• Sat 6 Feb 2021 18:41
    3740 visningar
    86 svar
    -1
    86
    3740

    Underhåll från FK trots att pappa har pengar

    Jag har enskild vårdnad om mitt barn.

    Barnet har bott med mig hela tiden och haft umgänge ca 5 timmar i månaden med pappan.

    Pappan har aldrig betalat underhåll utan jag har fått det från Försäkringskassan.

    Försäkringskassan har betalt fullt underhåll alltså inte bara utfyllnadsbidrag. I 10 år! Pappan har fast inkomst, äger bil, hund, köper vid varje umgänge present till barnet, ( han har alltså pengar till det)

    Skulle barnet "tjäna" på att vi går till familjerätten och räknar ut hur mycket han borde betala till barnet eller är FK s bedömning slutgiltig (att han alltså inte har betalförmåga)?

    Någon som har koll?

  • Svar på tråden Underhåll från FK trots att pappa har pengar
  • Anonym (X)
    Mon 8 Feb 2021 20:30
    #51
    +1
    EpicF skrev 2021-02-07 22:37:34 följande:

    Jag får underhåll trots att jag inte har barnen varannan helg plus en dag och en halvdag i veckan.


    Anonym (Mamma) skrev 2021-02-08 20:28:48 följande:

    Jag har inga problem att förstå, hon har väl barnen alla dagar hon inte har dom. Pappan har alltså varannan helg, en dag och en halvdag i veckan.


    Då har hon mer än vv = underhåll.

    Varför alls nämna det då?
  • Mon 8 Feb 2021 20:36
    #52
    Anonym (X) skrev 2021-02-08 20:30:51 följande:
    Anonym (Mamma) skrev 2021-02-08 20:28:48 följande:

    Jag har inga problem att förstå, hon har väl barnen alla dagar hon inte har dom. Pappan har alltså varannan helg, en dag och en halvdag i veckan.


    Då har hon mer än vv = underhåll.

    Varför alls nämna det då?
    Därav mitt tidigare inlägg.....
    Anonvm skrev 2021-02-07 22:39:06 följande:
    Vad är din poäng?


  • Anonym (X)
    Mon 8 Feb 2021 20:59
    #53
    +1
    Anonvm skrev 2021-02-08 20:36:10 följande:

    Därav mitt tidigare inlägg.....


  • Mon 8 Feb 2021 21:43
    #54
    Anonvm skrev 2021-02-08 20:19:31 följande:

    Så länge båda är överens kan man gör precis hur man vill.

    Hur många gånger jag än försöker läsa den mening du formulerat så får jag inte ihop det tyvärr.

    Du får underhåll, ok så långt är jag med.

    Men sen blir det förvirrande....

    Du skriver att du "inte har barnen varannan helg plus en dag och en halvdag i veckan."

    Hade det inte blivit tydligare, och framförallt mer givande, om du istället redogjort för i vilken utrsträckning barnen bor hos dig?


    Ehh...Som andra redan svarat dig så har jag barnen alla dagar förutom varannan helg och en och en halv dag per vecka.
  • Anonym (X)
    Mon 8 Feb 2021 21:45
    #55
    EpicF skrev 2021-02-08 21:43:40 följande:
    Ehh...Som andra redan svarat dig så har jag barnen alla dagar förutom varannan helg och en och en halv dag per vecka.
    Ja...då faller du ju precis i mallen för de som får underhållsbidrag.
    Varför tar du ens upp det?
  • Mon 8 Feb 2021 21:46
    #56
    Anonym (X) skrev 2021-02-08 20:30:51 följande:

    Då har hon mer än vv = underhåll.

    Varför alls nämna det då?


    Ja, just nu har jag mer än vv. Tidigare hade vi vv men fick ändå underhåll (eftersom vi var överens om det). Nu pga av jobbsituationen till pappan så har vi en annan uppdelning men jag har fortfarande underhåll efter eget överenskommelse (fk är alltså inte inblandat och har aldrig varit). Längre fram i vår blir det nog vv igjen.
  • Mon 8 Feb 2021 21:49
    #57
    Anonym (X) skrev 2021-02-08 21:45:05 följande:

    Ja...då faller du ju precis i mallen för de som får underhållsbidrag.

    Varför tar du ens upp det?


