvis det, men vill den inte det är det extremt ovanligt att det skulle gå igenom i domstol. Det är om en lever i slott, och en i koja, ungefär. 

    Om barnet alltid bott hos dig så finns heller ingen "skillnad" att åberopa mellan två boenden, som är en sån sak som en del använder som argument för att den andra föräldern ska betala mer. 

    Om du VET att han har pengar så är det väl mer om du skulle informera FK om det då, så att de kan kräva in kunde från honom? 
  • Sat 6 Feb 2021 19:16
    #7
    LillaLuna123 skrev 2021-02-06 19:05:41 följande:
    Tack för svar. Ska försöka vara tydligare...
    Jag har alltid fått pengarna från FK. För några månader sedan togs beslutet att han kunde betala en viss del så då fick jag utfyllnadsbidrag från FK och 200 av honom i 2 månader. Sen fick jag besked om beslut från FK igen att dom nu beslutat att han inte ska betala så nu får jag hela summan av FK igen.

    Samtidigt vet jag ju att han har pengar men det går inte till försörjning av barnet. Han har alltså inte betalat något för barnets saker eller mat osv på alla år.
    Alltså försäkringskassan räknar ut utifrån hans årsinkomst vad han klarar av att betala i månaden. Får du ex 1500 av FK så räknar FK ut hur mycket av dessa 1500 pappan kan betala till FK. Hur stor summan är som pappan betalar till FK vet bara pappan och FK  om nu inte pappan sagt det till dig. FK är en mellanhand för att du ska få underhållet men de fyller också ut den del pappan int har råd att betala. Självklart har han oavsett vad han betalar till FK pengar över som han kan handla presenter till barnet, ha bil osv för. Du får ditt underhåll av FK som du har rätt till sedan har du faktiskt inte med resten att göra. Genom att du får ditt underhålla och pappan betalar en del eller hela summan till FK så har han gjort sin ekonomiska skyldighet. Vill du ha mer än det du får från FK så måste du gå via tingsrätten (om pappan inte ger dig frivilligt) och där är det svårt att få mer än FKs minimum om pappan inte tjänar avsevärt mer än dig i månaden. 
  • Sat 6 Feb 2021 19:19
    #8

    Det är inget problem för mig. Frågan var hur det fungerar. Eftersom jag anser att mitt barn ska få de pengar de "har rätt till".

    Jag skulle gärna lägga lite av pengarna i fonder eller aktier till barnet istället för att låt "systemet" betala ut minsta möjliga underhåll.

    Att strax över 1000 kr månaden skulle räcka till försäljning för en tonåring..nä varken det eller barnbidrag täcker ens hälften av kostnaderna.

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 6 Feb 2021 19:24
    #9
    LillaLuna123 skrev 2021-02-06 19:19:22 följande:

    Det är inget problem för mig. Frågan var hur det fungerar. Eftersom jag anser att mitt barn ska få de pengar de "har rätt till".

    Jag skulle gärna lägga lite av pengarna i fonder eller aktier till barnet istället för att låt "systemet" betala ut minsta möjliga underhåll.

    Att strax över 1000 kr månaden skulle räcka till försäljning för en tonåring..nä varken det eller barnbidrag täcker ens hälften av kostnaderna.


    Ditt barn har rätt till de pengar Fk har sagt att hen har rätt till. Det är det korta och enkla svaret. Det går inte att överklaga och familjerätten har inte med det att göra alls. Sedan får du väl vanligt barnbidrag också? Eller hur mkt är det totalt i månaden?
  • Sat 6 Feb 2021 19:24
    #10
    LillaLuna123 skrev 2021-02-06 19:19:22 följande:
    Det är inget problem för mig. Frågan var hur det fungerar. Eftersom jag anser att mitt barn ska få de pengar de "har rätt till".

    Jag skulle gärna lägga lite av pengarna i fonder eller aktier till barnet istället för att låt "systemet" betala ut minsta möjliga underhåll.
    Att strax över 1000 kr månaden skulle räcka till försäljning för en tonåring..nä varken det eller barnbidrag täcker ens hälften av kostnaderna.
    Barnet får ju pengarna hen har rätt till. 

    När barnet är tonåring får du 1700 (höjs med åldern) i underhåll plus barnbidrag och sen ska du lägga 1700 själv också... Det klarar man en tonåring på utan problem MVH mamman med tre tonåringar i huset!
Svar på tråden Underhåll från FK trots att pappa har pengar