• Sat 6 Feb 2021 18:41
    3722 visningar
    86 svar
    -1
    86
    3722

    Underhåll från FK trots att pappa har pengar

    Jag har enskild vårdnad om mitt barn.

    Barnet har bott med mig hela tiden och haft umgänge ca 5 timmar i månaden med pappan.

    Pappan har aldrig betalat underhåll utan jag har fått det från Försäkringskassan.

    Försäkringskassan har betalt fullt underhåll alltså inte bara utfyllnadsbidrag. I 10 år! Pappan har fast inkomst, äger bil, hund, köper vid varje umgänge present till barnet, ( han har alltså pengar till det)

    Skulle barnet "tjäna" på att vi går till familjerätten och räknar ut hur mycket han borde betala till barnet eller är FK s bedömning slutgiltig (att han alltså inte har betalförmåga)?

    Någon som har koll?

  • Svar på tråden Underhåll från FK trots att pappa har pengar
  • Wed 17 Feb 2021 14:14
    #71
    Anonym (Kinna) skrev 2021-02-17 13:25:32 följande:

    Alla får ju prioritera. Ok i ditt fall då har jag väl mer men det är ju vanligare att 2 vuxna har 2 inkomster.

    Alltså pappan i mitt fall betalar 0!

    Även om jag drog in på allt onödigt hade han ändå betalat 0 och jag allt.

    Tycker ändå inte det är ok att säga att som ensamstående heltidsförälder att jag har råd pga 6000 i bb/uh. Jag hade haft råd ändå, men fått dra ner på annat, och ÄNNU mera råd om pappan hade varit bra och vi kunnat leva tillsammans med 2 inkomster.

    Jag är även bra ekonomiskt sinneslagd, en del tycker kanske jag slösar men jag känner folk med mer än dubbelt så mycket inkomst som inte har råd säger de, men de väljer ju att lägga pengar på andra saker, saker som jag valt bort. Så vem har råd/inte råd är ju egentligen en prioriteringsfråga. Tex de väljer att ha 2 bilar istället för att spara, eller åker på semester istället för att ha hobbies. Eller äter utemat istället för lunchlåda.

    Jag har ju mindre att röra mig med från början men ändå råd med mer till mina barn enligt dem. Konstigt.

    På samma sätt som jag väljer- så har ju du valt en partner utan inkomst? Eller om du valt bort inkomsten. Så du hade ju kunnat spara till dina barn om du valt annorlunda.


    Om pappan betalar 0 har han ju även en extremt låg inkomst? Annars får man ju betala till fkassan..

    Jag valde inte en partner utan inkomst, men jag väljer att inte lämna min man och utsätta barnen för en skilsmässa för att deras pappa hade oturen att skadas och hamna utanför systemet så att han inte får bidrag..
  • Anonym (Kinna­)
    Wed 17 Feb 2021 14:21
    #72
    Brumma skrev 2021-02-17 14:14:49 följande:

    Om pappan betalar 0 har han ju även en extremt låg inkomst? Annars får man ju betala till fkassan..

    Jag valde inte en partner utan inkomst, men jag väljer att inte lämna min man och utsätta barnen för en skilsmässa för att deras pappa hade oturen att skadas och hamna utanför systemet så att han inte får bidrag..


    Han har dock inkomst men väljer att få skulder till fk istället.

    Tråkigt för er. Hoppas det löser sig. Jag har ju inte heller valt min situation att pappan skulle bli en idiot efter att barnen fötts.
  • Wed 17 Feb 2021 17:57
    #73
    Anonym (Kinna) skrev 2021-02-17 14:21:40 följande:

    Han har dock inkomst men väljer att få skulder till fk istället.

    Tråkigt för er. Hoppas det löser sig. Jag har ju inte heller valt min situation att pappan skulle bli en idiot efter att barnen fötts.


    Tja, då lär hans skulder ligga hos kronofogden vid det här laget, så betala blir han ju så illa tvungen till.

    Nä, det är svårt att veta vad framtiden kommer kasta åt en :/
  • Anonym (nja)
    Wed 17 Feb 2021 18:18
    #74
    Anonym (Kinna) skrev 2021-02-17 10:21:20 följande:
    I mitt fall kostar det mer än så...

    Pappan har inte barnen alls, och behöver alltså inte ett stort boende. Hade jag inte haft barnen hade jag kunnat betala 4000 kr mindre i hyra.

    Så för 2 barn blir månadskostnaden: 4000 kr boende, 2500 kr mat, 1000 kr månadspeng, 500 kr/mån kläder, skor, nödvändigheter (utslagsräknat), 2000 i sparande, 200/mån födelsedag/jul (utslagsräknat), 1000 kr hobbies, blir 11 000 kr/mån.

    Från fk får jag ca 38000 i uh, sen 2250 kr i bb/studiebidrag (mindre vid jul/sommar), själv lägger jag alltså ca 5000 kr. Och all min tid.