    Min poäng var att man fortfarande kan ha underhåll även om man har barnen varannan vecka eller varannan helg om man själv är överens om det. Underhåller behöver då inte påverkas av hur man har barnen. Då är givetvis inte fk inblandade.

    Jag har alltid haft underhåll och i gengäld stått för allt gällande barnen (förutom mat när de är hos pappan och ev presenter han vill ge dem) oavsett hur vi haft uppdelningen med barnen.
  • Mon 8 Feb 2021 21:59
    #58
    EpicF skrev 2021-02-08 21:43:40 följande:
    Ehh...Som andra redan svarat dig så har jag barnen alla dagar förutom varannan helg och en och en halv dag per vecka.
    Ja precis, det är ju detta som från början fick mig att fråga vad din poäng är.

    ALLA som har barnen boende hos sig i den utsträckningen får underhåll.
    EpicF skrev 2021-02-08 21:49:04 följande:
    Min poäng var att man fortfarande kan ha underhåll även om man har barnen varannan vecka eller varannan helg om man själv är överens om det. Underhåller behöver då inte påverkas av hur man har barnen. Då är givetvis inte fk inblandade.

    Jag har alltid haft underhåll och i gengäld stått för allt gällande barnen (förutom mat när de är hos pappan och ev presenter han vill ge dem) oavsett hur vi haft uppdelningen med barnen.
    Om du istället hade formulerat ditt inlägg på ett sätt som gjorde en poäng av att du hade en överenskommelse med ditt ex att du fick underhåll när barnen bodde varannan vecka..... Det hade varit något värt att skriva.

    Jag hade dock fortfarande hållt kvar vid min ställning att det inte finns några vettiga argument för varför det skulle vara bättre än att ni tar ett likvärdigt och jämställt ansvar över barnen, både praktiskt och ekonomiskt.

    Givetvis KAN man komma överens om att göra som ni gör, om man är överens om det. Men det får mig inte att tycka det är rätt för det.

  • Mon 8 Feb 2021 22:05
    #59
    Anonvm skrev 2021-02-08 21:59:48 följande:

    Ja precis, det är ju detta som från början fick mig att fråga vad din poäng är.

    ALLA som har barnen boende hos sig i den utsträckningen får underhåll.Om du istället hade formulerat ditt inlägg på ett sätt som gjorde en poäng av att du hade en överenskommelse med ditt ex att du fick underhåll när barnen bodde varannan vecka..... Det hade varit något värt att skriva.

    Jag hade dock fortfarande hållt kvar vid min ställning att det inte finns några vettiga argument för varför det skulle vara bättre än att ni tar ett likvärdigt och jämställt ansvar över barnen, både praktiskt och ekonomiskt.

    Givetvis KAN man komma överens om att göra som ni gör, om man är överens om det. Men det får mig inte att tycka det är rätt för det.


    Jag skrev att min poäng var att man kan få underhåll även vid varannan vecka...

    Jag har dock aldrig påstått att det på något sätt är bättre eller rätt. Jag är nämligen helt enig med dig att det bästa att man tar likvärdigt och jämställt ansvar över barnen, ekonomiskt och praktiskt. I mitt skulle det dock aldrig fungerat ekonomiskt då pappan tyvärr inte är så bra på ekonomibiten... dock en väldigt bra pappa.
  • Mon 8 Feb 2021 22:29
    #60
    EpicF skrev 2021-02-08 22:05:46 följande:
    Jag skrev att min poäng var att man kan få underhåll även vid varannan vecka...
    Nä, det du skrev var att du får underhåll trots att barnen bara bor varannan helg och några dagar hos den andra föräldern, fast formulerat baklänges.

    Givetvis KAN separerade föräldrar välja att betala underhåll precis hur som helst OM de lyckas nå en lösning i samförstånd, detta har jag aldrig argumenterat emot.
    Jag argumenterar dock vilken dag som helst i veckan att det, i de allra flesta fall, inte är vettigt att göra så.

    Det som du citerade och reagerade på var när jag skrev
    Anonvm skrev 2021-02-07 22:36:15 följande:
    Kan kan man ju, men vem i sina sinnes fulla bruk skulle anse att det är ett vettigt upplägg?
    Ansvar för barnen ska delas efter separation, rakt av.


Svar på tråden Underhåll från FK trots att pappa har pengar