• Sat 6 Feb 2021 18:41
    3736 visningar
    86 svar
    -1
    86
    3736

    Underhåll från FK trots att pappa har pengar

    Jag har enskild vårdnad om mitt barn.

    Barnet har bott med mig hela tiden och haft umgänge ca 5 timmar i månaden med pappan.

    Pappan har aldrig betalat underhåll utan jag har fått det från Försäkringskassan.

    Försäkringskassan har betalt fullt underhåll alltså inte bara utfyllnadsbidrag. I 10 år! Pappan har fast inkomst, äger bil, hund, köper vid varje umgänge present till barnet, ( han har alltså pengar till det)

    Skulle barnet "tjäna" på att vi går till familjerätten och räknar ut hur mycket han borde betala till barnet eller är FK s bedömning slutgiltig (att han alltså inte har betalförmåga)?

    Någon som har koll?

  • Svar på tråden Underhåll från FK trots att pappa har pengar
  • Sun 7 Feb 2021 22:05
    #41
    Anonym (X) skrev 2021-02-07 21:28:46 följande:

    För vv-barn betalas inget underhåll.


    Vanligen får man inget men kan gemensamt komma överens om underhåll ändå.
  • Sun 7 Feb 2021 22:20
    #42
    Anonym (X) skrev 2021-02-07 21:28:46 följande:
    För vv-barn betalas inget underhåll.
    Fel av mig. Jag menar barn med skilda föräldrar. Jag tror att 4700 kr räcker gott och väl per barn i kärnfamiljer. Barn brukar kanske inte få cykel och moppe samtidigt och inte i början av februari heller. Det jag menar är att barn till ensamstående verkar kosta så mycket och jag undrar varför.
  • Sun 7 Feb 2021 22:36
    #43
    Törstiga tuppen skrev 2021-02-07 22:20:33 följande:
    Det jag menar är att barn till ensamstående verkar kosta så mycket och jag undrar varför.
    För att den förälder som barnet/barnen bor hos anser att den andra föräldern ska ta HELA det ekonomiska ansvaret för barnen, gärna får det bli en peng över till hushållets allmänna utgifter också.....
    EpicF skrev 2021-02-07 22:05:34 följande:
    Vanligen får man inget men kan gemensamt komma överens om underhåll ändå.
    Kan kan man ju, men vem i sina sinnes fulla bruk skulle anse att det är ett vettigt upplägg?
    Ansvar för barnen ska delas efter separation, rakt av.
  • Sun 7 Feb 2021 22:37
    #44
    Anonvm skrev 2021-02-07 22:36:15 följande:

    För att den förälder som barnet/barnen bor hos anser att den andra föräldern ska ta HELA det ekonomiska ansvaret för barnen, gärna får det bli en peng över till hushållets allmänna utgifter också.....Kan kan man ju, men vem i sina sinnes fulla bruk skulle anse att det är ett vettigt upplägg?

    Ansvar för barnen ska delas efter separation, rakt av.


    Jag får underhåll trots att jag inte har barnen varannan helg plus en dag och en halvdag i veckan.
  • Sun 7 Feb 2021 22:39
    #45
    EpicF skrev 2021-02-07 22:37:34 följande:
    Jag får underhåll trots att jag inte har barnen varannan helg plus en dag och en halvdag i veckan.
    Vad är din poäng?
  • Anonym (Mamma­)
    Mon 8 Feb 2021 12:19
    #46
    +1
    Anonym (X) skrev 2021-02-07 21:27:55 följande:

    Är underhållet 1573 är tanken att du ska lägga detsamma, och så barnbidrag på det, så nästan 4500:- i månaden.

    Kostar barnet mer och du inte har råd är det dags att dra ner på nåt.


    Som ensamstående med tre barn undrar jag vad man gör med barnen för att spendera så mycket pengar? 4.500 per månad är ju jättemycket pengar.
  • Mon 8 Feb 2021 13:58
    #47
    -1 +1

    Du tar honom till rätten uppenbarligen. FK betalar ju med skatepengar, så det är ju DU som betalar till dig själv för att han är ett as.

  • Mon 8 Feb 2021 18:28
    #48
    Anonvm skrev 2021-02-07 22:39:06 följande:

    Vad är din poäng?


    Min poäng var att man mycket väl kan få underhåll även om man har varannan vecka eller varannan helg.
  • Mon 8 Feb 2021 20:19
    #49
    EpicF skrev 2021-02-07 22:37:34 följande:
    Jag får underhåll trots att jag inte har barnen varannan helg plus en dag och en halvdag i veckan.
    EpicF skrev 2021-02-08 18:28:08 följande:
    Min poäng var att man mycket väl kan få underhåll även om man har varannan vecka eller varannan helg.
    Så länge båda är överens kan man gör precis hur man vill.

    Hur många gånger jag än försöker läsa den mening du formulerat så får jag inte ihop det tyvärr.

    Du får underhåll, ok så långt är jag med.
    Men sen blir det förvirrande....

    Du skriver att du "inte har barnen varannan helg plus en dag och en halvdag i veckan."

    Hade det inte blivit tydligare, och framförallt mer givande, om du istället redogjort för i vilken utrsträckning barnen bor hos dig?



  • Anonym (Mamma­)
    Mon 8 Feb 2021 20:28
    #50
    Anonvm skrev 2021-02-08 20:19:31 följande:

    Så länge båda är överens kan man gör precis hur man vill.

    Hur många gånger jag än försöker läsa den mening du formulerat så får jag inte ihop det tyvärr.

    Du får underhåll, ok så långt är jag med.

    Men sen blir det förvirrande....

    Du skriver att du "inte har barnen varannan helg plus en dag och en halvdag i veckan."

    Hade det inte blivit tydligare, och framförallt mer givande, om du istället redogjort för i vilken utrsträckning barnen bor hos dig?


    Jag har inga problem att förstå, hon har väl barnen alla dagar hon inte har dom. Pappan har alltså varannan helg, en dag och en halvdag i veckan.
Svar på tråden Underhåll från FK trots att pappa har pengar