    Det här är något jag gärna lägger, både pengarna och tiden. Visst hade vi kunnat trycka ihop oss i en mindre lägenhet, jag hade kunnat strunta i att spara till dem, dragit ner på maten och månadspeng osv.... men vi ska ju leva och inte bara överleva.
    Men han har inte skyldighet att bidra till din hyra, vad du än tycker. Och som redan skrivits om summan för hobbies - den är bra hög. 

    Och att du lägger all tid, ja så blir det ju om en har barnen hos sig. Men jag utgår från att du vill ha barnen hos dig?  Du kan annars dumpa dem utanför dörren hos pappan, så kan du flytta till något mindre och billigare, och du kan ge underhåll till pappan istället. 
  • Anonym (ölkj)
    Wed 17 Feb 2021 19:03
    #75

    Jag ser att en del skriver om att de måste ha högre hyra för att de har barn. Den kostnaden räknas det med att den som har låg inkomst kompenseras via bostadsbidraget, därför ska den inte räknas med i underhållet. 

    Sparande, det är ett val, har man råd så sparar man, annars inte. 

    Hobbies, samma där, man låter barnen göra det man har råd med, kläder, de får kläder i den prisklass man kan osv. 

    Kort sagt, barn kostar det man har råd med. 

    När mina barn var små hade jag inte råd att lägga samma summa som underhållet. Jag hamnade mellan stolarna och var så fattig att jag inte alltid visste om jag kunde köpa mat till dem hela månaden. 


    När jag kom upp på den där jäkla stolen hade jag skulder både till privatpersoner och till företag för att jag behövt skjuta upp räkningar. Det tog mig en jäkla tid att betala av allt, men det gick. 


     

  • Anonym (Hanna­)
    Wed 17 Feb 2021 19:21
    #76
    +1
    Anonym (ölkj) skrev 2021-02-17 19:03:42 följande:

    Jag ser att en del skriver om att de måste ha högre hyra för att de har barn. Den kostnaden räknas det med att den som har låg inkomst kompenseras via bostadsbidraget, därför ska den inte räknas med i underhållet. 

    k. 

     


    Nja. När man räknar ut underhållsbidrag räknas bostadskostnaden med i uträkningen av respektive förälders överskott (när man räknar ut försörjningsförmågan kan man säga) Eventuellt bostadsbidrag dras av från boendekostnaden innan man gör uträkningen.

    Vid underhållsstöd är boendeförälderns faktiska inkomster och utgifter ointressanta, då det handlar om en schablon. Det spelar heller ingen roll vem av föräldrarna som tjänar mest, underhållsstödet är samma ändå.
  • Anonym (ölkj)
    Wed 17 Feb 2021 19:29
    #77
    Anonym (Hanna) skrev 2021-02-17 19:21:23 följande:

    Nja. När man räknar ut underhållsbidrag räknas bostadskostnaden med i uträkningen av respektive förälders överskott (när man räknar ut försörjningsförmågan kan man säga) Eventuellt bostadsbidrag dras av från boendekostnaden innan man gör uträkningen.

    Vid underhållsstöd är boendeförälderns faktiska inkomster och utgifter ointressanta, då det handlar om en schablon. Det spelar heller ingen roll vem av föräldrarna som tjänar mest, underhållsstödet är samma ändå.


    De jag såg som skrev om detta hade underhåll via FK. Där är det en schablon som du ju skriver.
  • Anonym (Hanna­)
    Wed 17 Feb 2021 19:49
    #78
    Anonym (ölkj) skrev 2021-02-17 19:29:03 följande:

    De jag såg som skrev om detta hade underhåll via FK. Där är det en schablon som du ju skriver.


    I de fallen spelar det ingen roll vad boendeföräldern har för inkomster och utgifter eller vem som tjänar mest. Då räknas ju inget underhåll ut. (Sådär finns alltså inga utgifter som räknas med vare sig bostad eller mat eftersom det inte räknas alls).

    Det underhåll som räknas ut är underhållsbidraget ochdå är det inte så att boendekostnaden inte ska räknas med i underhållet på grund av att den med lägre inkomst kompenseras av bostadsbidraget (som du skrev). Boendekostnaden finns med i uträkningen av respektive förälders överskott och påverkar på så sätt underhållets storlek.

    Men du kanske menade vilka utgifter som fanns med i underlaget och diskussionerna när man fastställde nuvarande schablon?
  • Anonym (Kinna­)
    Wed 17 Feb 2021 19:50
    #79
    Anonym (nja) skrev 2021-02-17 18:18:13 följande:

    Men han har inte skyldighet att bidra till din hyra, vad du än tycker. Och som redan skrivits om summan för hobbies - den är bra hög. 

    Och att du lägger all tid, ja så blir det ju om en har barnen hos sig. Men jag utgår från att du vill ha barnen hos dig?  Du kan annars dumpa dem utanför dörren hos pappan, så kan du flytta till något mindre och billigare, och du kan ge underhåll till pappan istället. 


    Har varken skrivit att han är skyldig till det eller att jag har problem att lägga tid och pengar på barnen? Och jag har dem så gärna hos mig!

    Det jag kontrar med att man inte kan jämföra ett underhåll som i mitt fall är på 3800 med att ha en vuxen till i hushållet med en normal lön.

    Alla pratar om att den som står för underhållet betalar såååå mycket, men sanningen är ju att frånvarande föräldrar betalar knappt någonting.

    Hade jag fått välja hade jag ju hellre velat ha dubbla inkomster än ett litet underhåll.

    Summan för hobbies på 500 kr/barn är väl knappast hög!?

    Ridlektioner, utrustning, resor till och från stallet, dataspel, uppgradera dator vid behov, internet (hade inte haft det annars utan mobildata hade räckt) osv.
  • Anonym (Bibo)
    Wed 17 Feb 2021 19:51
    #80

    Försäkringskassan ser två år bakåt i tiden.

    Minns att min man betalade som mest när han var arbetslös, för då räknade de på hans lön två år bakåt. Sen två år senare när han hade bra lön igen betalade han väldigt lite istället. Så i slutändan blir det rätt.

    Vi hjälpte även till med en del saker utöver. Tex musiklektioner, konfirmationer, studenter mm.

  • Anonym (Kinna­)
    Wed 17 Feb 2021 19:53
    #81
    Anonym (ölkj) skrev 2021-02-17 19:03:42 följande:

    Jag ser att en del skriver om att de måste ha högre hyra för att de har barn. Den kostnaden räknas det med att den som har låg inkomst kompenseras via bostadsbidraget, därför ska den inte räknas med i underhållet. 

    Sparande, det är ett val, har man råd så sparar man, annars inte. 

    Hobbies, samma där, man låter barnen göra det man har råd med, kläder, de får kläder i den prisklass man kan osv. 

    Kort sagt, barn kostar det man har råd med. 

    När mina barn var små hade jag inte råd att lägga samma summa som underhållet. Jag hamnade mellan stolarna och var så fattig att jag inte alltid visste om jag kunde köpa mat till dem hela månaden. 

    När jag kom upp på den där jäkla stolen hade jag skulder både till privatpersoner och till företag för att jag behövt skjuta upp räkningar. Det tog mig en jäkla tid att betala av allt, men det gick. 

     


    Absolut, men nu pratade ju folk kostnader.

    Jag har råd, inga problem, hade haft råd även utan uh. Men om jag hade kunnat välja hade jag ju inte valt en frånvarande pappa och 3800 kr, utan en närvarande pappa i en kärnfamilj med normal inkomst!

    Jag får heller inget bostadsbidrag.
  • Thu 18 Feb 2021 19:21
    #82
    tjänsten hjälpte mig https://paydaysverige.com/advisa-lan/
  • Anonym (Det suger!­)
    Thu 18 Feb 2021 19:37
    #83
    Anonym (Kinna) skrev 2021-02-17 19:53:29 följande:
    Absolut, men nu pratade ju folk kostnader.

    Jag har råd, inga problem, hade haft råd även utan uh. Men om jag hade kunnat välja hade jag ju inte valt en frånvarande pappa och 3800 kr, utan en närvarande pappa i en kärnfamilj med normal inkomst!

    Jag får heller inget bostadsbidrag.
    Samma här. Jag har hellre en lön till och ett föräldrastöd. Den andra föräldern klarar sig undan massor...
  • Anonym (Bibo)
    Fri 19 Feb 2021 22:08
    #84
    Anonym (Det suger!) skrev 2021-02-18 19:37:40 följande:

    Samma här. Jag har hellre en lön till och ett föräldrastöd. Den andra föräldern klarar sig undan massor...


    Men den förlorar något den aldrig kommer kunna få tillbaka eller reparera. Så i långa loppet vinner du något mycket större, tänker jag.
  • Anonym (Det suger!­)
    Fri 19 Feb 2021 22:27
    #85
    Anonym (Bibo) skrev 2021-02-19 22:08:23 följande:
    Men den förlorar något den aldrig kommer kunna få tillbaka eller reparera. Så i långa loppet vinner du något mycket större, tänker jag.
    Det har du rätt i! Tack {#emotions_dlg.flower}
  • Fri 19 Feb 2021 22:53
    #86
    +1
    Anonym (Bibo) skrev 2021-02-19 22:08:23 följande:

    Men den förlorar något den aldrig kommer kunna få tillbaka eller reparera. Så i långa loppet vinner du något mycket större, tänker jag.


    Så är det ju verkligen. Mina barns pappa drog sig ur föräldrarollen för snart 4 år sen och det är ju hemskt sorgligt för barnen osv.

    Jag var mycket bitter över underhåll och sånt i början men nu känner jag bara att jag är så glad att ha dom hos mig och få vara med hela deras uppväxt ändå.

    Menar inte att du får vara bitter ts, men vi har det finaste hos oss ?
Svar på tråden Underhåll från FK trots att pappa har pengar